Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
$altText
Methoden voor onderwijsonderzoek
Onderwijswetenschappen | 7,5 EC
Code OM0213
Prijsindicatie € 486
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Algemeen

Inhoud

Deze cursus geeft een systematisch overzicht van wetenschappelijke methoden in onderwijsonderzoek. Zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden komen op evenwichtige en samenhangende wijze aan bod. De fundamentele stappen in het onderzoeksproces worden besproken aan de hand van concrete voorbeelden. Voorbeeldscripts, praktische richtlijnen en checklists met nuttige informatie voor onderzoekers worden aangereikt die u helpen bij het uitvoeren van wetenschappelijk verantwoord onderzoek. In deze cursus maakt u tevens kennis met design based research, een benadering van onderwijsonderzoek die een brug wil slaan tussen theorie en praktijk van onderwijsontwerp. U leert over het debat dat onderwijsonderzoekers voeren over de methodologie die gebruikt kan worden om onderzoek zo passend mogelijk te maken voor het proces van onderwijsontwerp. Door heel concreet te beschrijven hoe een beginnende wetenschapper een onderzoek ontwerpt en uitvoert, krijgt u het instrumentarium in handen om uiteindelijk zelf een onderzoeksvoorstel uit te werken. U ontwikkelt zo uw inzicht in de praktische kanten van het doen van onderzoek.

Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus kunt u:
- de kenmerken van kwantitatief en kwalitatief onderzoek benoemen en onderscheiden;
- de verschillende onderzoeksmethoden onderscheiden;
- de kenmerken van de verschillende onderzoeksmethoden beschrijven;
- de verschillende types van de verschillende onderzoeksmethoden onderscheiden;
- de stappen beschrijven die genomen moeten worden bij de verschillende onderzoeksmethoden;
- criteria beschrijven waarop de verschillende onderzoeksmethoden beoordeeld worden;
- beschrijven welke ethische issues kunnen optreden bij het doen van onderzoek;
- een verantwoorde keuze maken voor een concrete onderzoeksmethode en die keuze onderbouwen en verantwoorden;
- een beargumenteerde opzet maken voor een concreet onderzoek;
- een onderzoeksopzet kritisch evalueren;
- beschrijven welke ethische issues kunnen optreden bij het doen van onderzoek.

Aanmelden

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart en wordt pas in het volgend academisch jaar opnieuw aangeboden.

Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.

Begeleiding

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

De studietaken in deze cursus doorloopt u deels zelfstandig en deels samen met medestudenten. Er wordt uitgelegd hoe u contact kunt zoeken en de samenwerking met medestudentenvorm kunt geven via diverse communicatiekanalen. Aan het begin van de cursus is een groepsbijeenkomst gepland in de vorm van een workshop rond het thema ‘validiteit’. Daarnaast worden op verschillende momenten virtuele klas-sessies georganiseerd ter ondersteuning van het leerproces en om u de mogelijkheid te bieden ervaringen uit te wisselen met uw medestudenten en docenten. De docenten monitoren uw voortgang in de cursus door middel van het volgen van de discussie en de ingestuurde opdrachten. Bij studieproblemen die te maken hebben met de cursusopzet zal de docent zorgdragen voor een oplossing.

Docenten

Mw. dr. J. Janssen, dhr. dr. A. Evers, mw. S. van Driel MSc., mw. dr. P. Swennenhuis en dhr. S. Robbers MSc.

Bereikbaarheidsoverzicht

Bereikbaarheidsinformatie docenten/examinatoren

Tentamen

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

De tentamenverplichting bestaat uit een groepsopdracht. U werkt samen aan een onderzoeksvoorstel, dat u aan het eind van de cursus ter beoordeling instuurt. Het eindcijfer voor de cursus wordt geheel bepaald door de beoordeling van de groepsopdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Meer info

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal bestaat uit een Engelstalig handboek, een Nederlandstalig digitaal werkboek en een aantal Engelstalige artikelen. Het handboek is van de hand van Creswell en draagt als titel 'Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research'. Het digitaal werkboek vormt uw studieleidraad. De hierin opgenomen studietaken bieden u de mogelijkheid om uzelf te toetsen, aanvullende informatie te vinden en onderzoeksvaardigheden te oefenen.

Mediagebruik

Een pc met internetaansluiting is noodzakelijk.

Digitale leeromgeving

Na inschrijving kunt u via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kunt u met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.