Relatiemarketing
-
Managementwetenschappen
-
MB2022
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Inhoud
Beginnend bij de oorsprong in 1983, met Leonard Berry als grondlegger van de term ‘relatiemarketing’, gidst deze cursus je door de evolutie van het begrip tot het nieuwe marketingparadigma. Doordat de cursus sterk focust op de klant ontdek je hoe toegevoegde waarde en onderscheidende concurrentie, bijvoorbeeld via loyaltyprogramma’s, de klantervaring beïnvloeden en dus verankerd moeten zijn in de gehele klantreis.
Moderne marketing moet economisch verantwoord en dus meetbaar zijn. Daarom gaan we in de cursus uitgebreid in op prestatiemaatstaven voor relatiemarketing, waarmee marketeers de impact van hun activiteiten kunnen kwantificeren. Ook bekijken we de rol van technologie in de vooruitgang van relatiemarketing. Hierbij ligt de nadruk op digitale technologieën en social media. Tot slot verkennen we maatschappelijke trends, uitdagingen en kansen voor wetenschappelijk onderzoek in dit dynamische vakgebied.
Na deze cursus heb je niet alleen verschillende definities van relatiemarketing verkend, maar besef je ten volle dat het werven van klanten alleen niet volstaat: de sleutel tot duurzaam succes ligt in het opbouwen en onderhouden van klantrelaties. Ook kun je het doel en de voordelen van relatiemarketing benoemen, begrijp je de drijvende krachten hierachter en herken je de fundamenten van relaties. Bovendien biedt de cursus diepgaand inzicht in verschillende niveaus van klantrelaties en ontwikkel je het bewustzijn om klanttypen te onderscheiden op basis van loyaliteitskenmerken. Je begrijpt waarom tevredenheid niet altijd leidt tot loyaliteit en ook hoe verschillende klantloyaliteitssegmenten verschillende marketingstrategieën vereisen. Kortom, je hebt een solide begrip van relatiemarketing, inzicht in technologische veranderingen en de vaardigheid om deze kennis toe te passen in de theorie en praktijk.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Tentamendata
Cursusmateriaal
Het tekstboek is Malhotra- Customer relationship marketing: Theoretical and managerial perspectives, 2021. Dit boek gebruik je als kennisdomein en naslagwerk.
In de digitale leeromgeving word je door middel van studietaken door het kennisdomein (het tekstboek) en de overige cursuselementen (reader, zelftoetsen, oefenopdrachten en instuuropdrachten) heen geleid.