Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_LearnResilInno_head_large.jpg
Ontwikkelomgeving voor regelgebaseerde prototypes
Op vrijdag 19 juni 2015 om 16.00 uur verdedigt Gerard Michels, buitenpromovendus bij de faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit, zijn proefschrift 'Development Environment for Rule-based Prototyping'. Deze dissertatie beschrijft een ontwikkelomgeving voor regelgebaseerde prototypes en hun multifunctionele rol in het onderzoek naar onderwijs in de methode Ampersand.

Ampersand

Ampersand is een ontwerpmethode die het makkelijker maakt om de requirements van een organisatie - de eisen die ze stelt aan een nieuw informatiesysteem - te formaliseren. De methode zorgt ervoor dat de natuurlijke taal waarin deze requirements (aanvankelijk) worden verwoord, wordt omgezet in een geobjectiveerde formele taal waarmee programmeurs uit de voeten kunnen. De naam van deze methode is ontleend aan de zogenaamde ampersand in de taalkunde: het &-teken als verbindende schakel.

RAP

De eerste rol van regelgebaseerde prototypes (RAP) is die van een ontwikkelomgeving voor Ampersand, waarmee studenten praktijkoefeningen kunnen maken. De tweede rol is de interessante casus over het gebruik van Ampersand, die voortkomt uit het feit dat RAP ontwikkeld is met Ampersand. Voor de derde rol zijn metrieken in RAP geïmplementeerd om studentengedrag te kunnen meten. Op basis van die metingen zijn resultaten van de huidige didactiek van Ampersand bestudeerd.

Resultaten

Het proefschrift resulteert in de volgende bijdragen:

  • Een leerplatform waarmee onderzoek naar het onderwijzen van Ampersand mogelijk is.
  • Studenten gebruiken RAP en profiteren daarmee van de voordelen die RAP als leerplatform brengt.
  • De regelverzamelbak van Ampersand is gegenereerd met Ampersand zelf.
  • Ampersand voldoet aan zijn doel om systemen geautomatiseerd te ontwerpen.
  • De eenduidige definitie van de Ampersandtaal is vastgesteld en benut.

Over Gerard Michels

Gerard Michels (1980) studeerde bestuurlijke informatiekunde in Tilburg. Hij was actief als promovendus aan de voormalige faculteit Informatica van de Open Universiteit. Sinds 2014 is hij werkzaam als integratie-architect bij ValueBlue in Utrecht.

Promotie

De verdediging van het proefschrift vindt plaats in gebouw Pretoria van de Open Universiteit, Valkenburgerweg 177 te Heerlen. De promotoren zijn prof. dr. ir. Stef Joosten en prof. dr. Lex Bijlsma.