Strategie en innovatie
-
Managementwetenschappen
-
MM1103
-
7,5 EC
-
Vanaf € 576
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Inhoud
Innovatie, zo leer je in deze cursus, bestaat uit meerdere fasen, waarbinnen strategie een centrale rol speelt. In de eerste twee fasen – die van het identificeren van innovaties en het kiezen uit de potentiële innovaties – moet een strategische keuze gemaakt worden. Het implementeren van de innovatie bepaalt het uiteindelijke succes van de innovatie, maar om daadwerkelijk de waarde van de innovatie voor de organisatie te realiseren, zijn strategische keuzes ten aanzien van leren, organiseren en het verdienmodel noodzakelijk.
Om dit te verduidelijken passeren verschillende theoretische perspectieven de revue en gaan we via artikelen in op strategische tools als co-creatie, het Business Model Canvas en Red versus Blue Oceans. Op deze manier ontwikkel je een bredere visie op beide onderwerpen. Hiermee is de cursus geen reguliere strategiecursus met een verzameling theorieën, maar ook geen standaard ‘managen van innovatie’-cursus.
Na het afronden van deze cursus ben je in staat om een innovatiestrategie te ontwerpen, die in overeenstemming is met de bedrijfsstrategie en waarbij je het belang van verschillende fasen van het innovatieve proces onderkent. Hierbij houd je rekening met het belang van het nationale innovatiesysteem, het belang van verschillende soorten netwerken en met de reden waarom verschillende organisaties samenwerken.
Leerdoelen
De cursus heeft tot doel een verdieping te geven op het gebied van de vakgebieden strategie, met een nadruk op de belangrijke rol die innovatie daarin speelt.
Ingangseisen
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de gelijknamige cursus met code MM0904. Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.