null Marketing management

Marketing management

  • Managementwetenschappen
  • MM1003
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Marketingpraatjes worden vaak geassocieerd met loze woorden of overdreven beloftes. In deze boeiende cursus kom je meer te weten over het waarheidsgehalte van een dergelijke associatie. Je leert bijvoorbeeld kritisch te kijken naar het gedrag van bedrijven en hun marketeers op basis van reële casussen als McDonald’s, Volkswagen en BP Horizon, én je leert reflecteren op hoe het beter kan.

In dit keuzevak maak je kennis met hedendaagse ontwikkelingen in het vakgebied marketing. In aanvulling op ASM1, kijken we nu voorbij de traditionele concepten (denk aan de vier P’s of Kotler’s STP-benadering). Zo maak je kennis met de vier belangrijkste uitdagingen waarmee hedendaagse marketeers te maken krijgen: 1) ze kunnen zich niet langer uitsluitend op Profit richten, maar moeten ook rekening houden met de twee andere P’s (People en Planet), 2) ze moeten opboksen tegen het cliché dat ze gezien worden als praatjesmakers of zelfs als bedriegers, 3) ze moeten in een woelige context werken waarin controle behouden moeilijk is (bijvoorbeeld omwille van negatieve feedback op sociale media) en 4) ze moeten in het algemeen rekening houden met de toenemende complexiteit van consumentengedrag en de beleving door de consument (‘customer journey’ en de ‘customer experience’).

In deze cursus bestudeer je de processen die deze uitdagingen in stand houden, maar analyseer je ook mogelijke oplossingsrichtingen. Elke uitdaging wordt waar mogelijk bestudeerd in de context van een aansprekende casus. Je begeleiders denken actief mee over mogelijke oplossingen en te plaatsen kanttekeningen.

Nadat je deze cursus succesvol hebt afgerond, zul je op een andere en vooral kritischere manier naar (het gedrag van) bedrijven kunnen kijken. Je nieuwe blik op hedendaags marketingmanagement stoelt op een solide basiskennis van de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen in het vakgebied. Daarmee ben je klaar voor de toekomst.

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding en drie van de vier cursussen uit het eerste jaar hebben afgerond. Voor de laatste cursus moet je ingeschreven staan of deze al hebben afgerond.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Let op: voordat je je aanmeldt voor deze cursus, is het belangrijk dat je één van de online oriëntatie-uren over de afstudeerfase van de Master Management bijwoont:
• Start tweedejaarscursussen vanaf september (kwartiel 1): oriëntatie-uren vinden plaats in mei/juni
• Start tweedejaarscursussen vanaf februari (kwartiel 3): oriëntatie-uren vinden plaats in december/januari

Tijdens deze oriëntatie-uren ontvang je o.a. meer informatie over de verschillende afstudeerrichtingen. Meer informatie over de oriëntatie-uren (inclusief data) is terug te vinden op het opleidingsportaal van de Master Management (Brightspace). Voor meer informatie of vragen, kun je contact opnemen met de studieadviseurs via studieadvies.management@ou.nl.

Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de cursus MM0704 Marketing and Supply Chain Management. Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.

Voorkennis

Kennis van de vier cursussen uit het eerste jaar van de master Management .
Een redelijke (passieve) beheersing van de Engelse taal is noodzakelijk voor het kunnen lezen en begrijpen van Engelstalige teksten.

Docenten

dhr. dr. Paul Ghijsen, mevr. dr. Kim Janssens (plv. examinator), dhr. dr. Jelle Mampaey (examinator), dhr. dr. Jos Schijns (plv. examinator), Dhr. dr. Wim Lambrechts (plv. examinator) en Mevr. dr. Alana Vandebeek (plv. examinator).

Tentamenvorm

Mondeling tentamen.

Tentamentoelichting

Je rondt de cursus af met een mondeling tentamen over de uitwerkingen van cases en open vragen, de leerstof in de tekstboeken en artikelen.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit studietaken aangeboden via de digitale leeromgeving. Daarnaast zijn er snelkoppelingen naar academische artikelen in de digitale bibliotheek. Ook ontvang je een reader met wetenschappelijke artikelen. Een inleidend en een afsluitend hoofdstuk plaatsen de artikelen in een perspectief. Eigen teksten worden in pdf-vorm aangeboden.

Digitale leeromgeving

Als student (na inschrijving) kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving terecht in de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleiders informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.