null Variaties in de reken- en wiskunde didactiek

Variaties in de reken- en wiskunde didactiek

  • Onderwijswetenschappen
  • OB1802
  • 5 EC
  • Vanaf € 396
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat.

Inhoud

Deze cursus biedt een diepgaande verkenning van de discussies omtrent rekenonderwijs, waarin verschillende benaderingen vaak als tegenpolen worden gezien. Je onderzoekt de theoretische fundamenten van verschillende visies en wordt gestimuleerd om een genuanceerd, onderbouwd standpunt te ontwikkelen. We kijken kritisch én pragmatisch naar de huidige praktijk en onderzoeken in hoeverre elementen uit verschillende benaderingen gecombineerd kunnen worden tot een effectieve aanpak.

Vervolgens kijken we naar variaties in toetsingsmogelijkheden. We bestuderen de verschillende manieren waarop je rekenontwikkeling kunt beoordelen en de achterliggende opvattingen hierover. Wat meet je precies met verschillende varianten van leerdoelmonitoring? Wanneer en waarom zet je welke toetsvorm in? En hoe beïnvloedt dit alles de verdere begeleiding van leerlingen?
Dit brengt ons bij differentiatie, het laatste kernthema van deze cursus. We verdiepen ons in verschillende modellen en strategieën waarmee leerkrachten hun onderwijs kunnen afstemmen op uiteenlopende leerbehoeften. Hoe begeleid je leerlingen die vastlopen op bepaalde rekenonderdelen? Hoe zorg je ervoor dat ook leerlingen met een hoog intuïtief rekenbegrip voldoende uitdaging krijgen en hun potentieel optimaal ontwikkelen? Je bestudeert de meest recente opvattingen over differentiatie binnen rekenlessen.

De afsluiting van deze cursus is tweedelig. Als eerste voer je een beknopt onderzoek uit op een school, waarbij je het rekenonderwijs analyseert en classificeert. Ook onderzoek je hoe deze school differentiatie toepast binnen rekenlessen en formuleer je op basis van je bevindingen een onderbouwd verbeteradvies.

Ten slotte toon je alle opgedane kennis in één rekenles: een rijk, volledig uitgewerkt lesontwerp waarin je laat zien hoe je verschillende onderwijsprincipes en leertheoretische inzichten combineert tot één krachtige les.

Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond:
1. Kun je de belangrijkste visies op reken- wiskundeonderwijs beschrijven en de theoretische achtergronden ervan uitleggen.
2. Heb je een eigen visie op rekenonderwijs ontwikkeld en kun je deze onderbouwen met literatuur.
3. Kun jij je rekenonderwijs afstemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van je leerlingen door zowel het beschrijven van de benodigde ondersteuning om doelen te behalen als uitdagend rekenonderwijs te ontwerpen.
4. Kun je een rekenles ontwerpen waarin didactische principes uit verschillende leertheoretische stromingen worden gecombineerd.

Ingangseisen

Voor opleidingsstudenten (dit ben je na formele toelating tot de bachelor Lerarenopleiding) gelden OB0902 Leren in beeld en OB1302 Inleiding in de reken- en wiskundedidactiek (voorheen Didactiek rekenen en wiskunde: een sterke basis) als ingangseis, d.w.z. dat je deze cursussen afgerond dient te hebben dan wel een lopende inschrijving voor deze cursussen hebt.

Voor losse cursisten geldt enkel OB1302 Inleiding in de reken- en wiskundedidactiek (voorheen Didactiek rekenen en wiskunde: een sterke basis) als ingangseis, d.w.z. dat je deze cursus afgerond dient te hebben dan wel een lopende inschrijving voor deze cursus hebt.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 9 februari 2026. We adviseren om uiterlijk zondag 25 januari 2026 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 25 januari 2026 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 8 februari 2026.

Voorkennis

Om deze cursus succesvol te kunnen volgen, is het belangrijk dat je een stevige basis hebt in rekendidactiek. In Didactiek rekenen en wiskunde: een sterke basis (vanaf 2025-2026 Inleiding in de reken- en wiskundedidactiek geheten) heb je geleerd hoe het reken- en wiskundeonderwijs is opgebouwd en welke kernprincipes hieraan ten grondslag liggen. Je kent de doorlopende leerlijnen en begrijpt hoe verschillende rekendomeinen, zoals hele en gebroken getallen, meten en meetkunde, zich ontwikkelen. Daarnaast heb je ervaring met het ontwerpen van effectieve rekenlessen en weet je hoe je leerdoelen op een leeftijdsadequate manier kunt overbrengen.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat.

Tentamenvorm

Tentamenvorm is nog niet bekend.

Cursusmateriaal

Bij deze cursus wordt een tekstboek geleverd. Gedurende de cursus zal je ook een veelvoud aan wetenschappelijke artikelen lezen, waarvan het grootste deel Engelstalig is.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.