Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
STG_BPS_MAPSY_head_large.jpg
Interventies in de praktijk: positieve gezondheid
Psychologie | 5 EC
Code PM1502
Prijsindicatie € 324
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Algemeen

Inhoud

In deze cursus staat het toepassen van bestaande methodes, interventies en therapieën in de individuele hulpverlening van de gezondheidspsycholoog en in een wijkgerichte benadering centraal. Positieve gezondheid vormt daarbij het denkkader van de cursus. Positieve gezondheid wordt omschreven als het aanpassingsvermogen van mensen bij fysieke, emotionele en sociale uitdagingen en het vermogen om hierbij zo veel mogelijk de eigen regie te (blijven) voeren. Vanuit dit kader leert u keuzen te maken uit het grote aanbod van therapieën, methoden en interventies, oefent u de basisvaardigheden van Motiverende Gespreksvoering en leert u vanuit de casuïstiek interventies te kiezen en toe te passen. U voert zelf een needs- en assetsonderzoek (NA-onderzoek) in een zelfgekozen setting uit en ontwikkelt een interventievoorstel.

De cursus begint met het thema Positieve Gezondheid. Dit thema geeft een overzicht van wat positieve gezondheid precies inhoudt en leert u kritisch na te denken over de mogelijkheden en beperkingen van Positieve Gezondheid. Tevens wordt er gebruik gemaakt van het scoringsinstrument van positieve gezondheid, waarop persoonlijke doelen en methodes (zoals implementatie intenties) gebaseerd kunnen worden om een doel te bereiken.
Thema 2 leert u meer over de methoden en praktische toepassingen die u kunt gebruiken in de individuele hulpverlening van de Gezondheidspsycholoog en die bijdragen aan het bevorderen van positieve gezondheid. Er wordt bijvoorbeeld ingegaan op Motiverende Gespreksvoering, cognitieve gedragstherapie en Acceptatie en Commitment therapie.
In een face-to-face bijeenkomst gaat u de belangrijke basisvaardigheden van Motiverende Gespreksvoering oefenen onder begeleiding van een deskundige. Deelname aan deze bijeenkomst is verplicht.
Thema 3 richt zich op de settingbenadering waarbij de community aanpak en de lokale wijkgerichte gezondheidsbenadering centraal staan. U leert vanuit het praktijkaanbod planmatige en weloverwogen keuzes te maken. Vragen die beantwoord worden zijn o.a.: Wat voegt een community-aanpak toe? Hoe begin ik een wijkgerichte aanpak om de gezondheid en welzijn van bewoners te bevorderen? En wat is mijn rol als gezondheidspsycholoog bij de community-benadering in het algemeen en de wijkgerichte aanpak in het bijzonder?
In thema 4 gaat u zelf aan de slag. U voert zelf een needs- en assetsonderzoek (NA-onderzoek) uit in een zelfgekozen setting en ontwikkelt een interventievoorstel. Deze interventie bestaat uit methodes en oefeningen uit thema 2 en 3 gericht op de zes pijlers van positieve gezondheid (nl. dagelijks functioneren, mentaal welbevinden, lichaamsfuncties, sociaal maatschappelijk functioneren, zingeving, of kwaliteit van leven). Bij de keuze voor de interventie staan methodieken centraal die bijdragen aan het bevorderen van positieve gezondheid.

Leerdoelen
Nadat u deze cursus hebt doorlopen, kunt u:
- de kenmerken benoemen van positieve gezondheid en deze kenmerken vertalen naar toepassingen in de praktijk;
- basisprincipes van motiverende gespreksvoering (MG) toepassen in de praktijk;
- zelfmanagementtechnieken als het stellen van doelen, commitment, implementatie-intenties en copingplanning toepassen in de praktijk en combineren met MG;
- de relatie verwoorden tussen positieve gezondheid en de setting en community benadering;
- werken met databanken voor het selecteren van lokale (omgevings)interventies voor gedragsverandering;
- aan de hand van de principes van de setting- en communitybenadering en positieve gezondheid in grote mate zelfstandig een 'needs and assets' (NA-)onderzoek opzetten en uitvoeren en de bevindingen vertalen naar interventiedoelen, methodieken en een praktische toepassing.

Daarnaast beheerst u na deze cursus belangrijke vaardigheden op een academisch niveau die bruikbaar zijn voor de praktijk zoals: het systematisch vergelijken en kiezen van verschillende methoden, therapieën en interventies en deze te vertalen naar de praktijk, het overtuigend presenteren van de interventie en het schrijven van een bondig evaluatieverslag.

Aanmelden

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 27 april 2020. We adviseren om uiterlijk zondag 12 april 2020 hiervoor aan te melden zodat u tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang heeft tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 12 april 2020 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 26 april 2020.

Voorkennis

Deze cursus wordt aangeboden in het laatste kwartiel van de mastervariant Gezondheidspsychologie. Het wordt aangeraden de volgorde van de master zoals aangeboden te volgen. De cursus Gezondheidsbevordering: theorie en toepassing (PM1402) wordt sterk geadviseerd. Deze cursus biedt waardevolle voorkennis voor het planmatig ontwikkelen, evalueren en implementeren van interventie.

Begeleiding

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Face-to-face workshop en online bijeenkomsten via de digitale leeromgeving.

Docenten

Mw. dr. T. Völlink en mw. dr. B. Berendsen.

Bereikbaarheidsoverzicht

Bereikbaarheidsinformatie docenten/examinatoren

Tentamen

Tentamenvorm

Practicum en opdracht.

Tentamendata

Practicum: volgens afspraak.
Opdracht: volgens afspraak.

Meer info

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een digitale leeromgeving, waarin verschillende bronnen zoals interviewfragmenten, wetenschappelijk artikelen, websites, en praktische tools zijn opgenomen. Tevens worden er online bijeenkomsten georganiseerd en vindt er een face-to-face-trainingsdag plaats.

Er wordt gebruik gemaakt van het tekstboek:
Brug, J, Assema, P & Lechner, L (Red.), Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering; een planmatige aanpak. (5rd Rev. ed.). Assen: Van Gorcum.
Studenten die de cursus Gezondheidsbevordering: theorie en toepassing (PM1402) hebben gevolgd hebben het tekstboek reeds in hun bezit.

Digitale leeromgeving

Na inschrijven kunt u gebruik maken van de digitale leeromgeving. Hier kunt u met medestudenten en docent informatie uitwisselen en kunt u discussiëren over de leerstof.