null Van Utopia tot Vloedland: toekomstliteratuur in heden en verleden

Van Utopia tot Vloedland: toekomstliteratuur in heden en verleden

  • Cultuurwetenschappen
  • CM1313
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576


Inhoud

In deze cursus staan creatieve toekomstverbeeldingen centraal. Je bestudeert zowel recente als historische literaire teksten en tekstfragmenten om te ontdekken hoe schrijvers de toekomst verbeelden en hoe zij, via die verbeelding, hun heden becommentariëren.

Rode lijn in de cursus zijn de contrasterende concepten utopie (een fictieve ideale samenleving) en dystopie (een slechte samenleving). Je verwerft kennis van de opkomst en ontwikkeling van deze genres in de westerse cultuur en ook van de bestudering daarvan in verschillende onderzoeksvelden, zoals utopian studies, ecokritiek en postkoloniale studies. Je leert begrippen en verschillende methoden kennen die relevant zijn voor de bestudering van toekomstverbeeldingen en past die vervolgens toe in een eigen onderzoek rond een thema naar keuze. De cultuurhistorische duiding van de onderzochte toekomstverbeelding speelt daarbij steeds een rol: Welke reflectie op de eigen tijd bieden de teksten (bijvoorbeeld op koloniale expansie, democratie, technologisering en klimaatverandering)? welke kritiek (of hoop) ligt besloten in de toekomstverbeelding?
Studenten werken toe naar een werkstuk waarin ze een themakeuze zelfstandig uitwerken. Hun (voorlopige) uitkomsten vormen de inbreng voor een uitwisseling tijdens de afsluitende bijeenkomst van de cursus.

Leerdoelen
Na afloop van deze cursus heb je:
Algemeen
- vaardigheid in het identificeren en analyseren van relevante bronnen,
- vaardigheid in het schrijven van een theoretisch ingekaderd wetenschappelijk werkstuk.
Specifiek
- kennis van en inzicht in het actuele (internationale) debat over utopie, dystopie en toekomstverbeeldingen,
- kennis van en inzicht in een aantal ontwikkelingen in het genre van de toekomstliteratuur,
- kennis van en inzicht in theorie, kernbegrippen en benaderingswijzen die relevant zijn bij het bestuderen van toekomstliteratuur,
- vaardigheid in de toepassing en uitwerking van relevante theorieën, begrippen en benaderingen in een eigen, zelfstandig onderzoek – met specifieke aandacht voor de stap van theorie naar methodologie.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Begeleidingsbijeenkomsten


Studiecentrum Utrecht
Kwartiel 3 - begeleiders: mw.dr. M. Winkler en mw.dr. M. van Herten
1. wo 12-02-2025 / 14.00-17.00 uur
2. wo 12-03-2025 / 14.00-17.00 uur
3. wo 18-06-2025 / 14.00-17.00 uur


Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Het grootste deel van de aangeboden secundaire literatuur zal Engelstalig zijn.
Schriftelijk materiaal (boeken en/of readers):
- delen uit The Palgrave handbook of utopian and dystopian literatures (2022) (beschikbaar via OU-bibliotheek),
- een aantal wetenschappelijke artikelen (beschikbaar via de OU-bibliotheek of de digitale leeromgeving),
- een aantal literaire verhalen en fragmenten uit literaire werken (beschikbaar via de OU-bibliotheek of de digitale leeromgeving).
Daarnaast is er een cursussite (digitale leeromgeving) met informatie over het onderwerp, opdrachten, een discussieplatform en studeeraanwijzingen.

Digitale leeromgeving

Als student kan je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussieruimte gaan. Hier kan je met je medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof. Het discussieplatform wordt ook ingezet voor het maken van een aantal opdrachten.