null Didactiek en klassenmanagement

Didactiek en klassenmanagement

  • Onderwijswetenschappen
  • OB1102
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

In deze cursus ontwikkelt de student de basiskennis die nodig is om zowel effectief les te geven als een goed functionerende klasomgeving te creëren. Een leerkracht moet niet alleen didactisch sterk zijn om kennisoverdracht te optimaliseren, maar ook in staat zijn om een leeromgeving vorm te geven die de intellectuele en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen ondersteunt. Dit vereist inzicht in didactische principes, instructiemodellen en klassenmanagementstrategieën. In de cursus wordt uitgebreid ingegaan op beide kennisgebieden en hun onderlinge samenhang, evenals de invloed van de school, ouders en andere stakeholders.

Het eerste deel van de cursus richt zich op de beginselen van didactiek. Studenten maken kennis met principes en bouwstenen van effectieve didactiek, ondersteund door recente wetenschappelijke literatuur. Deze principes worden vervolgens gekaderd in verschillende instructiemodellen, met een specifieke focus op het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). EDI wordt namelijk veelvoudig gebruikt in het hedendaagse Nederlandse basisonderwijs. Studenten gaan aan de slag met deze verworven kennis in een reeks voorbereidende opdrachten, met als doel een didactisch onderbouwde EDI-les te kunnen ontwerpen.

In het tweede deel van de cursus ligt de nadruk op klassenmanagement. De student leert hoe een gestructureerde en stimulerende leeromgeving bijdraagt tot effectief onderwijs. Hierbij worden wetenschappelijke inzichten gecombineerd met evidence-informed adviezen en praktische tips. Een belangrijk aspect van klassenmanagement is natuurlijk gedragsmanagement. Binnen deze cursus ligt de focus hierbij op preventieve maatregelen en het stimuleren van positief gedrag om zo gericht ordeverstoringen te voorkomen of aan te pakken. Tijdens interactieve lessen worden verschillende benaderingen besproken, zodat studenten een klassenmanagementstijl kunnen ontwikkelen die past bij hun persoonlijke onderwijsvisie en aanpak.

Leerdoelen
Na afronding van deze cursus:
1) Begrijp je een selectie van wetenschappelijk bewezen didactische principes en kun je deze toepassen in de lespraktijk.
2) Kun je een les volgens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) ontwerpen.
3) Kun je een veilige, gestructureerde en stimulerende leeromgeving scheppen en onderhouden door effectief klassenmanagement toe te passen, afgestemd op de klas.
4) Kun je gedragsproblemen herkennen, voorkomen en aanpakken in de klas door middel van preventieve en interventiegerichte klassenmanagementtechnieken, gericht op een constructieve leeromgeving.
5) Ben je je bewust van je rol als lid van een onderwijsteam en begrijp je het belang van gezamenlijke afspraken over klassenmanagement, gedragsverwachtingen en ouderbetrokkenheid om een consistente en ondersteunende leeromgeving te bevorderen.
6) Kun je uitleggen uit welke onderdelen klassenmanagement bestaat en herken je deze, en bijhorende strategieën, in de praktijk; daarnaast kun je op klassenmanagementsituaties reflecteren door deze te koppelen aan relevante (wetenschappelijke) literatuur en theorieën.

Ingangseisen

Voor opleidingsstudenten (dit ben je na formele toelating tot de bachelor Lerarenopleiding) geldt OB0902 Leren in beeld als ingangseis, d.w.z. dat je deze cursus afgerond dient te hebben dan wel een lopende inschrijving voor deze cursus hebt.

Voor losse cursisten geldt OB0902 niet als ingangseis.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Voorkennis

Kennis van de cursus OB1002 Pedagogiek en onderwijs wordt verondersteld.

Begeleidingsvorm

In het kader van deze cursus vinden vijf verschillende virtuele klassen plaats. Deze zullen tweewekelijks plaatsvinden. Concrete data worden meegedeeld in het rooster op de cursuspagina. Tijdens de begeleide fase kan er ook gebruik gemaakt worden van een actief discussieforum voor bijkomende begeleiding.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit het materiaal in de online omgeving (Brightspace) en twee vrij online beschikbare cursusboeken (‘Wijze Lessen’ & ‘Klassenmanagement vanuit een interpersoonlijk perspectief’).

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.