null Hoe u samenwerking tussen organisaties naar het next level brengt: goede communicatie

CPPINNO_InnovatieOndernemers_14916_head_large.jpg

Hoe u samenwerking tussen organisaties naar het next level brengt: goede communicatie

Webcolumn Management, Science & Technology deel 3 - door Nadine Roijakkers en Dieudonnee Cobben - oktober 2018

In deze post, nummer drie van de vier in deze reeks, bespreken we een aantal - beknopte - management aanbevelingen om samenwerking tussen organisaties naar het next level te brengen. Dit op basis van het laatste nieuwe onderzoek zoals bekend bij de groep Managementwetenschappen van de faculteit Management, Science en Technology. Binnen samenwerkingsverbanden kan het een uitdaging zijn om er voor te zorgen dat iedereen weet wat van hem of haar wordt verwacht en wat er gaande is, zoals wordt geïllustreerd door de volgende quote:

'Het is niet duidelijk waar mijn verantwoordelijkheden eindigen en beginnen.'

Hoe te innoveren door samenwerken

Door de snelle veranderingen in technologie en klantvraag wordt het voor organisaties steeds lastiger om zelfstandig te innoveren. Om concurrentie en snelle veranderingen het hoofd te kunnen bieden, werken organisaties steeds meer samen om innovatieve producten en diensten op de markt te kunnen brengen. Samenwerken stelt organisaties in staat sneller te reageren op veranderingen in de omgeving, technologie en klantvraag doordat men gebruik kan maken van elkaars competenties om zo gezamenlijk een impact te creëren. Het is een uitdaging voor organisaties om onze dynamische en complexe wereld te overleven en ook een uitdaging om ervoor te zorgen dat organisaties waar men mee samenwerkt niet alleen aan hun eigen belang denken.

Hoe communicatie samenwerking kan maken of breken

Onze derde aanbeveling is dan ook gericht op de juiste communicatie vanuit het aansturende team. Om een samenwerking succesvol te maken is het van belang dat er transparantie en duidelijkheid heerst over bijvoorbeeld verantwoordelijkheden en waar middelen voor worden gebruikt. Ook is het voor succes van belang dat organisaties zich begrepen en gehoord voelen. Binnen samenwerkingsverbanden heeft iedere organisatie zowel haar eigen onzekerheden en manieren om hier mee om te gaan hebben en hebben deelnemers persoonlijke verwachtingen. Om een gevoel van transparantie, duidelijkheid en gehoor te creëren is het van belang dat het team dat het verband aanstuurt goede en duidelijke communicatie structuren ontwikkelt. Deze structuren kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat men weet welke rollen er bestaan en wie welke rol invult. Maar ook waar organisaties terecht kunnen met eventuele klachten. Ook kunnen met communicatiestructuren negatieve emoties worden gebruikt om het verband in totaliteit en ook relaties tussen organisaties te verbeteren. Alleen als goede communicatiestructuren bestaan kunnen en willen medewerkers uit organisaties zich open stellen om maximaal bij te dragen. Immers, medewerkers zullen alleen moeite doen om bij te dragen als ze het gevoel hebben dat ze begrepen worden. En als ze ook begrijpen waarom en hoe zaken gebeuren en geregeld worden binnen de samenwerking. Kortom, juiste communicatie is essentieel voor succes!

Een casus: het belang van de juiste vertegenwoordigers

Een real life case waarin het belang van de goede communicatie duidelijk naar voren komt is het Techruption programma van de Brightland Services Campus in Heerlen. Dit samenwerkingsverband, waarin ook de Open Universiteit deel neemt, is onderverdeeld in drie verschillende richtingen:

  1. Artificial Intelligence
  2. Blockchain
  3. Climate Change

Iedere richting functioneert als een op zichzelf staande innovatie accelerator. Binnen Techruption wordt een duidelijke communicatiestructuur gehanteerd door het programma management, zodat de organisaties die lid zijn van het programma weten waar ze aan toe zijn. Het is bijvoorbeeld duidelijk wie de programmamanager van iedere richting is, welke contracten er bestaan en hoe de structuur van het programma in elkaar zit. Goede communicatie vanuit het programmamanagement zorgt ervoor dat organisaties begrijpen waarom middelen nodig zijn en begrijpen wat er mee gaat gebeuren. Door de duidelijke communicatie heerst er een gevoel van duidelijkheid en transparantie. Precies dit gevoel zorgt ervoor dat iedereen weet waar ze aan toe zijn, waardoor ze eerder bereid zullen zijn om middelen bij te dragen. De aanwezigheid van de juiste middelen draagt positief bij aan het succes van innovatie. Kortom, de aanwezigheid van goede communicatie vanuit het aansturende team speelt hier een grote rol in het succes.

Bent u benieuwd op welke manieren u nog meer samenwerking binnen uw eigen organisatie kan stimuleren? Wilt u meer leren over interessante casussen zoals het Techruption programma of wilt u meer weten over ondernemerschap? Dan kunt u zich nu aanmelden voor het CPP Innovatiemanagement voor ondernemers. Hier vindt u ook meer informatie over de inhoud, startdata en doorlooptijd.

Mocht u meer willen weten over onze management aanbevelingen in samenwerkingen, neem dan contact op met Nadine Roijakkers of Dieudonnee Cobben.