Methoden van onderzoek
-
Onderwijswetenschappen
-
OB0302
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Inhoud
In de cursus worden de volgende onderwerpen behandeld: introductie op wetenschappelijk onderzoek (kwalitatief en kwantitatief), het formuleren van onderzoeksvragen en hypothesen, het trekken van een steekproef uit de populatie, het operationaliseren van constructen, het opstellen van een conceptueel model met onafhankelijke en afhankelijke variabelen, betrouwbaarheid en validiteit, niet-experimenteel onderzoek, experimenteel onderzoek en cross-sectioneel versus longitudinaal onderzoek. Studenten leren om een design te kiezen dat past bij de onderzoeksvraag, onderzoek kritisch te evalueren en doen vaardigheden op om een praktisch probleem te onderzoeken. Ook worden de ethische aspecten van onderzoek doen besproken. Bij de opdrachten in de cursus wordt gebruik gemaakt van onderwijskundige voorbeelden, waaronder de ALOUD-studie.
Leerdoelen
- De stappen die doorlopen worden tijdens het doen van onderzoek beschrijven.
- Verschillen beschrijven tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek. in de verschillende onderzoekstappen die in deze cursus aan bod komen
- Een onderzoeksprobleem afbakenen.
- Beschrijven welke elementen een probleemschets moet bevatten en de kwaliteit van een probleemschets beoordelen.
- Beschrijven welke variabelen er onderscheiden kunnen worden, welke relaties deze kunnen hebben, en een conceptueel model vormen.
- Onderzoeksdoelen, onderzoeksvragen en hypothesen opstellen.
- Verschillende vormen van steekproeftrekking beschrijven.
- Beschrijven wat operationalisaties zijn.
- De keuze voor meetinstrumenten onderbouwen.
- Een korte beschrijving geven van verschillende onderzoeksmethoden en kernbegrippen bij deze methoden beschrijven.
- Ethische aspecten van het doen van onderzoek beschrijven.
- Verschillende typen onderzoeksrapportages onderscheiden.
- Criteria beschrijven voor het evalueren van onderzoek en deze toepassen op bestaande onderzoeksartikelen.
Ingangseisen
Voor premasterstudenten (dit ben je na formele toelating tot de premaster Onderwijswetenschappen) en voor losse cursisten geldt OB0902 niet als ingangseis. Wel geldt voor losse cursusafname binnen de bachelor Lerarenopleiding een maximum van 30 EC. Indien je meer cursussen los wenst af te nemen en dit kan i.v.m. ingangseisen, dan dient eerst een gesprek met een studieadviseur plaats te vinden.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.
Begeleidingsvorm
- Regelmatige contactmomenten waarop studenten vragen kunnen stellen aan de docent in de virtuele klas.
Docenten
Tentamenvorm
Tentamendata
Opdracht: volgens afspraak.
Tentamenhulpmiddelen
Het online woordenboek t.b.v. ANS