null Ontwikkeling en psychopathologie in de vroege kindertijd

PSY_PM1702_head_large.jpg

Ontwikkeling en psychopathologie in de vroege kindertijd

  • Psychologie
  • PM1702
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.



Inhoud

Deze cursus heeft als doel studenten inzicht te geven in de afwijkende psychologische ontwikkeling bij het jonge kind. De cursus besteedt aandacht aan de prenatale periode tot driejarige leeftijd. Deze levensfase wordt gezien als een kritisch fundament in het leven van een kind. De interactie tussen het kind en zijn buitenwereld, bestaande uit het gezin en de meer distale context, alsmede de accumulatie van risicofactoren, zijn essentieel in het begrijpen van de ontwikkeling van een vroege (aanleg voor) psychopathologie. Risicofactoren die vooropstaan tijdens deze ontwikkelingsfase zijn familiale risicofactoren, afwijkende ouder-kindrelaties, neurobiologische risicofactoren en socio-culturele risicofactoren (bijvoorbeeld armoede). De interactie tussen het kind en zijn buitenwereld en de accumulatie van risicofactoren komen in deze cursus uitgebreid naar voren.

Een globaal overzicht van de onderwerpen die aan bod komen binnen de studietaken zijn:
- het belang van aandacht voor de periode van de zwangerschap tot driejarige leeftijd
- intergenerationele overdracht van dysfunctionele gezinspatronen
- de invloed van psychopathologie bij de ouders op jonge kinderen
- gezinsfunctioneren
- afwijkende ouder-kindrelaties
- zwangerschaps- en geboorteproblemen
- sociaaleconomische en culturele invloeden
- de invloed van cultuur op jonge kinderen
- ontwikkelingsstoornissen
- vroege (aanleg voor) psychopathologie
- vroegdiagnostiek
- vroegbehandeling.


Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt doorlopen, kun je:
- de interactie tussen gezins-, kind- en omgevingsfactoren in de allervroegste ontwikkeling begrijpen
- kennis over interacterende gezins- kind- en omgevingsfactoren toepassen op complex casusmateriaal over baby’s en peuters
- gezins-, kind-, omgevings- en overige risicofactoren die bijdragen aan en vroege afwijkende psychologische ontwikkeling benoemen
- kennis over gezins-, kind-, omgevings- en overige risicoactoren toepassen op complex casusmateriaal over baby’s en peuters
- mogelijke vormen van een vroege afwijkende psychologische ontwikkeling benoemen
- mogelijke vormen van een vroege afwijkende psychologische ontwikkeling bij complex casusmateriaal benoemen
- het diagnostisch classificatiesysteem voor de vroege kindertijd beschrijven
- een onderbouwde mening vormen en presenteren over welke vorm van vroegdiagnostiek wanneer ingezet moet worden bij complex casusmateriaal over baby’s en peuters
- de belangrijkste vroege behandelvormen benoemen
- een onderbouwde mening kunnen vormen en presenteren over welke vorm van vroegbehandeling wanneer ingezet moet worden bij complex casusmateriaal bij baby’s en peuters.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart, aanmelden binnen het academisch jaar 2024-2025 is niet meer mogelijk.

Deze cursus heeft een vaste startdatum in kwartiel 1. Aanmelden is mogelijk mits je bent toegelaten tot de mastervariant Klinische kinder- en jeugdpsychologie.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Zelfstudie met activerend onderwijs door middel van online begeleiding. Inhoudelijke vragen kun je via de online cursusomgeving of e-mail stellen aan de docenten. Er vinden twee online bijeenkomsten plaats, begeleid door de docenten.

Docenten

mw. dr. Heike Gerger (examinator) en Mw. dr. Ellin Simon (plv. examinator).

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

De toetsing vind plaats met twee casusopdrachten. De eerste casusopdracht wordt mondeling afgenomen, de tweede casusopdracht is schriftelijk.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

- Handbook of infant mental health, Charles H. Zeanah, 2018, Guilford Press.
- Online cursusomgeving met opdrachten en casussen om de stof uit het tekstboek in een praktijkrelevante context te leren toepassen.

Digitale leeromgeving

Na inschrijven kun je gebruikmaken van de online leeromgeving van de cursus. Deze stuurt je activiteiten aan en bevat verdiepende literatuur, opdrachten en beeldmateriaal voor verwerking, toepassing of toelichting van de stof in het tekstboek. Hier kun je ook met medestudenten en de docent informatie uitwisselen en kun je discussiëren over de leerstof.