null Belevingsmarketing

Belevingsmarketing

  • Managementwetenschappen
  • MB3002
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Waarom is het zo belangrijk om consumentengedrag te begrijpen? Omdat elke keuze die wij als consument maken wordt gevormd door de ervaringen die we hebben met een product of dienst. Marketing gaat allang niet meer puur alleen over iets verkopen. Het draait om het creëren van een ervaring die ons als consument raakt, die meer doet dan alleen tevredenstellen. Consumenten willen geen simpele transactie, ze willen iets beleven. Het gaat om het verhaal en de ervaring die blijven hangen, die ze onthouden en misschien zelfs delen.

In deze cursus leer je hoe je de emotionele connectie tussen een merk en de consument kunt versterken, en ontdek je de kracht van storytelling en beleving in marketing. Je leert hoe een merk opvalt in het hoofd én in het hart van de consument. De cursus biedt een brede oriëntatie op belevingsmarketing en gaat via theorie, maar ook via opdrachten en casussen, in op de volgende thema’s:
• shift in consumentengedrag
• klantbeleving als onderdeel van de klantreis
• achterliggende motieven en kenmerken van klantbeleving
• instrumenten binnen de belevingsmarketingmix
• ‘phygital’ klantbeleving (= fysieke + digitale beleving)
• storytelling en storyliving
• onderzoeksmethoden binnen belevingsmarketing.

Ter afsluiting van deze cursus maken we een ‘belevingswandeling’ waarin we aandacht geven aan de retailomgeving en hoe belevingsmarketing in het ‘echte’ leven wordt toegepast bij retailers. We bezoeken een aantal best practices en analyseren samen wat deze retailers nu zo succesvol maakt.

Na afloop van de cursus kun je verschillende basisbegrippen binnen consumentengedrag herkennen, definiëren en toepassen in een marketingcontext. Je begrijpt het concept klantbeleving (experience), inclusief de oorsprong en de integratie ervan in marketing. Ook kun je de 7 E’s binnen de belevingsmarketingmix beschrijven en heb je inzicht in de rol van klantbeleving en klanttevredenheid als cruciale aspecten van consumentengedrag. Bovendien begrijp je hoe bedrijven en professionals door middel van onderzoek naar klantbeleving de behoeften van de klant nauwkeuriger kunnen inschatten en effectiever kunnen inspelen op deze behoeften.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

De cursus wordt éénmaal per academisch jaar aangeboden.

Begeleidingsvorm

De cursus heeft een vast startmoment en volgt een rooster waarin de studietaken en opdrachten zijn aangegeven. De begeleiding vindt plaats via feedback op ingeleverd werk en een docent is beschikbaar voor je vragen.

Daarnaast organiseren we in deze cursus eenmalig een retailsafari op een fysieke locatie, op een nog nader te bepalen datum. Deelname aan deze safari is niet verplicht voor de tentaminering, maar wordt wel sterk aanbevolen. Tijdens deze praktijkgerichte sessie worden de belangrijkste concepten uit de cursus toegepast en verduidelijkt, wat kan bijdragen aan een beter begrip van de leerstof.

Begeleidingsbijeenkomsten

Het eerste online vragenuurtje staat gepland voor vrijdag 11 april. Het tweede online vragenuurtje vindt plaats op vrijdag 4 juli. Beide vragenuurtjes zijn gepland van 16.00-17.00 uur. Daarnaast organiseren we in deze run een retailsafari in Antwerpen op zaterdag 28 juni van 10:00 tot 13:00 uur. Deelname aan deze safari is niet verplicht voor de tentaminering, maar wordt wel sterk aanbevolen. Tijdens deze praktijkgerichte sessie worden de belangrijkste concepten uit de cursus toegepast en verduidelijkt, wat kan bijdragen aan een beter begrip van de leerstof.

Docenten

Mw. dr. Kim Janssens (examinator) en dhr. dr. Paul Ghijsen (plv. examinator).

Tentamenvorm

Mondeling tentamen.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een online leeromgeving met instructies, opdrachten, automatische feedback, wetenschappelijke artikelen, praktijkcases en oefententamens. Verder ontvang je het tekstboek Batat, W. (editie 1). Experiential Marketing. Consumer behavior, customer experience en the 7 E’s.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.