null eHealth in preventie en zorg

eHealth in preventie en zorg

  • Gezondheidswetenschappen
  • GM0112
  • 5 EC
  • Dit product is tijdelijk niet leverbaar
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat.

Inhoud

eHealth krijgt een steeds belangrijkere rol in de (preventieve) gezondheidszorg. De mogelijkheden om effectieve eHealth en andere digitale toepassingen te ontwikkelen die gezondheid en zorg kunnen ondersteunen, zijn legio en er komen voortdurend nieuwe en meer geavanceerde technologieën beschikbaar. Enerzijds kunnen eHealth-toepassingen bijdragen aan meer regie en betere zorg voor de eigen gezondheid door burgers, denk bijvoorbeeld aan apps gericht op het bevorderen van gezond leefstijlgedrag, of ter ondersteuning van zelfmanagement bij ziekte. Anderzijds kunnen digitale toepassingen het werk van zorgverleners verlichten, efficiënter maken en de kwaliteit ervan verbeteren, bijvoorbeeld door het gebruik van digitale dossiers en ondersteuning bij counseling. Artificial Intelligence (AI) zal een belangrijke rol spelen in de verdere ontwikkelingen van eHealth.

Ondanks de vele mogelijkheden, zijn er ook nog grote uitdagingen op het terrein van eHealth. Zo kunnen interventies alleen effectief zijn als ze een goede inhoudelijke basis hebben, als ze aansluiten bij de wensen en behoeften van patiënten/cliënten en zorgverleners, als ze goed passen in de context waarin ze moeten worden geïmplementeerd, als ze een divers publiek kunnen bereiken en geen groepen uitsluiten en als er rekening wordt gehouden met ethische en juridische vereisten. Nieuwe inzichten zijn nodig, om optimaal op deze punten in te kunnen spelen.

Voor gezondheidswetenschappers is het belangrijk om te kunnen navigeren in het snel veranderende veld van eHealth en om een zinvolle bijdrage te kunnen leveren aan het ontwikkelen van nieuwe eHealth-toepassingen, het evalueren van eHealth-interventies, duurzaam implementeren van interventies en bijdragen aan de (zorg)transformaties die nodig zijn om eHealth duurzaam in te bedden in preventie en zorg.

Het doel van deze cursus is om kennis, inzichten en vaardigheden op te doen die nodig zijn om een leidende rol te kunnen hebben in het verder ontwikkelen en integreren van eHealth in preventie en zorg. Om dit te bereiken maak je in de cursus kennis met de verschillende toepassingsgebieden van eHealth, theorieën en modellen voor het ontwikkelen en implementeren van eHealth-interventies en pas je deze inzichten toe op praktische casussen.

Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt doorlopen, kun je:
- uitleggen wat eHealth is, wat belangrijke toepassingsgebieden zijn, , en wat de inzet kan betekenen voor preventie, zorg, de zorgprofessional ende cliënt/patiënt, in de context van maatschappelijke ontwikkelingen
- de ethische en juridische aspecten van eHealth benoemen en aangeven hoe hiermee rekening te houden bij de ontwikkeling en implementatie van eHealth-toepassingen
- de essentie van de CeHRes Roadmap uitleggen en factoren beschrijven die belangrijk zijn bij de systematische en holistische ontwikkeling, (economische) evaluatie en implementatie van eHealth-toepassingen
- effectieve elementen voor eHealth-interventies kunnen benoemen en toepassen
- vanuit diverse theoretische raamwerken en empirisch onderzoek beschrijven welke factoren de implementatie van eHealth-toepassingen belemmeren en bevorderen en wat bruikbare methodieken zijn om implementatie te bewerkstelligen
- kritisch reflecteren op de inzet van eHealth in preventie en zorg en benoemen waar extra aandacht nodig is (onder andere kwetsbare groepen, bereik, gebruik), voor duurzame en inclusieve implementatie van eHealth-toepassingen
- uitleggen welke transformaties er nodig zijn om eHealth breed ingebed te krijgen in preventie en zorg en op welke manieren dit bewerkstelligd kan worden.

Vervangende cursus

Deze cursus is nieuw. Aanmelden kan vanaf 16 juni 2025. Deze cursus vervangt de cursus Evidence based eHealth (GM0102).

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Voorkennis

De cursus bevat een Engelstalig tekstboek en Engelstalige artikelen, daarom is passieve kennis van de Engelse taal noodzakelijk.
Daarnaast heb je bij voorkeur de cursussen Breed perspectief op gezondheid I Gezondheidswetenschappen (GM0013, kwartiel 1) en Ontwikkeling en implementatie van interventies (GM0002, kwartiel 3) succesvol afgerond.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat.

Je volgt de cursus grotendeels via zelfstudie in de online leeromgeving. De cursus bevat twee online bijeenkomsten. Aan het einde van de cursus is er een online vragenuur. Tussentijds kun je de docent inhoudelijke vragen stellen via de online leeromgeving of e-mail. Daarnaast is er een niet-gemodereerde discussiegroep.

Docenten

mw. dr. Anke Oenema (examinator), mw. prof. dr. Catherine Bolman (plv. examinator) en mw. dr. Rianne Golsteijn (plv. examinator).

Tentamenvorm

Tentamenvorm is nog niet bekend.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit:
- de online leeromgeving (Brightspace)
- Engelstalig tekstboek: Kip, H., Berlage-de Jong, N., Van Gemert-Pijnen, L., Sanderman, R., & Kelders, S. M. (2024). eHealth Research, Theory and Development. A multidisciplinary approach. Routledge Taylor and Francis Group
- wetenschappelijke artikelen (voornamelijk Engelstalig, online beschikbaar).

Mediagebruik

Er zijn enkele video's opgenomen in de online leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Na inschrijving kun je al vanaf een kwartiel voordat de fase met begeleiding start gebruikmaken van de online leeromgeving met de (verdiepende) literatuur, opdrachten en beeldmateriaal. Hier werk je actief aan de leerstof en met praktijktoepassingen. Ook kun je met medestudenten en docent informatie uitwisselen en met medestudenten discussiëren over de leerstof.