null Gedragsverandering op de werkvloer: theorie en praktijk

Gedragsverandering op de werkvloer: theorie en praktijk

  • Psychologie
  • PM0512
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Binnen de Arbeids- en Organisatiepsychologie worden regelmatig interventies toegepast om het gedrag van werknemers te beïnvloeden. Denk hierbij aan interventies om werknemers te stimuleren zelf de regie te nemen om (aspecten van) hun werk te veranderen (job crafting), interventies om bewegen te stimuleren of zitten te verminderen, en interventies om met werkstress om te gaan. Je leert hoe je op een systematische, stapsgewijze en theoretisch onderbouwde manier een interventie kunt ontwikkelen om gedrag van werknemers op de werkvloer te veranderen. Deze werkwijze om interventies te ontwikkelen biedt tevens een kader om (de kwaliteit van) bestaande interventies te evalueren en waar nodig aan te passen.
Voor een succesvolle interventie is het niet alleen van belang dat deze theoretisch goed onderbouwd is, maar ook dat deze juist geïmplementeerd wordt. Daarom besteedt deze cursus eveneens aandacht aan psychologische processen die een rol spelen bij de implementatie van gedragsveranderingsinterventies, en aan de specifieke uitdagingen die gepaard gaan met het implementeren van interventies in organisaties. Ten slotte wordt aandacht besteed aan de evaluatie van uitgevoerde interventies: leidt deze daadwerkelijk tot gedragsverandering (effectevaluatie)? En welke processen hangen samen met het al dan niet succesvol zijn ervan (procesevaluatie)?

Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond, kun je:
- een bestaande interventie met betrekking tot gedragsverandering op de werkvloer evalueren op basis van de acht stappen van het gedragsveranderingswiel
- evalueren of en zo ja hoe, a) de zelfdeterminatietheorie, b) de theorie van gepland gedrag, c) de sociaal cognitieve theorie en d) het COM-B-model kunnen worden gebruikt om gegeven gedragsveranderingsvraagstukken op de werkvloer aan te pakken
- analyseren welke psychologische processen op positieve dan wel negatieve manier van invloed kunnen zijn bij de implementatie van een gegeven gedragsveranderingsinterventie op de werkvloer
- analyseren welke uitdagingen op organisatieniveau een rol spelen bij de implementatie van een gedragsveranderingsinterventie op de werkvloer
- een opzet maken voor de proces- en effectevaluatie van een (bestaande) interventie.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Zelfstudie en een aantal (facultatieve) online bijeenkomsten.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

De cursus wordt afgesloten met een individuele eindopdracht die beoordeeld wordt met een cijfer.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Meer informatie

Deze cursus is geaccrediteerd als bij- of nascholing voor de registers Psycholoog Arbeid en/of Gezondheid NIP en Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP (140 punten in totaal: 84 punten voor kennis en 56 punten voor vaardigheden).

Cursusmateriaal

S. Michie, L. Atkins & R. West (2018). Het gedragsveranderingswiel: 8 stappen naar succesvolle interventies. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Naast dit boek wordt gebruik gemaakt van aanvullende literatuur, die in de online leeromgeving van de cursus staat.

Digitale leeromgeving

Als student kun je gebruikmaken van de online leeromgeving. Hier kun je met medestudenten en docent informatie uitwisselen en kun je discussiëren over de leerstof.