Organiseren en veranderen - Advanced studies in management 2
-
Managementwetenschappen
-
MM0113
-
7,5 EC
-
Vanaf € 576
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Inhoud
Deze cursus biedt state-of-the-art kennis op het gebied van organiseren, en zet in op kritische reflectie op theorie en praktijk om dit soort organisatievraagstukken te analyseren. Het doel is om je een conceptueel denkkader te bieden om de complexiteit van hedendaagse organisaties te leren begrijpen. Vier perspectieven vormen de kapstok van de cursus. In het Structuurperspectief staat de structuur van organisaties centraal met aandacht voor ‘organizational design’ en structurele vraagstukken. Het HR-perspectief richt zich op beloning en motivatie, waarbij human resource management en organisatiegedrag worden verkend. Het Machtsperspectief focust zowel op effectief machtsgebruik als op wat ethisch aanvaard is volgens specifieke waarden en normen binnen organisaties. Het Symbolisch- of cultuurperspectief verkent de informele, culturele aspecten van organisaties, met een focus op de cruciale rol van cultuur en betekenisgeving, en benadrukt wat mensen binnen een organisatie belangrijk vinden. Deze perspectieven zijn niet wederzijds uitsluitend, maar kunnen elkaar aanvullen.
Na afloop van de cursus beschik je over een waardevolle gereedschapsset om problemen in organisaties te begrijpen, analyseren en op te lossen. Naast het verbeteren van je kennis, ontwikkel je ook de vaardigheid kritisch te kunnen reflecteren op organisatievraagstukken. Dit doe je door een (eigen) casusorganisatie vanuit verschillende theoretische perspectieven te analyseren. Dit stelt je in staat om gevestigde paradigma’s, opvattingen en oplossingen ter discussie te stellen.
Ingangseisen
• Je bent aangemeld/ingeschreven voor de cursus Creating value: a strategy and marketing perspective - ASM 1 (MM0033) of je hebt deze cursus (of een voorloper: MM0003, MM0013, MM0023) afgerond
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de cursus Organiseren en veranderen met code MM0103. Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.
Voorkennis
Creating value: a strategy and marketing perspective - ASM 1 is noodzakelijk. We verwachten een vertrouwdheid met organisatieverschijnselen.
Een redelijke (passieve) beheersing van de Engelse taal is noodzakelijk voor het kunnen lezen en begrijpen van Engelstalige teksten.
Begeleidingsvorm
Er is ook voorzien in een (hybride of online) startbijeenkomst.
Begeleidingsbijeenkomsten
Online-bijeenkomsten
Kwartiel 2: begeleider: mw. M. Coun lic
1. do 21-11-2024 / 18.30-20.30 uur
2. ma 06-01-2025 / 18.30-20.30 uur
Kwartiel 4 - begeleider: mw. M. Coun lic
1. di 06-05-2025 / 18.30-20.30 uur
2. do12-06-2025 / 18.30-20.30 uur
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Tentamendata
Cursusmateriaal
- een tekstboek: Blomberg (2020). Organization Theory: Management and Leadership Analysis.
- artikelen, teksten en cases
- een elektronisch werkboek met studietaken en opdrachten, beschikbaar in de digitale leeromgeving.