Onderwijs zit gewoon in me!
De lerarenopleiding van de Open Universiteit is pas 2 maanden geleden, in september 2024, gestart. Toch zijn de eerste studenten van deze academische bachelor al laaiend enthousiast. Math Reintjens vertelt ons hoe het voelt om les te krijgen, zodat je daarna zelf les kunt geven.
'Onderwijs zit gewoon in me!' begint Math Reintjens uit Maastricht. 'Toen ik van de havo kwam - inmiddels zo’n vijftig jaar geleden - wilde ik meteen naar de Pedagogische Academie. Maar dat ging niet, omdat ik eerst mijn dienstplicht moest vervullen. Ook daarna kon ik echter niet direct starten, aangezien mijn dienst precies halverwege een schooljaar afliep. Om de tijd te overbruggen, ging ik aan de slag bij de Universiteit Maastricht, als onderzoeksassistent en systeembeheerder … en daar ben ik veertig jaar blijven hangen. Mooi werk, maar toch bleef er altijd iets knagen.'
In de loop der tijd kwam Math steeds dichter bij het traditionele voor-de-klas-staan terecht. Naast zijn werk aan de Universiteit Maastricht gaf hij in de avonduren bijvoorbeeld computercursussen aan volwassenen - en dat beviel. Daarnaast geeft hij via connectieplatform Qrabbl regelmatig lessen mediawijsheid en digitale geletterdheid aan basisschoolleerlingen - en dat bevalt eveneens. Zo begon hij te beseffen dat onderwijs nog altijd gewoon in hem zit. Toen hij enkele maanden geleden de aankondiging van de nieuwe lerarenopleiding basisonderwijs aan de Open Universiteit voorbij zag komen, was zijn keuze dan ook snel gemaakt.
'Je wilt vast weten wat me bezielt?' lacht Math, wijzend op zijn grijze haren. 'Ik ben nu 66. De opleiding duurt 6 jaar. Dus ik ben 72 als ik mijn diploma in handen heb. En ja, in de ogen van sommigen is dat hoogbejaard. Ik hoef dan inderdaad niet meer te werken, maar ik wil wel bezig blijven. Volgens mij is het belangrijk dat we allemaal zo lang mogelijk proberen om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Dat is niet alleen goed voor de maatschappij, maar ook voor jezelf.'
Echt iets leren
Math heeft veel ideeën over onderwijs. Rekenen en taal zijn - noem het ouderwets - voor hem de absolute basis. Maar daarnaast hecht hij veel belang aan digitale geletterdheid en mediawijsheid. Als hij voor de klas staat, vindt hij het leuk om de kinderen te laten coderen, of aan het werk te zetten met geheimschrift, of binair te laten tellen. Ook grappig: net doen alsof je als leerkracht niet weet hoe de laptop aangesloten moet worden op het digibord, en dan toekijken hoe er altijd een slimmerik is die dat wel weet.
'Als ik lesgeef, wil ik de kinderen echt iets leren,' zegt Math vervolgens. 'Het is makkelijk om ze een dag bezig te houden, maar dat moet verantwoord gebeuren. Daar komt deze studie bij van pas. In de lerarenopleiding word je immers getraind om voor de klas te staan én doe je kennis op over hoe kinderen het beste leren. Hoewel de bachelor nog maar net is begonnen, merk ik dat de theorie mij nu al meer zekerheid geeft in de praktijk. Dat is goed voor mij en voor de leerlingen.'
Online studeren
'Bij het online studeren heb ik gemengde gevoelens,' vertelt Math eerlijk. 'Voor mij persoonlijk is het absoluut een uitkomst. Ik vind het erg fijn om mijn eigen planning te volgen en ik ben gewend om achter een laptop te werken. Maar vorige week las ik wel een onderzoek waaruit bleek dat kinderen in een klas beter leren dan kinderen achter een computer. Of dat bij volwassenenonderwijs zoals op de Open Universiteit ook het geval is? Dat weet ik niet, maar misschien kom ik daar tijdens de studie nog wel achter!'
Vooralsnog gaat het echter meer-dan-prima. 'De studie is behoorlijk intensief,' bekent Math. 'En ik bof dat ik inmiddels geen volledige baan meer heb, want ik ben toch zeker drie dagen per week met de lesstof bezig. Maar ik ervaar dat eigenlijk niet als een zware belasting of als een grote uitdaging, omdat ik het daar simpelweg te leuk voor vind. Toen ik onlangs een nacht niet in slaap kon komen, ben ik om middernacht gewoon nog wat gaan studeren - en dat zegt wel iets over mijn motivatie, toch?'
Bouwsteen
'Onderwijs is de belangrijkste bouwsteen van een samenleving,' zegt Math tot slot. 'Als deskundige en gedreven leerkrachten bij leergierige kinderen voor de klas staan, dan heeft de hele maatschappij daar profijt van. Goed onderwijs is belangrijk voor de zorg, voor de cultuursector, voor het bedrijfsleven … voor de toekomst. We moeten er samen voor zorgen dat het onderwijs goed geregeld is en goed geregeld blijft, want daar hebben we allemaal voordeel van. Ik zal er in ieder geval mijn best voor blijven doen, want dat zit gewoon in me.'