null Competitive supply chains

Competitive supply chains

  • Managementwetenschappen
  • MM0903
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

In ons dagelijks leven merken we continu de impact van supply chains. Denk hierbij aan inkopen bij de supermarkt, pakketdiensten van e-tailers of afvalinzameling. Maar ook de kwaliteit van medische zorg, van onze vakanties en onze veiligheid (politie/leger) is sterk afhankelijk van logistieke ketens. Intussen stellen zaken als klimaatverandering, politieke onrust en materiaalschaarste nieuwe eisen aan ketens. Om hieraan te voldoen, is samenwerking in de keten een optie; maar aan onderlinge afhankelijkheid kleven ook risico’s. Organisaties moeten zich daarom bewust zijn van het feit dat ze onderdeel uitmaken van de logistieke ketens van andere organisaties en omgekeerd.

Deze cursus gaat uit van de notie dat concurrentie niet zozeer plaatsvindt tussen individuele bedrijven maar tussen supply chains. Alle bedrijven binnen een keten moeten gezamenlijk gericht zijn op het creëren van waarde voor klanten en andere stakeholders. Daartoe moeten allereerst de individuele schakels inkoop, productie, distributie en retouren goed aangestuurd worden. Vervolgens dienen deze schakels onderling te worden geïntegreerd en gecoördineerd omwille van klantwaarde, duurzaamheid, innovatie, risicomanagement en veerkracht. Mogelijke oplossingen liggen bijvoorbeeld in nieuwe digitale technieken, circulaire businessmodellen, duurzaam inkopen en het dichterbij brengen van productielocaties.

We beginnen deze cursus met de klassieke onderdelen van supply chain management: Strategie, Inkoop, Productie en Distributie. In het verlengde daarvan komen de genoemde recente trends aan de orde. In het onderdeel Integratie gaan we daarna in op het managen van klant- en leveranciersrelaties, human capital en prestatiemeting, uitmondend in een eindopdracht en een mondeling tentamen.

Aan het eind van de cursus beschik je over wetenschappelijke state-of-the-art-kennis van supply chain management én over de vaardigheden om deze kennis daadwerkelijk in de praktijk uit te dragen en toe te passen. Dit alles met als jouw professionele einddoel om logistieke ketens effectief in te zetten als concurrentiewapen.

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Management. Je hebt de drie cursussen MM0023 Strategie en marketing, MM0113 Organiseren en veranderen en MM0213 Sturen en menselijk kapitaal afgerond en bent ingeschreven voor de cursus MM0313 Financieel perspectief in besturen (of hebt deze cursus afgerond).

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.


Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de cursus MM0704 Marketing and Supply Chain Management. Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.

Voorkennis

Kennis van de cursussen Advanced Studies in management (ASM) 1 t/m 4. Enige voorkennis van de cursussen MB1412 Supply chain management en MB2702 Veerkracht van supply chains wordt aanbevolen.

Begeleidingsvorm

Deze cursus start op een vast moment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd. Opdrachten lever je in via de cursussite in de digitale leeromgeving, waarna je toegang krijgt tot de (auto)feedback. Inhoudelijke vragen kun je via de cursussite, e-mail, of tijdens het online vragenuur stellen aan de docent.

Tentamenvorm

Opdracht en mondeling tentamen.

Tentamendata

Opdracht: volgens afspraak.
Mondeling tentamen: volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een cursussite in de digitale leeromgeving en het tekstboek: Managing the global supply chain, 4th edition, Juliana Hsuan, Tage Skjøtt-Larsen, Aseem Kinra and Herbert Kotzab, ISBN-13: 978-8763003254.

Mediagebruik

Online colleges en verwijzingen naar videofragmenten.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.