Breed perspectief op gezondheid II: Managementwetenschappen
-
Gezondheidswetenschappen
-
GM0103
-
7,5 EC
-
Vanaf € 576
Inhoud
De basiskennis omvat de belangrijkste bedrijfskundige kernbegrippen, theorieën en methoden die voor management van de Nederlandse gezondheidszorg van belang zijn. Je maakt kennis met het proces van strategievorming, doelstellingen en stakeholders van een organisatie, en strategie in de gezondheidszorg. Je krijgt inzicht in de begrippen governance en netwerkgovernance, en in kernvraagstukken van governance. Je kunt daarnaast beleidswetenschappelijke perspectieven onderscheiden en herkennen in een zorgcontext. Je bestudeert basisbegrippen van organisatie en organisatieontwerp in termen van processen, systemen en structuren en je leert bijbehorende algemene organisatiekundige vraagstukken en dilemma’s herkennen en beschrijven in de zorgcontext. Je krijgt inzicht in de rol van leiderschap en management, en leert de rol van HRM en HRM-beleid in de zorgcontext begrijpen en herkennen. Daarnaast leer je kernvraagstukken van HR en motivatietheorieën te identificeren in een zorgcontext, en je leert hoe je met deze kennis HR-vraagstukken vanuit een strategisch en duurzaam perspectief kunt analyseren. Je leert het verband te leggen tussen marketingstrategie en organisatiestrategie, en van daaruit te werken met communicatiemanagement als paraplu voor verschillende vormen van communicatie in de zorg. Je leert kenmerken van zakelijke dienstenmarketing te vertalen naar de zorgcontext. Daarnaast krijg je inzicht in het belang en de mogelijkheden van online marketing en hoe de servicekwaliteit kan worden gemeten en in relatie worden gebracht tot klanttevredenheid. Ook maak je kennis met begrippen die betrekking hebben op financiële verslaglegging en analyses in de zorgcontext en leer je op basis van financiële cijfers jaarverslagen te interpreteren, investeringsanalyses en kostenanalyses te begrijpen, en een begroting te analyseren in een zorgcontext.
Maar deze cursus gaat verder dan het vergaren van kennis en inzicht. Ook leer je om de vergaarde kennis en inzicht toe te passen op maatschappelijk relevante casussen. En je leert te reflecteren op die eigen inbreng en toepassing. Dit gebeurt via twee groepsbijeenkomsten, via het uitvoeren van verwerkingsopdrachten, en door het maken van een tussentijdse opdracht waarbij je de vergaarde wetenschappelijke kennis en academische vaardigheden zult toepassen op een zorgorganisatie en kritisch zal reflecteren op de toepasbaarheid van de vergaarde theoretische kennis.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus heeft een vast startmoment in kwartiel 2.
Voorkennis
Passieve kennis van Engels is noodzakelijk.
Begeleidingsvorm
Je volgt de cursus grotendeels via interactieve zelfstudie in de online cursusomgeving met gestructureerde studietaken en automatische feedback. Verder zijn er enkele online bijeenkomsten. Tussentijds kun je de docent inhoudelijke vragen stellen via de online cursusomgeving of via e-mail. Daarnaast is er een (ongemodereerde) discussiegroep.
Begeleidingsbijeenkomsten
Online-bijeenkomsten
Kwartiel 2 - begeleider: mw.dr. J. Blinkhof
1. di 19-11-2024 / 18.00 -19.30 uur / virtuele klas /startbijeenkomst
2. wo 18-12-2024 / 20.15-21.15 uur / 1e vragenuurtje / optioneel
3. wo 29-01-2025 / 20.15-21.15 uur / 2e vragenuurtje / optioneel
4. di 21-02-2025 / 18.00-19.30 uur / virtuele klas
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Let op: het DGT wordt op drie vaste tentamendagen aangeboden binnen de inschrijfduur van 12 maanden. Meld je tijdig aan via de tegel in je mijnOU-omgeving.
Het (geheime) tentamen bestaat uit schriftelijke open vragen. Tevens lever je een opdracht in. De instructies voor de inleveropdracht vind je in de online cursusomgeving.
Tentamendata
Opdracht: volgens afspraak.
Tentamenhulpmiddelen
De online rekenmachine
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Cursusmateriaal
- tekstboek: Bedrijfskundige aspecten in de zorg (derde druk), G. Hiltermann & M. Grummels (Reed Business BV, Doetinchem, 2018), .
- de online cursusomgeving, bestaande uit studeeraanwijzingen, leerdoelen, video’s, zelftoetsen, opdrachten en feedback
- digitale reader met hoofdstukken uit tekstboeken en artikelen uit wetenschappelijke tijdschriften