DRZ_FloorCoonen_head_large.jpg

'Andere lerarenopleidingen missen de academische diepgang'


De lerarenopleiding van de Open Universiteit is pas net gestart, in september 2024. Toch zijn de eerste studenten van deze academische bachelor al laaiend enthousiast. Wij spraken met Floor Coonen. Hoe voelt het om les te krijgen, zodat je daarna les kunt geven?

'Eigenlijk ben ik per ongeluk het onderwijs ingerold,' steekt Floor Coonen (47) uit Vught van wal. 'Ik heb bouwkunde gestudeerd, aan de Technische Universiteit Eindhoven. Daarna werd ik managementconsultant en werkte ik als ict-projectleider. Zo’n acht jaar geleden organiseerde ik - op de school van mijn eigen kinderen - een project over de inzet van technologie in een duurzame samenleving. En dat sloeg zozeer aan dat het is uitgegroeid tot een eigen bedrijf. Onder de naam DesignWeek@School help ik, samen met mijn collega’s, scholen klaar te stomen voor toekomstgericht onderwijs.'

'Ik wil startbekwaam leerkracht én onderwijskundige worden'

'Door dat werk heb ik ook zelf veel geleerd,' gaat Floor enthousiast verder. 'Ik ontdekte bijvoorbeeld al snel dat ik het leuk vind om lesprogramma’s te bedenken en om als leerkracht voor de klas te staan. Maar ik ontdekte ook al snel dat ik meer wil weten over hoe je dat het beste kunt doen. Daarom ging ik op zoek naar een studie waarbij ik zowel een officiële lesbevoegdheid voor de praktijk kon halen als een gedegen wetenschappelijke onderbouwing van de theorie kon opdoen. Ik wilde startbekwaam leerkracht én onderwijskundige worden.'

Nou … dat viel flink tegen. Jarenlang hield Floor haar ogen open, maar nergens vond ze een opleiding die echt aansloot bij haar wensen. De pabo was natuurlijk perfect voor die lesbevoegdheid, maar mistte de academische diepgang. En deeltijdtrajecten bij andere universiteiten boden niet genoeg planningsvrijheid voor iemand met een eigen bedrijf. Bij de aankondiging van de nieuwe lerarenopleiding aan de Open Universiteit vielen de puzzelstukjes echter op hun plek. Floor schreef zich meteen in. Eerlijk? Misschien zelfs vóórdat ze zag dat het hier een traject van enkele jaren betrof.

Werken en studeren

'Bij aanvang van de studie heb ik er bewust voor gekozen om minder te gaan werken,' zegt Floor. 'Ik heb een gezin, ik heb een huishouden, ik heb vrijwilligerstaken bij de voetbalclub én ik heb een eigen bedrijf. Om dat te kunnen combineren met een studie, moest ik wel een stapje terug doen. Gelukkig heb ik fijne collega’s en zijn we samen tot een goede verdeling van de werkzaamheden gekomen. Dat geeft me de zekerheid dat ik volledig voor de studie kan gaan.'

Slimme zet, zo bleek snel. 'Niet omdat de opleiding per se ongelofelijk zwaar is, maar omdat de opleiding ongelofelijk leuk is!' lacht Floor. 'Een van de eerste opdrachten, over historische pedagogen, vond ik zo interessant dat ik mezelf er totaal in verloor. Ik ging zozeer de diepte in - met lezen en onderzoeken - dat ik meteen twee opdrachten achterliep op mijn studiegenoten. Het is waarschijnlijk een teken dat ik echt alles uit deze opleiding wil halen. En laten we anders zeggen dat ik in elk geval mijn valkuil al heb ontdekt!'

Contact met studiegenoten

'Het contact met studiegenoten vind ik erg fijn,' gaat Floor verder. 'Ik vind het geruststellend dat ik niet de enige student ben, maar dat er meer mensen in een soortgelijk traject zitten. De Open Universiteit heeft dat goed aangepakt: er was een welkomstdag, er is een mentorgroepje, we hebben een gezamenlijke whatsappgroep. Natuurlijk blijft het allemaal online en we hebben heus niet elke dag contact, maar het is motiverend om te weten dat je het niet in je eentje doet.'

En over niet-in-je-eentje gesproken. Wat vinden Floors kinderen ervan dat mama nu zelf weer aan het studeren is? 'Mijn kinderen steunen mij volledig,' lacht ze breeduit. 'In het verleden heb ik al cursussen en dergelijke gedaan, dus ze kijken er niet echt van op. Ik werkte bovendien al vaak thuis, dus ook daaraan zijn ze gewend. En ze weten: als mama op haar werkkamer zit, of het nu voor werk of voor studie is, dan mogen we haar niet storen. Maar ze doen het dan toch gewoon, hoor.'

Heeft Floor - als aanstormende juf - nog tips voor mensen die een studie overwegen?

'Doe het gewoon! Natuurlijk moet je de financiële ruimte en de tijd hebben. Maar als dat zo is, dan moet je ervoor gaan. Want wat kan er misgaan? In het ergste geval doe je drie leuke vakken en maak je daarna de opleiding niet af. Dan heb je toch nog altijd drie interessante vakken gevolgd? Gun jezelf die ervaring!'