Steden in beweging. Invloeden van migratie in kunst en cultuur
Cultuurwetenschappen
| 5 studiepunten (EC)
| Voor dit product gelden ingangseisen
Code CB4502
Prijsindicatie € 324
Deze cursus kunt u op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.
Algemeen
Inhoud
Migratie heeft betrekking op verplaatsingen van grote bevolkingsgroepen binnen of buiten bepaalde landsgrenzen. Ze kan plaatsvinden op vrijwillige maar ook onvrijwillige basis, uit een zoektocht naar economische kansen, maar ook uit noodzaak of zelfs dwang, zoals bij natuurrampen, of in tijden van oorlog. De processen van migratie kunnen vanuit verschillende perspectieven bestudeerd worden; sociologisch of economisch, maar ook vanuit een cultuurhistorisch perspectief. In de cursus Steden in beweging wordt de invloed van migratie op verschillende uitingen van kunst en cultuur bestudeerd.
Dit gebeurt aan de hand van een centrale case study: de metropool Londen. Beschouwd als middelpunt van het Britse koloniale rijk kende deze stad al voor de beide wereldoorlogen een dynamische migratiegeschiedenis. Na de Tweede Wereldoorlog en het uiteenvallen van het grote koloniale rijk hebben zich in Londen diverse groepen migranten uit de voormalige koloniën gevestigd, die de cultuur en uitstraling van de stad in verdergaande mate hebben veranderd. U verdiept zich in de migratiegeschiedenis van Londen, en de bredere problematiek van migratie in de kunsten door middel van een aantal sleutelteksten.
Aan de hand van thema’s, die verschillende theoretische concepten behelzen, bestudeert u vervolgens de culturele uitingen van de naoorlogse migratie in Londen. Vanuit thema’s als postkolonialisme, globalisering, en plaatsgebonden identiteit analyseert u diverse concrete voorbeelden uit de kunst en cultuur. Op deze wijze maakt u niet alleen kennis met de culturele gevolgen van migratie in Londen, maar ook met het brede theoretische veld dat ten grondslag ligt aan migratiestudies, en wordt er geoefend met het toepassen van theoretische concepten.
Leerdoelen
- Verwerven van kennis van en inzicht in theorieën en begrippen omtrent migratie in kunst- en cultuurhistorisch perspectief.
- Verwerven van kennis van en inzicht in de veranderende beeldvorming omtrent migratie en de invloed daarvan op kunst en cultuur.
- Verwerven van kennis van en inzicht in de verschillende manieren waarop er vanuit kunst en cultuur is bijgedragen aan de omgang met migratie, globalisering, stedelijke identiteit en postkolonialisme.
- Vaardigheid opdoen in het beoordelen en vergelijken van verschillende theorieën/interpretaties omtrent migratie.
- Toepassen van de opgedane kennis in een kort werkstuk en het daaruit voortvloeiende inzicht op de analyse en interpretatie van visuele en tekstuele bronnen.
Dit gebeurt aan de hand van een centrale case study: de metropool Londen. Beschouwd als middelpunt van het Britse koloniale rijk kende deze stad al voor de beide wereldoorlogen een dynamische migratiegeschiedenis. Na de Tweede Wereldoorlog en het uiteenvallen van het grote koloniale rijk hebben zich in Londen diverse groepen migranten uit de voormalige koloniën gevestigd, die de cultuur en uitstraling van de stad in verdergaande mate hebben veranderd. U verdiept zich in de migratiegeschiedenis van Londen, en de bredere problematiek van migratie in de kunsten door middel van een aantal sleutelteksten.
Aan de hand van thema’s, die verschillende theoretische concepten behelzen, bestudeert u vervolgens de culturele uitingen van de naoorlogse migratie in Londen. Vanuit thema’s als postkolonialisme, globalisering, en plaatsgebonden identiteit analyseert u diverse concrete voorbeelden uit de kunst en cultuur. Op deze wijze maakt u niet alleen kennis met de culturele gevolgen van migratie in Londen, maar ook met het brede theoretische veld dat ten grondslag ligt aan migratiestudies, en wordt er geoefend met het toepassen van theoretische concepten.
Leerdoelen
- Verwerven van kennis van en inzicht in theorieën en begrippen omtrent migratie in kunst- en cultuurhistorisch perspectief.
- Verwerven van kennis van en inzicht in de veranderende beeldvorming omtrent migratie en de invloed daarvan op kunst en cultuur.
- Verwerven van kennis van en inzicht in de verschillende manieren waarop er vanuit kunst en cultuur is bijgedragen aan de omgang met migratie, globalisering, stedelijke identiteit en postkolonialisme.
- Vaardigheid opdoen in het beoordelen en vergelijken van verschillende theorieën/interpretaties omtrent migratie.
- Toepassen van de opgedane kennis in een kort werkstuk en het daaruit voortvloeiende inzicht op de analyse en interpretatie van visuele en tekstuele bronnen.
Aanmelden
Ingangseisen
Propedeuse bachelor Cultuurwetenschappen en 60 studiepunten van de postpropedeuse moeten zijn afgerond.
Begeleiding
Begeleidingsvorm
Deze cursus kunt u op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.
Standaardbegeleiding.
Standaardbegeleiding.
Docenten
Mw. prof. dr. Sarah de Mul, mw. dr. Caroline Drieënhuizen en mw. dr. Nathalie Zonnenberg.
Bereikbaarheidsoverzicht
Bereikbaarheidsinformatie docenten/examinatoren
Tentamen
Tentamenvorm
Opdracht.
Tentamendata
Volgens afspraak.
Meer info
Cursusmateriaal
Deze cursus bestaat uit:
- een online reader met te bestuderen literatuur (NB deze literatuur is uitsluitend Engelstalig);
- een digitale leeromgeving met zelftoetsen.
- een online reader met te bestuderen literatuur (NB deze literatuur is uitsluitend Engelstalig);
- een digitale leeromgeving met zelftoetsen.
Digitale leeromgeving
Als student kunt u via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kunt u met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.