Gezondheidsbevordering: theorie en toepassing
-
Psychologie
-
PM1422
-
5 EC
-
Dit product is tijdelijk niet leverbaar
Inhoud
De theorie en toepassing rondom interventieontwikkeling, implementatie en evaluatie (de basis in het tekstboek) worden in de online leeromgeving in vijf thema’s behandeld. In thema 1 staan modellen voor planmatige gezondheidsbevordering centraal. Deze modellen bieden een kapstok om op een planmatige wijze gezondheidsproblemen te analyseren en er een gezondheidspsychologische interventie voor te ontwikkelen, te implementeren en te evalueren. De vier fasen van planmatige interventieontwikkeling vormen de basis van de thema’s 2 tot en met 5. Praktijktoepassingen die in de online leeromgeving de revue passeren zijn bijvoorbeeld diabetes mellitus, veilig zonnen, pesten en hart- en vaatziekten.
Leerdoelen
Nadat je de cursus hebt afgerond, kun je:
• de theorieën en modellen die gebruikt kunnen worden in het raamwerkmodel voor planmatige gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering en in de interventiecyclus, beschrijven en uitwerken (bijvoorbeeld het selecteren van verandermethodieken bij gedragsdeterminanten)
• veelgebruikte gezondheids- en epidemiologische maten benoemen en correct interpreteren
• veelgebruikte databases met gezondheidsinformatie benoemen en gebruiken
• belangrijke gedragsverklaringsmodellen en hun onderliggende determinanten benoemen, toelichten en selecteren voor een probleemgedrag en voor het veranderen van dat gedrag in de gewenste richting
• uitleggen wat wordt verstaan onder gezondheidsdoelen, veranderingsdoelen, proximale programmadoelen en evaluatiedoelen en deze zelf voor een gegeven gezondheidsprobleem definiëren
• gefundeerde (op basis van theorie en of empirische evidentie) methodieken en praktische toepassingen voor gedragsverandering benoemen, toelichten en voor een probleemgedrag uitwerken
• benoemen en toelichten waarmee rekening te houden bij het invoeren (implementatie) en toepassen van gezondheidspsychologische interventies (centraal hierbij staan determinanten en kenmerken van invoeringsprocessen)
• benoemen en toelichten welke aspecten belangrijk zijn bij evaluatie van gezondheidspsychologische interventies, welke vormen van evaluatie er zijn en hoe een goede evaluatie vormgegeven kan worden
• beschrijven wat complexe systemen zijn en voorbeelden noemen van complexe systemen binnen gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering.
Daarnaast werk je aan academische vaardigheden zoals kritisch lezen, reflecteren en het systematisch zoeken en vergelijken van verschillende wetenschappelijke bronnen.
Vervangende cursus
Aanmelden
Toelichting aanmelden
De inschrijfduur van 12 maanden start 14 dagen na de verwerking van je aanmelding voor deze cursus. Aanmelden voor het tentamen kan pas nadat je inschrijfduur gestart is.
Houd daarom bij het aanmelden voor deze cursus rekening met de aanmeldtermijn voor de tentamens, de tentamendata van de cursus en met de data van eventuele begeleidingsbijeenkomsten.
Aanmeldingsdata
Aanmelden is mogelijk vanaf deze datum.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Zelfstudie met activerend onderwijs door middel van online begeleiding. De cursus start met het bekijken van een videocollege op een door jou gekozen tijdstip. Inhoudelijke vragen kun je via de online leeromgeving of via e-mail stellen aan de docenten. Daarnaast is er een gemodereerde discussiegroep. Ook worden er regelmatig online vragenuurtjes georganiseerd: it zijn vragenuurtjes voor de bijzondere verplichting en over het tentamen.
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Je moet jezelf tijdig aanmelden voor een tentamen. De opdracht (het werkstuk) wordt ingeleverd in overleg met de examinator.
De instructies voor het werkstuk en het format hiervoor vind je in de online leeromgeving.
Tentamendata
Opdracht: volgens afspraak.
Meer informatie
Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers Psycholoog Arbeid en Gezondheid NIP en Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP. Er zijn 140 punten toegekend voor de categorie A&G klinische kennis.