null Evidence-based onderwijzen en leren

Evidence-based onderwijzen en leren

  • Onderwijswetenschappen
  • OB1502
  • 5 EC
  • Vanaf € 396
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat.

Inhoud

In deze cursus verdiep je je in de wetenschappelijke inzichten over effectief leren en onderwijzen, gebaseerd op Visible Learning: The Sequel van John Hattie. Onderwijspraktijken worden vaak beïnvloed door intuïtie, traditie en persoonlijke ervaringen, maar wat zegt onderzoek eigenlijk over wat écht werkt? Hattie’s werk biedt hierop een antwoord door middel van een meta-meta-analyse -een systematische synthese van duizenden studies- waardoor we een helder beeld krijgen van de onderwijsstrategieën die een sterke, geringe of zelfs negatieve invloed hebben op leren.
Een kernaspect van de cursus is het kritisch interpreteren van meta-analyses: hoe worden deze onderzoeken uitgevoerd, wat betekent een effectgrootte, hoe kunnen conclusies uit uit meta-analyses worden gewogen en welke factoren hebben daadwerkelijk invloed op leeruitkomsten? Door deze kennis ontwikkel je een kritisch perspectief op onderwijskundige interventies en strategieën.

De focus ligt op de factoren waar leerkrachten zelf invloed op hebben.
Thema’s die aan bod komen zijn onder andere:
• Effectieve instructiestrategieën (bijv. expliciete instructie, formatieve evaluatie, directe feedback)
• Leerstrategieën die aantoonbaar werken (bijv. gespreid oefenen, zelfregulatie)
• Didactische aanpakken die minder impact hebben dan vaak wordt gedacht (bijv. leerstijlen, multitasking)
• Praktijken die zelfs een negatieve invloed kunnen hebben (bijv. overdreven differentiatie zonder structuur)
Daarnaast wordt er kritisch gekeken naar de rol van digitale technologie in het onderwijs. Wanneer draagt technologie écht bij aan leren en wanneer is het vooral een afleiding?
Naast het analyseren van onderzoek ligt de nadruk op de vertaling naar de praktijk. Hoe kun je wetenschappelijke inzichten gebruiken om je onderwijs effectiever te maken? Welke keuzes maken écht verschil in de klas? Door het systematisch beoordelen en toepassen van onderwijskundig onderzoek, leer je hoe je weloverwogen beslissingen neemt, zodat je als leraar een zo groot mogelijke impact hebt op het leren van je leerlingen.
Deze cursus biedt niet alleen een stevige wetenschappelijke basis, maar stimuleert ook een onderzoekende en kritische houding ten opzichte van onderwijspraktijken. Je leert hoe je op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen en hoe je wetenschappelijke kennis kunt gebruiken om onderbouwde beslissingen te nemen. Zo bouw je aan een onderbouwde visie op effectief lesgeven en weet je hoe je jouw leerlingen optimaal kunt ondersteunen bij het leren.

Leerdoelen
1. Bewustzijn van effectieve leerstrategieën – Studenten kunnen onderscheid maken tussen wetenschappelijk onderbouwde leerstrategieën en onderwijsmythes, en begrijpen hun impact op leren kritisch evalueren.
2. Kennis van voorspellers van leerprestaties – Studenten kennen de belangrijkste positieve en negatieve voorspellers van leer prestaties en kunnen deze analyseren in relatie tot verschillende onderwijssituaties.
3. Kritische analyse van onderwijsinterventies – Studenten kunnen onderwijsinterventies kritisch beoordelen op basis van wetenschappelijk bewijs en kunnen onderbouwde keuzes maken over hun implementatie in de praktijk
4. Wetenschappelijke inzichten interpreteren – Studenten kunnen nieuw wetenschappelijk onderzoek op het gebied van leren en onderwijzen interpreteren en beoordelen op methodologische kwaliteit en relevantie.
5. Toepassen van evidence-informed principes – Studenten kunnen evidence-informed strategieën vertalen naar de praktijk en beredeneerde keuzes maken in hun onderwijsontwerp en didactiek.
6. Reflectie en continue ontwikkeling – Studenten ontwikkelen een kritische en onderzoekende houding ten opzichte van hun eigen (toekomstige) onderwijspraktijk en blijven op de hoogte van nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen of weten waar ze deze nieuwe wetenschappelijke inzichten kunnen vinden.

Ingangseisen

Voor opleidingsstudenten (dit ben je na formele toelating tot de bachelor Lerarenopleiding) gelden OB0902 Leren in beeld, OB2602 Ontwikkelingspsychologie: van theorie naar onderwijspraktijk en
OB0012 Over leren, onderwijs en instructie als ingangseis, d.w.z. dat je OB0902 afgerond dient te hebben dan wel een lopende inschrijving voor deze cursus hebt en OB2602 en OB0012 hebt afgerond.

Voor losse cursisten geldt OB0902 niet als ingangseis. De overige ingangseisen zijn wel van toepassing.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 27 april 2026. We adviseren om uiterlijk zondag 12 april 2026 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 12 april 2026 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 26 april 2026.

Deze cursus is momenteel nog ontwikkeling, aanmelden is derhalve nog niet mogelijk. Houd deze pagina goed in de gaten voor vanaf wanneer aanmelden mogelijk is.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat.

Virtuele klassen (data nog onbekend)
Online begeleiding via het discussieforum in Brightspace
Video-tutorials van Hattie: Video by Hattie
Mini videos by topics of the Hattie book

Tentamenvorm

Tentamenvorm is nog niet bekend.

Tentamentoelichting

Het e-portfolio wordt beoordeeld op basis van de volgende criteria:
• Wetenschappelijke onderbouwing: De mate waarin studenten gebruik maken van relevante en methodologisch sterke literatuur.
• Diepgang van analyse: Het vermogen om kritisch te reflecteren op wetenschappelijke bevindingen en onderwijssituaties.
• Toepasbaarheid: De vertaling van theorie naar praktijk en de onderbouwing van didactische keuzes.
• Heldere en doordachte presentatie: De manier waarop studenten hun bevindingen gestructureerd en overtuigend presenteren.
Studenten kunnen hun portfolio presenteren via verschillende formats. Presentaties kunnen live plaatsvinden tijdens virtuele bijeenkomsten of als vooraf opgenomen bijdragen worden ingediend via de cursuswebsite.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en docenten informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.