null Belevingsmarketing

Belevingsmarketing

  • Managementwetenschappen
  • MB3002
  • 5 EC
  • Vanaf € 384


Inhoud

Waarom is het begrijpen van consumentengedrag zo belangrijk? Omdat elke beslissing die een consument maakt diepgaand wordt beïnvloed door zijn of haar ervaring met een product of dienst. In marketing draait het al lang niet meer puur om de verkoop van een product of dienst, maar om het creëren van een positieve ervaring bij de consument, deze niet alleen tevredenstellen, maar ook aanzetten tot actie. Consumenten willen niet alleen kopen, maar beleven. Het is dus niet slechts een product dat over de toonbank gaat maar een verhaal, een ervaring die blijft nazinderen.
In deze cursus leer je hoe je de emotionele connectie tussen een merk en de consument kunt versterken, en ontdek je de kracht van storytelling en beleving in marketing. Je leert hoe een merk opvalt in het hoofd én in het hart van de consument. De cursus biedt een brede oriëntatie op belevingsmarketing en gaat via theorie, maar ook via opdrachten en casussen, in op de volgende thema’s:
- shift in consumentengedrag
- klantbeleving als onderdeel van de klantreis
- achterliggende motieven en kenmerken van klantbeleving
- instrumenten binnen de belevingsmarketingmix
- ‘phygital’ klantbeleving (= fysieke + digitale beleving)
- storytelling en storyliving
- onderzoeksmethoden binnen belevingsmarketing.
Ter afsluiting van deze cursus maken we een ‘belevingswandeling’ waarin we aandacht geven aan de retailomgeving en hoe belevingsmarketing in het ‘echte’ leven wordt toegepast bij retailers. We bezoeken een aantal best practices en analyseren samen wat deze retailers nu zo succesvol maakt.
Na afloop van de cursus kun je verschillende basisbegrippen binnen consumentengedrag herkennen, definiëren en toepassen in een marketingcontext. Je begrijpt het concept klantbeleving (experience), inclusief de oorsprong en de integratie ervan in marketing. Ook kun je de 7 E’s binnen de belevingsmarketingmix beschrijven en heb je inzicht in de rol van klantbeleving en klanttevredenheid als cruciale aspecten van consumentengedrag. Bovendien begrijp je hoe bedrijven en professionals door middel van onderzoek naar klantbeleving de behoeften van de klant nauwkeuriger kunnen inschatten en effectiever kunnen inspelen op deze behoeften.

Aanmelden

Aanmelden voor deze cursus is (nog) niet mogelijk.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.

De cursus wordt éénmaal per academisch jaar aangeboden.

Begeleidingsvorm

De cursus heeft een vast startmoment en volgt een rooster waarin de studietaken en opdrachten zijn aangegeven. De begeleiding vindt plaats via feedback op ingeleverd werk en een docent is beschikbaar voor je vragen.

Tentamenvorm

Tentamenvorm is nog niet bekend.

Tentamentoelichting

Bijzondere verplichting (mondeling tentamen en opdracht).

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een online leeromgeving met instructies, opdrachten, standaardfeedback, wetenschappelijke artikelen, praktijkcases en oefententamens. Verder ontvang je het tekstboek Batat, W. (2019). Experiential Marketing. Consumer behavior, customer experience en the 7 E’s. Routledge, NY, 1st edition.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.