null Performance Measurement

Performance Measurement

  • Informatiekunde
  • IM1603
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Als onderdeel van de overkoepelende bedrijfsstrategie is het van belang dat managers maatstaven gebruiken om prestaties te evalueren en te verbeteren. Dit kunnen zowel interne bedrijfsprestaties zijn als de prestaties die geleverd worden binnen een samenwerkingsverband met externe partijen. Om te kunnen excelleren, moet een hiërarchie van maatstaven geïdentificeerd worden die afgestemd is op de bedrijfsdoelstellingen. Dit blijkt een belangrijke uitdaging voor veel ondernemingen. Bovendien kan het gebruik van niet-geschikte meetsystemen ongewenste gevolgen hebben, zoals kortetermijndenken en een verminderd concurrentievermogen en in het geval van samenwerkingsverbanden ertoe leiden dat partners van elkaar vervreemden.
De cursus heeft tot doel aan te tonen hoe Performance Measurement gebruikt moet worden om te meten hoe goed organisaties worden beheerd en om de gecreëerde waarde voor de belanghebbenden van de onderneming in kaart te brengen. Je bestudeert hierbij verschillende aspecten van prestatiemetingen rondom vier thema’s in de wetenschappelijke literatuur. Het eerste thema biedt een algemene inleiding op Performance Measurement als vakgebied, de evolutie die dit vakgebied de voorbije decennia heeft doorgemaakt, en het gebruik van maatstaven om de verschillende dimensies van prestaties in kaart te brengen. Nadien gaan we in op Performance Measurement-systemen voor interne bedrijfsprestaties. Zo wordt bestudeerd wat de belangrijkste aspecten zijn die bij het ontwerp en de uitvoering van deze systemen in overweging moeten worden genomen, waarbij een aantal meetsystemen in detail worden besproken. Het derde thema gaat dieper in op Performance Measurement-systemen die gebruikt kunnen worden binnen sourcing relaties. Hierbij wordt zowel gefocust op het meten van de kwantitatieve als de kwalitatieve kwaliteitsaspecten binnen dit soort samenwerkingsverbanden. Thema 4 focust op het meten van de waardecreatie binnen ondernemingen. Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen interne en externe waardecreatie. Bij de laatste vorm wordt nagegaan hoe de klant de waarde van een product of dienst percipieert, terwijl interne waardecreatie bepaald wordt door de mate van afstemming tussen de bedrijfsprocessen en de strategische doelstellingen van een onderneming.

Leerdoelen
Na afronding van deze cursus kun je:
- het begrip ‘prestatiemeting’ begrijpen en beschrijven en het belang ervan voor een organisatie uitleggen,
- de beperkingen van prestatiemetingen begrijpen en beschrijven,
- de evolutie van de onderzoeksperspectieven binnen Performance Measurement begrijpen en verklaren,
- het doel en de inhoudelijke aspecten van verschillende Performance Measurement-systemen vergelijken,
- de huidige bedrijfscontext analyseren als uitgangspunt voor de toepassing van prestatiemetingen,
- de keuze voor een geschikt prestatiemeetsysteem in een praktijkcontext beargumenteren,
- de theoretische aspecten van prestatiemetingen toepassen in een praktijkcontext,
- een plan presenteren t.a.v. de betrokken stakeholders over hoe prestatiemetingen in de praktijk moeten worden toegepast.

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Computer Science of de masteropleiding Business Process Management and IT.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 18 november 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 3 november 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 3 november 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 17 november 2024.

De cursus wordt eenmaal per academisch jaar aangeboden in kwartiel 2. Bij deze cursus hoort online activerende begeleiding. Deze cursus start op een vastgesteld moment en ook tijdens de bestudering van de cursus zijn er vaste inlevermomenten van opdrachten en feedback. Je studeert online samen met een groep medestudenten. Deze begeleiding is erop gericht je sneller, effectiever en met een beter begrip van de stof door de cursus te helpen. Aansluitend aan de begeleidingsperiode is je eerste tentamenkans. Na de begeleidingsperiode heb je nog twee ingeroosterde tentamenkansen.

Voorkennis

Een passieve beheersing van de Engelse taal is noodzakelijk.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Bij deze cursus wordt inhoudelijke begeleiding geboden in kwartiel 2 van het academische jaar. Deze begeleiding bestaat uit 3 virtuele bijeenkomsten. Daarnaast krijg je een tutor aangewezen die feedback geeft op de tussenresultaten van de groepsopdracht. Inhoudelijke vragen kun je via de cursussite stellen aan de docenten.

Begeleidingsbijeenkomsten


Online-bijeenkomsten
Kwartiel 2 - begeleider: dhr.dr. B. Roelens
1. wo 20-11-2024/ 20.00-21.30 uur
2. wo 04-12-2024 / 20.00-21.30 uur
3. do 19-12-2024 / 20.00-21.30 uur

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

Groepsopdracht:

Je ontwikkelt in groepsverband een plan om prestaties van een bestaande organisatie in haar organisatorische context te meten. Op die manier worden de theoretische inzichten toegepast in de praktijk.

Je werkt in groepen van vier studenten aan de opdracht. Het voordeel van samenwerken is, dat je de complexe stof beter verwerkt door er met elkaar over te discussiëren. Het vereist dat je tijdens de begeleidingsperiode van de cursus beschikbaar bent en samen de verantwoordelijkheid neemt voor een goed product.

Individuele (eind)opdracht:

De praktijkopdracht wordt individueel afgerond door een presentatie waarin het opgestelde Performance Measurement-plan wordt voorgesteld aan de betrokken stakeholders. Je doet dit door middel van een opgenomen videopresentatie.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een reader en een werkboek. Beide zijn elektronisch via de cursuswebsite in de online leeromgeving beschikbaar.

Mediagebruik

Als student heb je toegang tot een groot aantal online-diensten die je nodig hebt tijdens je studie. Deze zijn bereikbaar via MijnOU, je persoonlijke online werkplek bij de Open Universiteit. Hier heb je onder andere toegang tot onze online leeromgeving, tentamenroosters en onze uitgebreide digitale bibliotheek.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de online leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleiders informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.