Environmental problems: crossing boundaries between science, policy and society
-
Natuurwetenschappen
-
NM0102
-
5 EC
-
Vanaf € 384
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Inhoud
De cursus biedt theorieën en concepten aan die helpen om de rol van de wetenschap binnen het beleid en de samenleving beter te begrijpen. Er wordt onderzocht wat wetenschap eigenlijk is en hoe wetenschap autoriteit verwerft in het kennisdomein. We bekijken welke opties er zijn om samen te werken met verschillende wetenschappelijke disciplines en hoe we kennis kunnen integreren door middel van participatieve processen. Tot slot cursus bekijken we ook mogelijke negatieve aspecten van dergelijke ‘meerstemmigheid’. Doorheen de cursus worden theoretische concepten toegepast op concrete cases. In de eindopdracht van de cursus kun je de aangeleerde concepten toepassen op een zelfgekozen case.
Leerdoelen
Na het afronden van de cursus kun je:
- het afbakenende karakter waarmee wetenschap zich onderscheidt van andere, niet-wetenschappelijke, kennis herkennen, en de manier waarop de wetenschap zijn autoriteit bestendigt,
- uitleggen wat ‘framing’ is (en hoe feiten en waarden verweven zijn in ‘frames’) en ‘frames’ gebruiken als analysetool bij casestudies,
- beschrijven wat het lineaire model van de interactie tussen wetenschap en beleid is, het lineaire model onderscheiden van het ‘information deficit model’ en de analysewaarde van beide modellen evalueren,
- de drie types van kennisonzekerheid – onvolledige kennis, onvoorspelbaarheid en ambiguïteit – herkennen en beschrijven,
- verschillende strategieën van omgaan met wetenschappelijke onzekerheden evalueren en toepassen,
- de verschillende strategieën om ‘bruikbare’ kennis voor besluitvorming te ontwikkelen, namelijk kennis die geloofwaardig, relevant en legitiem is, benoemen,
- verschillende strategieën van interdisciplinaire kennisintegratie van verschillende wetenschappelijke gezichtspunten uitleggen en toepassen,
- uitleggen wat de voordelen en beperkingen zijn van de verschillende instrumenten van participatieve (leken)kennisproductie en een weloverwogen keuze maken binnen een specifieke case,
- de verschillende rollen die milieuexperten kunnen innemen in het besluitvormingsproces definiëren en herkennen, en kritisch reflecteren over je eigen rol als expert,
- uitleggen wat de verschillende manieren zijn om kennisproductie in het milieudomein te democratiseren, inclusief hoe je transdisciplinair onderzoek kan organiseren door gebruik te maken van de instrumenten die in deze cursus werden besproken,
- academisch literatuuronderzoek uitvoeren om relevante bronnen voor de eigen case te identificeren,
- een onderzoeksvraag, analyse en conclusie formuleren in een academisch essay.
Ingangseisen
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Heb je interesse in deze cursus, let dan op het volgende:
- Ben je nog geen student, vraag dan eerst een adviesgesprek aan.
- Ben je al student in de master Environmental Sciences, neem dan eerst contact op met je mentor.
Aanmeldingsdata
Aanmelden is vanaf deze datum niet meer mogelijk.