Pedagogiek en onderwijs
-
Onderwijswetenschappen
-
OB1002
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Inhoud
De pedagogische handelingen van de leerkracht richten zich op leerlingen in een bepaalde leeftijdsfase met verschillen in achtergronden en sociaal(-emotionele) ontwikkeling. Om recht te doen aan deze verschillen is het van belang om een brede basis te hebben van de meest relevante historische en huidige pedagogische theorieën, concepten en kernbegrippen. In deze cursus wordt daarbij continu de vertaalslag gemaakt naar de praktijk. Stromingen in de pedagogiek worden afgezet tegen het tijdsbeeld en beoordeeld ten aanzien van de huidige criteria om te beslissen wat bruikbaar is en op welke manier.
Gedurende de cursus vorm je een holistisch beeld van de kenmerken van de ontwikkelingsfases die kinderen van baby tot in de adolescentiefase doorlopen. Daarnaast is het van belang om in de onderwijspraktijk gebruik te kunnen maken van pedagogisch tact ‘het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de ander’. Hierbij wordt aandacht besteed aan het belang van een goed pedagogisch klimaat in de klas en hoe het pedagogisch handelen van leerkrachten dit kan bevorderen. Het pedagogisch handelen van jou als evidence-informed leerkracht is daarbij gegrond in academisch onderzoek.
Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond, kun je:
• in eigen woorden een visie op het pedagogisch werkveld en handelen binnen het onderwijs beschrijven en onderbouwen, waarbij je rekening houdt met diverse historische, actuele en wetenschappelijk onderbouwde opvoedpraktijken- en visies
• relevante (historische) pedagogische en opvoedkundige theorieën, kernbegrippen en concepten, herkennen en betrekken op je eigen pedagogisch handelen en deze relateren aan de huidige tijd
• een holistisch beeld geven van de kenmerken van de ontwikkelingsfasen van baby's tot adolescenten binnen verschillende ontwikkelingsgebieden die relevant zijn voor de onderwijspraktijk. Tevens ben je in staat om de ontwikkeling op deze gebieden te volgen en je pedagogisch handelen hierop af te stemmen
• rekening houden met (sociaal-maatschappelijke) verschillen tussen leerlingen
• eigen vooroordelen herkennen en beredeneerde keuzes maken om inclusief onderwijs vorm te geven
• in samenwerking met collega's, ouders en andere betrokkenen beredeneerde keuzes maken en aanpassingen doen als het gaat om je pedagogisch handelen in de klassenpraktijk en binnen het huidige pedagogisch klimaat in de groep leerlingen
• kritisch reflecteren op je eigen pedagogisch handelen
• een (voorlopige) visie schrijven op de bedoeling van het onderwijs en jouw rol als leerkracht.
Ingangseisen
Voor losse cursisten geldt OB0902 niet als ingangseis.