null Strategie en marketing - Advanced studies in management 1

Strategie en marketing - Advanced studies in management 1

  • Managementwetenschappen
  • MM0023
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Wil je graag concreet bijdragen aan een doelmatige, strategische besluitvorming in je organisatie? Dan zit je goed met deze cursus. Je ontwikkelt zowel essentiële inzichten als praktische vaardigheden die onmisbaar zijn voor effectief management in een dynamische samenleving. De focus in de cursus ligt op het creëren en behouden van waarde, waarbij strategische paradoxen, klantgerichtheid en het opbouwen van sterke concurrentievoordelen centraal staan. Deze direct toepasbare kennis geeft je de tools om succesvol om te gaan met de uitdagingen van een snel veranderende zakelijke omgeving. Hiermee kun je meteen impact maken in de dagelijkse praktijk.

In de cursus komen zowel strategische als marketingconcepten aan bod. Deze zijn geïntegreerd om op onderzoek gebaseerde kennis te combineren met kritische reflectie op theorie en praktijk. Strategisch denken staat centraal in deze boeiende cursus. Hierbij is er volop aandacht voor complexe keuzes bij het ontwikkelen van concurrentievoordeel met een benadering die gericht is op het oplossen van problemen. De marketingcomponent benadrukt dan weer de rol van klanten in de legitimiteit en continuïteit van organisaties, met strategieën gericht op klantwaarden en concurrentievoordelen. Hedendaagse elementen, zoals digitalisering, social media en online marketing, worden geïntegreerd.

Na voltooiing van de cursus beschik je over een breed scala aan vaardigheden die direct toepasbaar zijn in de managementpraktijk. Zo kun je strategische vraagstukken duidelijk definiëren en diverse perspectieven op strategische paradoxen begrijpen. Verder heb je een diepgaand inzicht in marketing verkregen, met speciale nadruk op het werven en behouden van klanten en het ontwikkelen van verdedigbare concurrentievoordelen. Dankzij je ontwikkelde analytische vaardigheden kun je je eigen organisatie evalueren op gebieden als strategische paradoxen, klantwaarde, strategische marketing en verdienmodellen. Met je kritische denkhouding en vaardigheden in conceptuele modellering kun je concreet en effectief bijdragen aan strategische besluitvorming in complexe zakelijke omgevingen.

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Management.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.


Deze cursus is de eerste cursus in een reeks van vier gerelateerde cursussen die gezamenlijk het eerste jaar van de Master of Science in Management vormen.
Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de gelijknamige cursus(sen) met code MM0003 en MM0013. Dit betekent dat deze cursus(sen) wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.

Voorkennis

Een redelijke (passieve) beheersing van de Engelse taal is noodzakelijk voor het kunnen lezen en begrijpen van Engelstalige teksten.

Begeleidingsvorm

Elke student krijgt een tutor toegewezen.
Je krijgt feedback van je tutor op ingeleverd werk in de vorm van een automatische terugkoppeling, een individuele terugkoppeling, of een groepsterugkoppeling. De tutor geeft niet alleen feedback maar bewaakt en stimuleert ook je studievoortgang. Ook is er een startbijeenkomst voorzien.

Samenwerken
Het onderwijs bij de Open Universiteit heeft voor het grootste deel een individueel karakter. Deze cursus is dan ook geschikt gemaakt voor zelfstudie. Toch kiezen we in deze cursus nadrukkelijk voor een bepaalde vorm van samenwerkend leren. Daarom adviseren we je om aan het begin van de cursus een duopartner te zoeken; eventueel kan je tutor je hierbij helpen. Als duo kun je elkaar stimuleren, motiveren en helpen met de studie. Zo leer je niet alleen van de docenten en het materiaal, maar ook van elkaar. De ervaring leert dat dit vaak een efficiënte en effectieve aanpak is. Uitzondering hierop zijn de beoordelingsopdrachten. Deze worden altijd individueel gemaakt en individueel beoordeeld; samenwerken hierbij is expliciet verboden en zal bestraft worden!

Begeleidingsbijeenkomsten


Online-bijeenkomsten

Kwartiel 1 - begeleiders: dhr.dr. W. Schoenmakers, dhr.drs. L. van Veldhuizen en mw.dr. A. Vandebeek
1. wo 04-09-2024 / 18.30-20.30 uur
2. wo 25-09-2024 / 18.30-20.30 uur
3. ma 07-10-2024 / 18.30-20.30 uur

Kwartiel 3 - begeleiders - dhr.dr. W. Schoenmakers, dhr.drs. L. van Veldhuizen en mw.dr. A. Vandebeek
1. do 13-02-2025 / 18.30-20.30 uur
2. wo 05-03-2025 / 18.30-20.30 uur
3. do 20-03-2025 / 18.30-20.30 uur



Tentamenvorm

Digitaal groepstentamen met open vragen.

Tentamentoelichting

Je dient zelf tijdig aan te melden voor een tentamen.

Deze cursus heeft twee cursusruns. De tentamendata in het academisch jaar 2024-2025 zijn:
voor kwartiel 1: 14-11-2024, 4-2-2025 en 10-7-2025
voor kwartiel 3: 22-4-2025 en 10-7-2025

Tentamendata

14-11-2024 14:00, 04-02-2025 14:00, 22-04-2025 14:00, 10-07-2025 19:00.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
De online rekenmachine
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Deze cursus maakt gebruik van:
- een tekstboek: De Wit, B. (7e druk). Strategy an international perspective Cengage, United Kingdom, 2020
- artikelen, teksten en cases
- een online leeromgeving met studietaken en opdrachten.

Digitale leeromgeving

Als student (na aanmelding) kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving terecht voor de cursusinformatie, een groot deel van de cursusinhoud, het rooster en alle opdrachten.