Methoden voor onderwijsonderzoek
Methoden voor onderwijsonderzoek
-
Onderwijswetenschappen
-
OM0213
-
7,5 EC
-
Vanaf € 576
Inhoud
Door heel concreet te beschrijven hoe een beginnende wetenschapper een onderzoek ontwerpt en uitvoert, krijg je het instrumentarium in handen om uiteindelijk zelf een onderzoeksvoorstel uit te werken. Je ontwikkelt zo inzicht in de praktische kanten van het doen van onderzoek.
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus kun je:
- de kenmerken van kwantitatief en kwalitatief onderzoek benoemen en onderscheiden;
- de verschillende onderzoeksmethoden onderscheiden;
- de kenmerken van de verschillende onderzoeksmethoden beschrijven;
- de verschillende types van de verschillende onderzoeksmethoden onderscheiden;
- de stappen beschrijven die genomen moeten worden bij de verschillende onderzoeksmethoden;
- beschrijven welke ethische issues kunnen optreden bij het doen van onderzoek;
- een verantwoorde keuze maken voor een concrete onderzoeksmethode en die keuze onderbouwen;
- een beargumenteerde opzet maken voor een concreet onderzoek;
- een onderzoeksopzet kritisch evalueren.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.
Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.
Begeleidingsvorm
De studietaken in deze cursus doorloop je deels zelfstandig en deels samen met medestudenten in studiegroepen van vier studenten.
Aan het begin van de cursus is een algemene plenaire virtuele klas gepland waarin de cursus en de opdrachten worden toegelicht. In de derde week van de cursus vindt een plenaire virtuele klas plaats rondom een opdracht over ‘validiteit’.
Daarnaast worden op verschillende momenten groeps-virtuele klassessies georganiseerd. Een doorlopende virtuele klas staat open voor overleg en samenwerking met de studiegroepsgenoten. De docenten monitoren je voortgang in de cursus door middel van de ingestuurde opdrachten met betrekking tot het onderzoeksvoorstel en de bespreking van deze opdrachten tijdens drie momenten in de groeps-virtuele klassen met je studiegroep. In het discussieforum kan gecommuniceerd worden met studenten uit andere studiegroepen en kan met de gekoppelde docent gecommuniceerd worden.