PSY_SymposiumKKJ_head_large.jpg
Over de sprekers
 

Tom van Yperen

Dr. Tom van Yperen is orthopedagoog en expert Kwaliteit jeugdstelsel werkzaam bij het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Zijn werk is vooral gericht op de kwaliteit van de hulp- en dienstverlening voor jeugdigen en opvoeders. Vanuit het NJi was Tom van Yperen eerst tien jaar lang bijzonder hoogleraar bij de Universiteit Utrecht en daarna tien jaar in Groningen. Centraal in zijn leeropdrachten stonden de ontwikkeling, implementatie en monitoring van de effectiviteit van interventies in de jeugdsector.

Korte samenvatting lezing 'Evidence-based wisselwerking tussen wetenschap en praktijk: over het tellen en vertellen'
Er is in de hulpverlening veel behoefte aan kennis over wat werkt. Met een goede samenwerking tussen onderzoekers en praktijkwerkers is die kennis te verzamelen en verder uit te bouwen. Deze bijdrage gaat over de manieren waarop dat handen en voeten kan krijgen. Door de jaren heen is daar de nodige ervaring mee opgedaan. Cijfers en verhalen maken het werken aan effectiviteit tot een inspirerende onderneming.

Marijn van Dijk

Prof. dr. Marijn van Dijk is adjunct-hoogleraar Ontwikkelingspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. In verschillende projecten onderzoekt Marijn van Dijk ontwikkelingsprocessen in de kindertijd vanuit het perspectief van complexe dynamische systemen. Specifieke thema's zijn de interactie tussen kinderen en hun opvoeders, taalverwerving, welbevinden en voedingsgedrag.

Korte samenvatting lezing 'Ontwikkeling als dynamisch systeem: ontwikkelingsprocessen onder de loep'
Kinderen leren praten, lopen, zelfstandig eten, en de wereld verkennen en begrijpen. Daarbij lijken ze allemaal globaal dezelfde stappen te doorlopen. Als we echter naar de ontwikkeling van individuele kinderen kijken, zien we een heel ander beeld: veel variatie van moment tot moment en een grote invloed van de omgeving. In deze lezing leg ik uit waarom ontwikkelingsprocessen moeten worden gezien als 'complexe dynamische systemen' en wat de consequenties daarvan zijn voor onderzoek en praktijk.

Susan van Hooren

Prof. dr. Susan van Hooren is sinds 1 april 2021 hoogleraar Klinische psychologie aan de Open Universiteit. Zij studeerde Psychologie aan de Universiteit Maastricht en behaalde haar master Seksuologie cum laude aan de Katholieke Universiteit Leuven. Ze promoveerde vervolgens bij de Universiteit Maastricht op het gebied van cognitieve veroudering en werkte vanaf 2004 als universitair docent Klinische psychologie aan de Open Universiteit. Tussen 2012 en 2021 combineerde ze haar docentschap met de aanstelling als Lector Kennisontwikkeling vaktherapie (KenVaK), een landelijk lectoraat van zes hogescholen, waarvan hogeschool Zuyd penvoerder is. In 2017 werd ze benoemd tot bijzonder hoogleraar Vaktherapie aan de Open Universiteit. Dit is binnen Nederland de eerste leerstoel die zich richt op fundamentele vraagstukken als werkingsmechanismen en effectiviteit van vaktherapeutische interventies.