Performance Measurement
-
Informatiekunde
-
IM1603
-
7,5 EC
-
Vanaf € 576
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Inhoud
De cursus heeft tot doel aan te tonen hoe Performance Measurement gebruikt moet worden om te meten hoe goed organisaties worden beheerd en om de gecreëerde waarde voor de belanghebbenden van de onderneming in kaart te brengen. Je bestudeert hierbij verschillende aspecten van prestatiemetingen rondom vier thema’s in de wetenschappelijke literatuur. Het eerste thema biedt een algemene inleiding op Performance Measurement als vakgebied, de evolutie die dit vakgebied de voorbije decennia heeft doorgemaakt, en het gebruik van maatstaven om de verschillende dimensies van prestaties in kaart te brengen. Nadien gaan we in op Performance Measurement-systemen voor interne bedrijfsprestaties. Zo wordt bestudeerd wat de belangrijkste aspecten zijn die bij het ontwerp en de uitvoering van deze systemen in overweging moeten worden genomen, waarbij een aantal meetsystemen in detail worden besproken. Het derde thema gaat dieper in op Performance Measurement-systemen die gebruikt kunnen worden binnen sourcing relaties. Hierbij wordt zowel gefocust op het meten van de kwantitatieve als de kwalitatieve kwaliteitsaspecten binnen dit soort samenwerkingsverbanden. Thema 4 focust op het meten van de waardecreatie binnen ondernemingen. Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen interne en externe waardecreatie. Bij de laatste vorm wordt nagegaan hoe de klant de waarde van een product of dienst percipieert, terwijl interne waardecreatie bepaald wordt door de mate van afstemming tussen de bedrijfsprocessen en de strategische doelstellingen van een onderneming.
Leerdoelen
Na afronding van deze cursus kun je:
- het begrip ‘prestatiemeting’ begrijpen en beschrijven en het belang ervan voor een organisatie uitleggen,
- de beperkingen van prestatiemetingen begrijpen en beschrijven,
- de evolutie van de onderzoeksperspectieven binnen Performance Measurement begrijpen en verklaren,
- het doel en de inhoudelijke aspecten van verschillende Performance Measurement-systemen vergelijken,
- de huidige bedrijfscontext analyseren als uitgangspunt voor de toepassing van prestatiemetingen,
- de keuze voor een geschikt prestatiemeetsysteem in een praktijkcontext beargumenteren,
- de theoretische aspecten van prestatiemetingen toepassen in een praktijkcontext,
- een plan presenteren t.a.v. de betrokken stakeholders over hoe prestatiemetingen in de praktijk moeten worden toegepast.
Ingangseisen
Aanmelden
Toelichting aanmelden
De cursus wordt eenmaal per academisch jaar aangeboden in kwartiel 2. Bij deze cursus hoort online activerende begeleiding. Deze cursus start op een vastgesteld moment en ook tijdens de bestudering van de cursus zijn er vaste inlevermomenten van opdrachten en feedback. Je studeert online samen met een groep medestudenten. Deze begeleiding is erop gericht je sneller, effectiever en met een beter begrip van de stof door de cursus te helpen. Aansluitend aan de begeleidingsperiode is je eerste tentamenkans. Na de begeleidingsperiode heb je nog twee ingeroosterde tentamenkansen.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Bij deze cursus wordt inhoudelijke begeleiding geboden in kwartiel 2 van het academische jaar. Deze begeleiding bestaat uit 3 virtuele bijeenkomsten. Daarnaast krijg je een tutor aangewezen die feedback geeft op de tussenresultaten van de groepsopdracht. Inhoudelijke vragen kun je via de cursussite stellen aan de docenten.
Begeleidingsbijeenkomsten
Online-bijeenkomsten
Kwartiel 2 - begeleider: dhr.dr. B. Roelens
1. wo 20-11-2024/ 20.00-21.30 uur
2. wo 04-12-2024 / 20.00-21.30 uur
3. do 19-12-2024 / 20.00-21.30 uur
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Je ontwikkelt in groepsverband een plan om prestaties van een bestaande organisatie in haar organisatorische context te meten. Op die manier worden de theoretische inzichten toegepast in de praktijk.
Je werkt in groepen van vier studenten aan de opdracht. Het voordeel van samenwerken is, dat je de complexe stof beter verwerkt door er met elkaar over te discussiëren. Het vereist dat je tijdens de begeleidingsperiode van de cursus beschikbaar bent en samen de verantwoordelijkheid neemt voor een goed product.
Individuele (eind)opdracht:
De praktijkopdracht wordt individueel afgerond door een presentatie waarin het opgestelde Performance Measurement-plan wordt voorgesteld aan de betrokken stakeholders. Je doet dit door middel van een opgenomen videopresentatie.