null Organiseren en veranderen - Advanced studies in management 2

Organiseren en veranderen - Advanced studies in management 2

  • Managementwetenschappen
  • MM0113
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Managers en consultants neigen vaak naar een objectieve benadering om organisatieproblemen te analyseren en oplossingen te zoeken. Voor wérkelijke verandering is het evenwel cruciaal om dieper te graven en de oorzaken van onbehagen binnen de organisatie te identificeren. Onbehagen kan op verschillende plekken ontstaan. De technisch medewerker ondervindt bijvoorbeeld problemen door complexe procedures, mogelijk door beperkte financiële middelen. De receptionist ervaart hinder van overbodige administratie, wijzend op een inefficiënte structuur. De klantenservicemedewerker begrijpt klantfrustraties door systeembeperkingen, wat mogelijk veroorzaakt wordt door de bedrijfscultuur die onvoldoende aandacht heeft voor technologische verbeteringen en klantgerichtheid. Al deze verschillende uitdagingen suggereren samenhangende problemen binnen dezelfde organisatie.

Deze cursus biedt state-of-the-art kennis op het gebied van organiseren, en zet in op kritische reflectie op theorie en praktijk om dit soort organisatievraagstukken te analyseren. Het doel is om je een conceptueel denkkader te bieden om de complexiteit van hedendaagse organisaties te leren begrijpen. Vier perspectieven vormen de kapstok van de cursus. In het Structuurperspectief staat de structuur van organisaties centraal met aandacht voor ‘organizational design’ en structurele vraagstukken. Het HR-perspectief richt zich op beloning en motivatie, waarbij human resource management en organisatiegedrag worden verkend. Het Machtsperspectief focust zowel op effectief machtsgebruik als op wat ethisch aanvaard is volgens specifieke waarden en normen binnen organisaties. Het Symbolisch- of cultuurperspectief verkent de informele, culturele aspecten van organisaties, met een focus op de cruciale rol van cultuur en betekenisgeving, en benadrukt wat mensen binnen een organisatie belangrijk vinden. Deze perspectieven zijn niet wederzijds uitsluitend, maar kunnen elkaar aanvullen.

Na afloop van de cursus beschik je over een waardevolle gereedschapsset om problemen in organisaties te begrijpen, analyseren en op te lossen. Naast het verbeteren van je kennis, ontwikkel je ook de vaardigheid kritisch te kunnen reflecteren op organisatievraagstukken. Dit doe je door een (eigen) casusorganisatie vanuit verschillende theoretische perspectieven te analyseren. Dit stelt je in staat om gevestigde paradigma’s, opvattingen en oplossingen ter discussie te stellen.

Ingangseisen

• Je bent formeel toegelaten tot de master Management
• Je bent aangemeld/ingeschreven voor de cursus Creating value: a strategy and marketing perspective - ASM 1 (MM0033) of je hebt deze cursus (of een voorloper: MM0003, MM0013, MM0023) afgerond

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.

Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de cursus Organiseren en veranderen met code MM0103. Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.

Voorkennis

Kennis van de cursus
Creating value: a strategy and marketing perspective - ASM 1 is noodzakelijk. We verwachten een vertrouwdheid met organisatieverschijnselen.

Een redelijke (passieve) beheersing van de Engelse taal is noodzakelijk voor het kunnen lezen en begrijpen van Engelstalige teksten.

Begeleidingsvorm

Er zijn diverse contactmomenten in de cursus. Je krijgt feedback op ingeleverd werk in de vorm van een automatische terugkoppeling of, een individuele terugkoppeling, of een groepsterugkoppeling. De docent geeft niet alleen feedback maar bewaakt en stimuleert ook je studievoortgang.
Er is ook voorzien in een (hybride of online) startbijeenkomst.

Begeleidingsbijeenkomsten



Online-bijeenkomsten

Kwartiel 2: begeleider: mw. M. Coun lic
1. do 21-11-2024 / 18.30-20.30 uur
2. ma 06-01-2025 / 18.30-20.30 uur

Kwartiel 4 - begeleider: mw. M. Coun lic
1. di 06-05-2025 / 18.30-20.30 uur
2. do12-06-2025 / 18.30-20.30 uur


Docenten

Mw. dr. Martine Coun (examinator) en dhr. dr. Arne Vanderstukken (plv.examinator).

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

Het tentamen is een bijzondere verplichting en bestaat uit één opdracht waar je gedurende de looptijd van de cursus aan werkt en die je aan het einde van de cursus inlevert.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit:
- een tekstboek: Blomberg (2020). Organization Theory: Management and Leadership Analysis.
- artikelen, teksten en cases
- een elektronisch werkboek met studietaken en opdrachten, beschikbaar in de digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student (na aanmelding) kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving terecht voor de cursusinformatie, een groot deel van de cursusinhoud, het rooster en alle opdrachten.