Strategie en marketing - Advanced studies in management 1
-
Managementwetenschappen
-
MM0023
-
7,5 EC
-
Vanaf € 576
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Inhoud
In de cursus komen zowel strategische als marketingconcepten aan bod. Deze zijn geïntegreerd om op onderzoek gebaseerde kennis te combineren met kritische reflectie op theorie en praktijk. Strategisch denken staat centraal in deze boeiende cursus. Hierbij is er volop aandacht voor complexe keuzes bij het ontwikkelen van concurrentievoordeel met een benadering die gericht is op het oplossen van problemen. De marketingcomponent benadrukt dan weer de rol van klanten in de legitimiteit en continuïteit van organisaties, met strategieën gericht op klantwaarden en concurrentievoordelen. Hedendaagse elementen, zoals digitalisering, social media en online marketing, worden geïntegreerd.
Na voltooiing van de cursus beschik je over een breed scala aan vaardigheden die direct toepasbaar zijn in de managementpraktijk. Zo kun je strategische vraagstukken duidelijk definiëren en diverse perspectieven op strategische paradoxen begrijpen. Verder heb je een diepgaand inzicht in marketing verkregen, met speciale nadruk op het werven en behouden van klanten en het ontwikkelen van verdedigbare concurrentievoordelen. Dankzij je ontwikkelde analytische vaardigheden kun je je eigen organisatie evalueren op gebieden als strategische paradoxen, klantwaarde, strategische marketing en verdienmodellen. Met je kritische denkhouding en vaardigheden in conceptuele modellering kun je concreet en effectief bijdragen aan strategische besluitvorming in complexe zakelijke omgevingen.
Ingangseisen
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus is de eerste cursus in een reeks van vier gerelateerde cursussen die gezamenlijk het eerste jaar van de Master of Science in Management vormen.
Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de gelijknamige cursus(sen) met code MM0003 en MM0013. Dit betekent dat deze cursus(sen) wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Je krijgt feedback van je tutor op ingeleverd werk in de vorm van een automatische terugkoppeling, een individuele terugkoppeling, of een groepsterugkoppeling. De tutor geeft niet alleen feedback maar bewaakt en stimuleert ook je studievoortgang. Ook is er een startbijeenkomst voorzien.
Samenwerken
Het onderwijs bij de Open Universiteit heeft voor het grootste deel een individueel karakter. Deze cursus is dan ook geschikt gemaakt voor zelfstudie. Toch kiezen we in deze cursus nadrukkelijk voor een bepaalde vorm van samenwerkend leren. Daarom adviseren we je om aan het begin van de cursus een duopartner te zoeken; eventueel kan je tutor je hierbij helpen. Als duo kun je elkaar stimuleren, motiveren en helpen met de studie. Zo leer je niet alleen van de docenten en het materiaal, maar ook van elkaar. De ervaring leert dat dit vaak een efficiënte en effectieve aanpak is. Uitzondering hierop zijn de beoordelingsopdrachten. Deze worden altijd individueel gemaakt en individueel beoordeeld; samenwerken hierbij is expliciet verboden en zal bestraft worden!
Begeleidingsbijeenkomsten
Online-bijeenkomsten
Kwartiel 1 - begeleiders: dhr.dr. W. Schoenmakers, dhr.drs. L. van Veldhuizen en mw.dr. A. Vandebeek
1. wo 04-09-2024 / 18.30-20.30 uur
2. wo 25-09-2024 / 18.30-20.30 uur
3. ma 07-10-2024 / 18.30-20.30 uur
Kwartiel 3 - begeleiders - dhr.dr. W. Schoenmakers, dhr.drs. L. van Veldhuizen en mw.dr. A. Vandebeek
1. do 13-02-2025 / 18.30-20.30 uur
2. wo 05-03-2025 / 18.30-20.30 uur
3. do 20-03-2025 / 18.30-20.30 uur
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Deze cursus heeft twee cursusruns. De tentamendata in het academisch jaar 2024-2025 zijn:
voor kwartiel 1: 14-11-2024, 4-2-2025 en 10-7-2025
voor kwartiel 3: 22-4-2025 en 10-7-2025
Tentamendata
Tentamenhulpmiddelen
De online rekenmachine
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Cursusmateriaal
- een tekstboek: De Wit, B. (7e druk). Strategy an international perspective Cengage, United Kingdom, 2020
- artikelen, teksten en cases
- een online leeromgeving met studietaken en opdrachten.