Variaties in de reken- en wiskunde didactiek
-
Onderwijswetenschappen
-
OB1802
-
5 EC
-
Vanaf € 396
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Inhoud
Vervolgens kijken we naar variaties in toetsingsmogelijkheden. We bestuderen de verschillende manieren waarop je rekenontwikkeling kunt beoordelen en de achterliggende opvattingen hierover. Wat meet je precies met verschillende varianten van leerdoelmonitoring? Wanneer en waarom zet je welke toetsvorm in? En hoe beïnvloedt dit alles de verdere begeleiding van leerlingen?
Dit brengt ons bij differentiatie, het laatste kernthema van deze cursus. We verdiepen ons in verschillende modellen en strategieën waarmee leerkrachten hun onderwijs kunnen afstemmen op uiteenlopende leerbehoeften. Hoe begeleid je leerlingen die vastlopen op bepaalde rekenonderdelen? Hoe zorg je ervoor dat ook leerlingen met een hoog intuïtief rekenbegrip voldoende uitdaging krijgen en hun potentieel optimaal ontwikkelen? Je bestudeert de meest recente opvattingen over differentiatie binnen rekenlessen.
De afsluiting van deze cursus is tweedelig. Als eerste voer je een beknopt onderzoek uit op een school, waarbij je het rekenonderwijs analyseert en classificeert. Ook onderzoek je hoe deze school differentiatie toepast binnen rekenlessen en formuleer je op basis van je bevindingen een onderbouwd verbeteradvies.
Ten slotte toon je alle opgedane kennis in één rekenles: een rijk, volledig uitgewerkt lesontwerp waarin je laat zien hoe je verschillende onderwijsprincipes en leertheoretische inzichten combineert tot één krachtige les.
Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond:
1. Kun je de belangrijkste visies op reken- wiskundeonderwijs beschrijven en de theoretische achtergronden ervan uitleggen.
2. Heb je een eigen visie op rekenonderwijs ontwikkeld en kun je deze onderbouwen met literatuur.
3. Kun jij je rekenonderwijs afstemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van je leerlingen door zowel het beschrijven van de benodigde ondersteuning om doelen te behalen als uitdagend rekenonderwijs te ontwerpen.
4. Kun je een rekenles ontwerpen waarin didactische principes uit verschillende leertheoretische stromingen worden gecombineerd.
Ingangseisen
Voor losse cursisten geldt enkel OB1302 Inleiding in de reken- en wiskundedidactiek (voorheen Didactiek rekenen en wiskunde: een sterke basis) als ingangseis, d.w.z. dat je deze cursus afgerond dient te hebben dan wel een lopende inschrijving voor deze cursus hebt.