Competitive supply chains
-
Managementwetenschappen
-
MM0903
-
7,5 EC
-
Vanaf € 576
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Inhoud
Deze cursus gaat uit van de notie dat concurrentie niet zozeer plaatsvindt tussen individuele bedrijven maar tussen supply chains. Alle bedrijven binnen een keten moeten gezamenlijk gericht zijn op het creëren van waarde voor klanten en andere stakeholders. Daartoe moeten allereerst de individuele schakels inkoop, productie, distributie en retouren goed aangestuurd worden. Vervolgens dienen deze schakels onderling te worden geïntegreerd en gecoördineerd omwille van klantwaarde, duurzaamheid, innovatie, risicomanagement en veerkracht. Mogelijke oplossingen liggen bijvoorbeeld in nieuwe digitale technieken, circulaire businessmodellen, duurzaam inkopen en het dichterbij brengen van productielocaties.
We beginnen deze cursus met de klassieke onderdelen van supply chain management: Strategie, Inkoop, Productie en Distributie. In het verlengde daarvan komen de genoemde recente trends aan de orde. In het onderdeel Integratie gaan we daarna in op het managen van klant- en leveranciersrelaties, human capital en prestatiemeting, uitmondend in een eindopdracht en een mondeling tentamen.
Aan het eind van de cursus beschik je over wetenschappelijke state-of-the-art-kennis van supply chain management én over de vaardigheden om deze kennis daadwerkelijk in de praktijk uit te dragen en toe te passen. Dit alles met als jouw professionele einddoel om logistieke ketens effectief in te zetten als concurrentiewapen.
Ingangseisen
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de cursus MM0704 Marketing and Supply Chain Management. Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Docenten
dhr. dr. P. Ghijsen (plv. examinator),
dhr. dr. W. Lambrechts en
dhr. prof. dr. ir. H. Krikke (examinator).
Tentamenvorm
Tentamendata
Mondeling tentamen: volgens afspraak.