Innovatiemanagement
-
Managementwetenschappen
-
MB2602
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Inhoud
Uitgangspunt van de cursus is dat iedere organisatie behoefte heeft aan een eigen specifiek innovatiemodel. Daarom behandelen we een aantal thema’s die essentieel zijn bij het denken over innovatiemanagement. Je kunt deze thema’s opvatten als bouwstenen om je eigen innovatiemodel te ontwikkelen. We starten de cursus met een aantal fundamentele vragen over innovatie en vervolgens maak je kennis met:
• de strategische context waarin innovatie zich afspeelt binnen organisaties
• de rol van leiderschap en innovatierollen
• de invloed van organisatiestructuur
• de rol van creativiteit
• het belang van leren en de lerende organisatie
• hoe grip te houden op het innovatieproces
• hoe om te gaan met weerstand bij innoveren
• de rol van de externe omgeving op het innovatieproces.
Enerzijds is dit een klassieke cursus waarin je de cursusstof per thema bestudeert in het tekstboek en een digitale reader. Anderzijds illustreren videofragmenten in de digitale leeromgeving de theorie en helpen casussen je om de theorie in de praktijk te ervaren en toe te passen. Tussentijdse zelftoetsen en het oefententamen geven je ten slotte een idee in hoeverre je de stof beheerst.
Na afloop van de cursus kun je je innovatieproblematiek scherper formuleren. Zodoende kun je de juiste innovatiehulpvraag stellen waarmee je vervolgens je eigen innovatiemodel kunt ontwikkelen, toegespitst op jouw innovatiebehoefte. Met deze kennis en vaardigheden weet je waarover je het hebt en ben je een stevige sparringpartner bij innovatievraagstukken.
Bekijk ook eens de video met een introductie over deze cursus door de docent, Marc Wijngaarde.
Aanmelden
Begeleidingsvorm
Automatische feedback bij zelftoetsen en tutorfeedback op casus opdrachten.
Docenten
Tentamenvorm
Tentamendata
Tentamenhulpmiddelen
Het online woordenboek t.b.v. ANS