Methoden en technieken van onderzoek
-
Managementwetenschappen
-
MB0216
-
15 EC
-
Vanaf € 1152
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Inhoud
Binnen organisaties worden geregeld meningen geuit, argumentaties opgezet, conclusies getrokken, plannen gemaakt, enzovoort. Vaak is er geen tijd of gelegenheid voor reflectie, maar soms worden te optimistische ideeën niet doorzien en ontbreekt het aan constructief-kritische geluiden. Verstand van wetenschappelijk onderzoek is belangrijk om vakliteratuur en adviesrapporten op hun waarde te kunnen schatten. Een academisch geschoolde medewerker zal bij een adviesrapport ook aandacht hebben voor de opzet en beperkingen van het onderzoek. Na deze cursus ken je de wereld van het wetenschappelijk onderzoek. Dit maakt je een steviger gesprekspartner in bepaalde situaties en discussies. De kennis die je opdoet op het gebied van wetenschappelijk onderzoek is dus niet alleen nuttig voor het verrichten van je afstudeeronderzoek!
Deze compact opgezette cursus begeleidt je stapsgewijs bij het ontwikkelen of versterken van je vaardigheden op het gebied van wetenschappelijk onderzoek. Die vaardigheden heb je later nodig voor je afstudeeronderzoek en de inhoud van de cursus sluit nauw aan bij de opzet en inhoud van de scriptie. In de online leeromgeving zijn de leerdoelen en opdrachten, in de vorm van studietaken, ondergebracht in vijf thematische blokken: 1. Wetenschappelijk onderzoek, 2. Literatuuronderzoek, 3. Kwantitatief onderzoek, 4. Kwalitatief onderzoek, 5. Reflectie en rapportage. Bij het uitvoeren van de studietaken maak je gebruik van een tekstboek en een reader. Verder zijn er bijeenkomsten gepland waarin toelichting op en verdieping van de stof wordt geboden, je feedback krijgt op opdrachten en je aanvullende oefeningen doet. Samen met een groepje medestudenten werk je gedurende de begeleidingstijd aan een presentatie die als bijzondere verplichting deel uitmaakt van het tentamen van de cursus.
Nadat je deze cursus hebt bestudeerd, beschik je over een academische houding en heb je de competenties en de kennis om zelfstandig academisch onderzoek te verrichten op bachelor- en masterniveau.
Doel en opzet van de cursus
Deze cursus beoogt een brug te slaan tussen hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs (wo). Het biedt een effectief programma voor studenten die op het niveau van de Bachelor Bedrijfskunde of Bachelor Informatiekunde willen afstuderen. Daarnaast wordt deze cursus onder een andere cursuscode (MB0116) als cursus gebruikt om in te kunnen stromen in de Master of Science Management of Master of Science in Gezondheidswetenschappen.
In een compacte opzet word je begeleid en uitgedaagd bij het aanleren en versterken van vaardigheden op het gebied van wetenschappelijk onderzoek. De opdrachten in de vorm van studietaken en de leerdoelen vind je terug in de vijf blokken van deze cursus.
Ook doe je in deze cursus vaardigheden op die je later nodig hebt voor je afstudeeronderzoek. De inhoud van deze cursus sluit dan ook nauw aan bij de opzet en inhoud van de masterscriptie. In een groepje met medestudenten werk je gedurende de begeleidingstijd aan een presentatie die als bijzondere verplichting deel uitmaakt van het tentamen van de cursus.
Ingangseisen
Toelichting aanmelden
Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de cursussen Regressie en tijdreeksanalyse AV2 (B07212 en B15111), Variantie- en correlatieanalyse AV4 (B03212 en B17111) en Onderzoekspracticum inleiding data-analyse (PB0202). Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.
Voorkennis
Studiesucces wordt bevorderd door:
- redelijke studiecijfers voor een aan bedrijfskunde verwante opleiding en/of een baan die veel relevante ervaring heeft opgeleverd
- je vermogen om in korte tijd (Engelstalige) literatuur door te nemen en samen te vatten
- je bereidheid om elke week circa 15 uur te studeren, liefst in volledige dagdelen
- Grote angst voor statistiek of methodologie is niet nodig.
Begeleidingsvorm
Tijdens deze cursus volg je vijf verplichte bijeenkomsten, waarvan 4 bijeenkomsten op locatie. Deze bijeenkomsten zijn verplicht, omdat je samen met je studiegenoten aan een groepsopdracht werkt.
In een groepje met medestudenten werk je gedurende de begeleidingstijd op locatie aan een onderzoeksvoorstel/presentatie. Hiervoor word je automatisch ingedeeld bij het studiecentrum dat je hebt aangegeven bij het aanmelden voor de cursus, tenzij dit niet één van de geboden opties is (zie locaties onderaan). In dat geval word je ingedeeld bij de dichtstbijzijnde locatie van je woonadres. Mocht je graag ingedeeld willen worden bij een andere locatie/groep, neem dan contact op met de studieadviseurs via studieadvies.management@ou.nl. We proberen uiteraard rekening te houden met je voorkeur, maar de OU bepaalt te allen tijde de locatie voor het bijwonen van de bijeenkomsten. Als je je laat aanmeldt, kan je voorkeurslocatie volgeboekt zijn. Je kunt na de start niet meer wisselen van groep. Houd er ook rekening mee dat bij te weinig aanmeldingen, locaties geannuleerd kunnen worden.
Begeleidingsbijeenkomsten
Let op: de vijfde en tevens laatste bijeenkomst (eindpresentatie) vindt voor alle groepen online plaats. Deze wordt later ingepland in overleg met je docent en groepsgenoten (16-20 juni 2025)
Studiecentrum Amsterdam
Kwartiel 3 - begeleider: dhr. J. van Steenkiste
Groep 1
1. ma 17-02-2025 / 13.30-17.30 uur
2. ma 24-03-2025 / 13.30-17.30 uur
3. ma 14-04-2025 / 13.30-17.30 uur
4. ma 19-05-2025 / 13.30-17.30 uur
Buitenland 1
Kwartiel 3 - begeleiders: dhr. L. van Veldhuizen en mw. S. de Hauw
Virtueel; tijdstippen (i.v.m. tijdzones) in overleg
1. ma 17-02-2025
2. ma 24-03-2025
3. ma 28-04-2025
4. ma 19-05-2025
Buitenland 2
Kwartiel 3 - begeleider: mw. F. Bouwman
Virtueel; tijdstippen (i.v.m. tijdzones) in overleg
1. di 11-02-2025
2. di 25-03-2025
3. di 15-04-2025
4. di 20-05-2025
Studiecentrum Eindhoven
Kwartiel 3 - begeleiders: dhr. L. van Veldhuizen en mw. S. de Hauw
Groep 1
1. di 11-02-2025 / 13.30-17.30 uur
2. di 25-03-2025 / 13.30-17.30 uur
3. di 15-04-2025 / 13.30-17.30 uur
4. di 20-05-2025 / 13.30-17.30 uur
Studiecentrum Leuven
Kwartiel 3 - begeleider: dhr. S. Derkx
Groep 1
1. di 11-02-2025 / 13.30-17.30 uur
2. di 25-03-2025 / 13.30-17.30 uur
3. di 15-04-2025 / 13.30-17.30 uur
4. di 20-05-2025 / 13.30-17.30 uur
Studiecentrum Rotterdam
Kwartiel 3 - begeleiders: dhr. T. de Keyser en mw. S. de Hauw
Groep 1
1. di 18-02-2025 / 14.00-18.00 uur
2. wo 02-04-2025 / 14.00-18.00 uur
3. wo 16-04-2025 / 14.00-18.00 uur
4. wo 21-05-2025 / 14.00-18.00 uur
Kwartiel 3 - begeleiders: dhr. T. de Keyser en mw. S. de Hauw
Groep 2
1. wo 12-02-2025 / 14.00-18.00 uur
2. wo 26-03-2025 / 14.00-18.00 uur
3. di 29-04-2025 / 14.00-18.00 uur
4. do 15-05-2025 / 14.00-18.00 uur
Studiecentrum Utrecht
Kwartiel 3 - begeleider: dhr. K. Mohansingh
Groep 1
1. wo 19-02-2025 / 13.30-17.30 uur
2. wo 26-03-2025 / 13.30-17.30 uur
3. wo 16-04-2025 / 13.30-17.30 uur
4. wo 21-05-2025 / 13.30-17.30 uur
Kwartiel 3 - begeleider: dhr. prof.dr. G. Mertens
Groep 2
1. do 13-02-2025 / 13.30-17.30 uur
2. do 27-03-2025 / 13.30-17.30 uur
3. do 01-05-2025 / 13.30-17.30 uur
4. ma 19-05-2025 / 13.30-17.30 uur
Kwartiel 3 - begeleider: dhr.dr. J. Schijns
Groep 3
1. di 18-02-2025 / 13.30-17.30 uur
2. di 25-03-2025 / 13.30-17.30 uur
3. di 29-04-2025 / 13.30-17.30 uur
4. di 20-05-2025 / 13.30-17.30 uur
Studiecentrum Zwolle
Kwartiel 3 - begeleider: mw.dr. K. Kourtit
Groep 1
1. do 20-02-2025 / 14.00-18.00 uur
2. do 27-03-2025 / 14.00-18.00 uur
3. do 17-04-2025 / 14.00-18.00 uur
4. do 22-05-2025 / 14.00-18.00 uur
Docenten
Tentamenvorm
Tentamendata
Opdracht: volgens afspraak.
Tentamenhulpmiddelen
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Meer informatie
- Team studieadviseurs van de faculteit Managementwetenschappen (studieadvies.management@ou.nl).
- Petra Neessen, examinator.
Cursusmateriaal
Mediagebruik
Voor studenten die in het buitenland studeren (buiten de Benelux) worden de vijf verplichte bijeenkomsten in online sessies aangeboden.
Let altijd goed op de informatie in de online leeromgeving bij de start van de cursus voor je eigen groep.