Methoden voor onderwijsonderzoek

Methoden voor onderwijsonderzoek

  • Onderwijswetenschappen
  • OM0213
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 528
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.



Inhoud

Deze cursus geeft een systematisch overzicht van wetenschappelijke methoden in onderwijsonderzoek. Zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden komen aan bod. Tijdens het werken in studiegroepen worden opdrachten uitgevoerd om de stof op een actieve wijze te verwerken. Tevens wordt er aandacht geschonken aan validiteit en het belang hiervan voor het doen van wetenschappelijk onderzoek. Vervolgens wordt, samen met de studiegroep, een onderzoeksvoorstel geschreven.

Door heel concreet te beschrijven hoe een beginnende wetenschapper een onderzoek ontwerpt en uitvoert, krijg je het instrumentarium in handen om uiteindelijk zelf een onderzoeksvoorstel uit te werken. Je ontwikkelt zo inzicht in de praktische kanten van het doen van onderzoek.

Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus kun je:
- de kenmerken van kwantitatief en kwalitatief onderzoek benoemen en onderscheiden;
- de verschillende onderzoeksmethoden onderscheiden;
- de kenmerken van de verschillende onderzoeksmethoden beschrijven;
- de verschillende types van de verschillende onderzoeksmethoden onderscheiden;
- de stappen beschrijven die genomen moeten worden bij de verschillende onderzoeksmethoden;
- beschrijven welke ethische issues kunnen optreden bij het doen van onderzoek;
- een verantwoorde keuze maken voor een concrete onderzoeksmethode en die keuze onderbouwen;
- een beargumenteerde opzet maken voor een concreet onderzoek;
- een onderzoeksopzet kritisch evalueren.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 29 april 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 14 april 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 14 april 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 28 april 2024.

Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

De studietaken in deze cursus doorloop je deels zelfstandig en deels samen met medestudenten in studiegroepen van vier studenten.

Aan het begin van de cursus is een algemene plenaire virtuele klas gepland waarin de cursus en de opdrachten worden toegelicht. In de derde week van de cursus vindt een plenaire virtuele klas plaats rondom een opdracht over ‘validiteit’.
Daarnaast worden op verschillende momenten groeps-virtuele klassessies georganiseerd. Een doorlopende virtuele klas staat open voor overleg en samenwerking met de studiegroepsgenoten. De docenten monitoren je voortgang in de cursus door middel van de ingestuurde opdrachten met betrekking tot het onderzoeksvoorstel en de bespreking van deze opdrachten tijdens drie momenten in de groeps-virtuele klassen met je studiegroep. In het discussieforum kan gecommuniceerd worden met studenten uit andere studiegroepen en kan met de gekoppelde docent gecommuniceerd worden.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

De tentamenverplichting bestaat uit een groepsopdracht. Je werkt samen aan een onderzoeksvoorstel, dat je aan het eind van de cursus ter beoordeling instuurt. Het eindcijfer voor de cursus wordt geheel bepaald door de beoordeling van de groepsopdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal bestaat uit een Engelstalig handboek, een Nederlandstalig digitaal werkboek en een aantal Engelstalige artikelen. Het Engelstalige handboek draagt als titel Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, editie 6 (auteurs: Creswell en Guetterman). In de digitale leerweg omgeving zijn de studietaken opgenomen die je de mogelijkheid bieden om de stof op een actieve wijze te verwerken, jezelf te toetsen en aanvullende informatie te vinden.

Digitale leeromgeving

In deze cursus werk je in de digitale leeromgeving. In de omgeving vind je materialen, opdrachten en communicatietools.