Psychodiagnostiek in de klinische kinder- en jeugdpsychologie
-
Psychologie
-
PM1802
-
5 EC
-
Vanaf € 384
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Inhoud
De cursus bestaat uit een theoriegedeelte en een practicumgedeelte. In het theoriegedeelte bestudeer je literatuur over theoretische aspecten van psychodiagnostiek bij kinderen en jongeren. De theorie wordt toegepast in het practicumgedeelte. In dat deel leer je psychodiagnostische vaardigheden in te zetten door alle stappen van de diagnostische cyclus (De Bruyn e.a., 2003) uit te voeren met medestudenten. Dit proces start met het verhelderen van vragen en problemen van het kind of de jongere en diens systeem in een intakegesprek, waarna hypothesen geformuleerd worden over de problematiek en deze getoetst worden met diagnostische instrumenten. Ten slotte leer je de op deze wijze verzamelde resultaten op een verantwoorde wijze te interpreteren, te integreren en terug te koppelen aan de cliënt en diens systeem door middel van een schriftelijke rapportage conform de eisen van het NIP en de BAPD, en een gesprek. Hiermee vormt deze cursus een goede voorbereiding op een diagnostiekstage. In het practicum wordt ook aandacht besteed aan het reflecteren op de rol van psycholoog in de klinische kinder- en jeugdpsychologie en het belang van het bestuderen van het kind in diens context. Door de combinatie van theorie en praktijk ontwikkel jij je verder als scientist-practitioner.
Leerdoelen
Je kunt na het volgen van de cursus:
- de belangrijkste kwaliteitseisen, theorieën en controverses in de psychodiagnostiek benoemen en beschrijven
- de rol van psychodiagnostiek in de klinische setting met kinderen en jeugdigen benoemen en beschrijven
- de verschillende stappen en het nut en de beperkingen van de diagnostische cyclus en handelingsgerichte diagnostiek benoemen en beschrijven
- een diagnostische vraagstelling op het gebied van de klinische kinder- en jeugdpsychologie formuleren op basis van intake-informatie
- een vraagstelling operationaliseren middels het opstellen van dekkende hypothesen
- geschikte psychodiagnostische middelen (observatie, interview) en instrumenten (test, vragenlijsten) kiezen om de hypothesen te toetsen
- tests en vragenlijsten afnemen, scoren en interpreteren conform informatie uit de testhandleiding (meetpretentie, psychometrische kwaliteiten, normering en gebruikswijze)
- een integratief beeld formuleren op basis van de onderzoeksresultaten, dat aansluit op de vraagstelling en de hypothesen
- de testresultaten terugkoppelen naar de cliënt of het cliëntsysteem (zowel mondelinge als schriftelijke rapportage) en kritisch kunnen reflecteren op het eigen handelen hierin
- een diagnostische rapportage vervaardigen conform de eisen van de Basisaantekening Psychodiagnostiek
- met behulp van de NIP-beroepscode reflecteren op beroepsethische aspecten van psychodiagnostische activiteiten en interventies.
Meer informatie
Deze cursus maakt deel uit van het cursuspakket van de Open Universiteit voor het behalen van de Basisaantekening Psychodiagnostiek van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).
Ingangseisen
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de mastervariant Klinische kinder- en jeugdpsychologie. De cursus kan niet gevolgd worden als je voorwaardelijk mag starten met een cursus in de masteropleiding.
Deze cursus heeft een vast startmoment in kwartiel 3.
Ga voor aanmelding na of je voldoet aan de ingangseisen. Kijk voor meer informatie onder Begeleidingsvorm.
Begeleidingsvorm
De cursus wordt één keer per jaar aangeboden in kwartiel 3. In de begeleide periode vinden drie practicumbijeenkomsten plaats in een studiecentrum, begeleid door één van de docenten. De docent beoordeelt ook de opdracht ter afronding van het practicumgedeelte. Voorafgaand aan de fysieke bijeenkomsten wordt verwacht dat je al aan de slag gaat met zelfstudie.
Let op: dit is qua planning een intensieve cursus. Bij alle bijeenkomsten geldt een 100% aanwezigheidsverplichting, ook in de weken met de zelf te plannen fysieke bijeenkomsten van jouw subgroep. Werkafspraken of vakantie zijn geen geldige reden om een plenaire bijeenkomst of een bijeenkomst in de subgroep te mogen missen. Het is niet mogelijk om online aan bijeenkomsten deel te nemen, alle bijeenkomsten (plenair en subgroep) zijn fysiek. Gezien de strakke planning geldt in alle kwartielweken van de cursus een studielast van 12-14 uur per week.
Begeleidingsbijeenkomsten
Studiecentrum Utrecht
Kwartiel 3 - begeleider mw.dr. S. Smeekens
GROEP 1
Week 1: geen bijeenkomst
Week 2: geen bijeenkomst
Week 3: ma 03-03-2025 / 18.00-21.00 uur
Week 4: geen bijeenkomst
Week 5: geen bijeenkomst
Week 6: do 20-03-2025 / 18.00-21.00 uur
Week 7: zelf plannen
Week 8: zelf plannen
Week 9: zelf plannen
Week 10: ma 14-04-2025 / 18.00-21.00 uur
Studiecentrum Eindhoven
Kwartiel 3 - begeleider: mw.dr. C. Urlings
GROEP 2
Week 1: geen bijeenkomst
Week 2: geen bijeenkomst
Week 3: wo 26-02-2025 / 18.00-21.00 uur
Week 4: geen bijeenkomst
Week 5: geen bijeenkomst
Week 6: di 18-03-2025 / 18.00-21.00 uur
Week 7: zelf plannen
Week 8: zelf plannen
Week 9: zelf plannen
Week 10: di 15-04-2025 / 18.00-21.00 uur
N.B. Bij alle bijeenkomsten geldt een 100% aanwezigheidsverplichting, ook in de weken met zelf te plannen bijeenkomsten
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Online leeromgeving
Na inschrijving kun je gebruikmaken van de online leeromgeving bij deze cursus. Hier kun je met medestudenten en docent informatie uitwisselen.
Tentamendata
Opdracht: volgens afspraak.
Tentamenhulpmiddelen
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Cursusmateriaal
- aanvullend materiaal en oefenopdrachten in de online leeromgeving bij de cursus
Vanaf een kwartiel voor aanvang van de cursus ontvang je het cursusmateriaal en krijg je toegang tot de online leeromgeving van de cursus.