Inleiding informatiekunde
-
Informatiekunde
-
IB0212
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Inhoud
Inleiding informatiekunde is een startcursus binnen de bachelors Informatiekunde en Informatica. Je leert in deze cursus dat het succesvol toepassen van informatiesystemen verder gaat dan alleen technologie: het is een samenspel waarbij mens en maatschappij, organisatie en technologie op elkaar worden afgestemd (‘aligned’). Dit samenspel is specifiek het terrein van de informatiekunde en de cursus beoogt dan ook een overzicht te geven van de belangrijkste componenten van informatiesystemen (mens en maatschappij, organisatie en technologie) en de bijbehorende belangrijkste concepten en theorieën te introduceren.
Leerdoelen
In de cursus verwerf je kennis van de basisbegrippen en inzicht in de belangrijke vraagstukken op de grensvlakken mens en maatschappij, organisatie en technologie. Daarnaast krijg je ook inzicht in de organisatorische en maatschappelijke gevolgen van informatiesystemen.
• de belangrijkste concepten van informatiekunde omschrijven
• uitleggen welke informatie en informatiesystemen passend zijn bij het ondersteunen van strategisch voordeel, beslissingen en bedrijfsprocessen
• uitleggen welke informatiesystemen passend zijn bij het faciliteren van communicatie en samenwerking in en tussen organisaties
• het belang en de toepassingen van Business Intelligence, Business Analytics, en Artificial Intelligence, beschrijven en praktische voorbeelden van hun gebruik geven
• de ontwikkel- en implementatieprocessen van informatiesystemen omschrijven en potentiële risico’s in een praktijksituatie herkennen
• verschillende computerbedreigingen en misdrijven noemen en beveiligingsmaatregelen omschrijven
• fundamentele ethische principes benoemen en ethische dilemma’s in de toepassing van informatiesystemen uitleggen.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.
De cursus wordt tweemaal per academisch jaar aangeboden. Na de startdatum van de cursus is aanmelden niet meer mogelijk.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Bij de cursus wordt tweemaal per jaar begeleiding aangeboden: in kwartiel 2 en 4.
Begeleidingsbijeenkomsten
Online-bijeenkomsten
Kwartiel 2 - begeleider: mw.dr. Prats López
1. di 19-11-2024 / 20.00-21.30 uur
2. di 10-12-2024 / 20.00-21.30 uur
3. di 07-01-2025 / 20.00-21.30 uur
4. di 28-01-2025 / 20.00-21.30 uur
Studiedag Informatica en Informatiekunde, Utrecht, onder voorbehoud
Kwartiel 4 - begeleider: mw.dr. Prats López
1. za 03-05-2025 / tijd wordt nader bekend gemaakt
TIjdig aanmelden via: ou.nl/inf-studiedag
Online-bijeenkomsten
2. di 20-5-2025 / 20.00-21.30 uur
3. di 10-06-2025 / 20.00-21.30 uur
4. di 01-07-2025 / 20.00-21.30 uur
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Deze cursus heeft twee cursusruns. De tentamendata in het academisch jaar 2023-2024 en 2024-2025 zijn:
voor kwartiel 4 (start 2023-2024): 11-7-2024, 14-11-2024 en 5-2-2025
voor kwartiel 2 (start 2024-2025): 5-2-2025, 28-4-2025 en 27-8-2025
voor kwartiel 4 (start 2024-2025): 10-7-2025
Tentamendata
Tentamenhulpmiddelen
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Meer informatie
De cursus start twee keer per jaar. De startbijeenkomsten van de cursus worden gehouden op de studiedag aan het begin van kwartiel 2 en 4. De startbijeenkomst is ook online te volgen via de virtuele klas.
Vier keer per jaar is er een Informatica en Informatiekunde studiedag. Alle studenten die bezig zijn met de bacheloropleiding Informatica of Informatiekunde worden hiervoor van harte uitgenodigd.
Kijk voor meer informatie en aanmelden op: https://www.ou.nl/studiedag-inf-ink.
Cursusmateriaal
- tekstboek: Rainer, R.K. & Prince, B. (2022). Introduction to Information Systems: Supporting and Transforming Business. Wiley Hoboken, NJ, 9th edition.
- cursusleidraad in de digitale leeromgeving.