null Psychodiagnostiek in de klinische kinder- en jeugdpsychologie

Psychodiagnostiek in de klinische kinder- en jeugdpsychologie

  • Psychologie
  • PM1802
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.



Inhoud

In deze cursus maak je kennis met de diagnostische cyclus, verschillende diagnostische methoden en met een aantal veelgebruikte Nederlandstalige testinstrumenten.

De cursus bestaat uit een theoriegedeelte en een practicumgedeelte. In het theoriegedeelte bestudeer je literatuur over theoretische aspecten van psychodiagnostiek bij kinderen en jongeren. De theorie wordt toegepast in het practicumgedeelte. In dat deel leer je psychodiagnostische vaardigheden in te zetten door alle stappen van de diagnostische cyclus (De Bruyn e.a., 2003) uit te voeren met medestudenten. Dit proces start met het verhelderen van vragen en problemen van het kind of de jongere en diens systeem in een intakegesprek, waarna hypothesen geformuleerd worden over de problematiek en deze getoetst worden met diagnostische instrumenten. Ten slotte leer je de op deze wijze verzamelde resultaten op een verantwoorde wijze te interpreteren, te integreren en terug te koppelen aan de cliënt en diens systeem door middel van een schriftelijke rapportage conform de eisen van het NIP en de BAPD, en een gesprek. Hiermee vormt deze cursus een goede voorbereiding op een diagnostiekstage. In het practicum wordt ook aandacht besteed aan het reflecteren op de rol van psycholoog in de klinische kinder- en jeugdpsychologie en het belang van het bestuderen van het kind in diens context. Door de combinatie van theorie en praktijk ontwikkel jij je verder als scientist-practitioner.

Leerdoelen
Je kunt na het volgen van de cursus:
- de belangrijkste kwaliteitseisen, theorieën en controverses in de psychodiagnostiek benoemen en beschrijven
- de rol van psychodiagnostiek in de klinische setting met kinderen en jeugdigen benoemen en beschrijven
- de verschillende stappen en het nut en de beperkingen van de diagnostische cyclus en handelingsgerichte diagnostiek benoemen en beschrijven
- een diagnostische vraagstelling op het gebied van de klinische kinder- en jeugdpsychologie formuleren op basis van intake-informatie
- een vraagstelling operationaliseren middels het opstellen van dekkende hypothesen
- geschikte psychodiagnostische middelen (observatie, interview) en instrumenten (test, vragenlijsten) kiezen om de hypothesen te toetsen
- tests en vragenlijsten afnemen, scoren en interpreteren conform informatie uit de testhandleiding (meetpretentie, psychometrische kwaliteiten, normering en gebruikswijze)
- een integratief beeld formuleren op basis van de onderzoeksresultaten, dat aansluit op de vraagstelling en de hypothesen
- de testresultaten terugkoppelen naar de cliënt of het cliëntsysteem (zowel mondelinge als schriftelijke rapportage) en kritisch kunnen reflecteren op het eigen handelen hierin
- een diagnostische rapportage vervaardigen conform de eisen van de Basisaantekening Psychodiagnostiek
- met behulp van de NIP-beroepscode reflecteren op beroepsethische aspecten van psychodiagnostische activiteiten en interventies.

Meer informatie
Deze cursus maakt deel uit van het cursuspakket van de Open Universiteit voor het behalen van de Basisaantekening Psychodiagnostiek van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).

Ingangseisen

In de bacheloropleiding moet de cursus Psychologische gespreksvoering (PB1122) zijn afgerond. Afgestudeerde psychologen die, na een verkregen toelatingsbeschikking, een speciaal traject volgen voor het wegwerken van deficiënties voor de BAPD of LOGO-verklaring, kunnen deze cursus ook volgen.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de mastervariant Klinische kinder- en jeugdpsychologie. De cursus kan niet gevolgd worden als je voorwaardelijk mag starten met een cursus in de masteropleiding.
Deze cursus heeft een vast startmoment in kwartiel 3.
Ga voor aanmelding na of je voldoet aan de ingangseisen. Kijk voor meer informatie onder Begeleidingsvorm.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

De cursus wordt één keer per jaar aangeboden in kwartiel 3. In de begeleide periode vinden drie practicumbijeenkomsten plaats in een studiecentrum, begeleid door één van de docenten. De docent beoordeelt ook de opdracht ter afronding van het practicumgedeelte. Voorafgaand aan de fysieke bijeenkomsten wordt verwacht dat je al aan de slag gaat met zelfstudie.

Let op: dit is qua planning een intensieve cursus. Bij alle bijeenkomsten geldt een 100% aanwezigheidsverplichting, ook in de weken met de zelf te plannen fysieke bijeenkomsten van jouw subgroep. Werkafspraken of vakantie zijn geen geldige reden om een plenaire bijeenkomst of een bijeenkomst in de subgroep te mogen missen. Het is niet mogelijk om online aan bijeenkomsten deel te nemen, alle bijeenkomsten (plenair en subgroep) zijn fysiek. Gezien de strakke planning geldt in alle kwartielweken van de cursus een studielast van 12-14 uur per week.

Begeleidingsbijeenkomsten


Studiecentrum Utrecht
Kwartiel 3 - begeleider mw.dr. S. Smeekens
GROEP 1
Week 1: geen bijeenkomst
Week 2: geen bijeenkomst
Week 3: ma 03-03-2025 / 18.00-21.00 uur
Week 4: geen bijeenkomst
Week 5: geen bijeenkomst
Week 6: do 20-03-2025 / 18.00-21.00 uur
Week 7: zelf plannen
Week 8: zelf plannen
Week 9: zelf plannen
Week 10: ma 14-04-2025 / 18.00-21.00 uur

Studiecentrum Eindhoven
Kwartiel 3 - begeleider: mw.dr. C. Urlings
GROEP 2
Week 1: geen bijeenkomst
Week 2: geen bijeenkomst
Week 3: wo 26-02-2025 / 18.00-21.00 uur
Week 4: geen bijeenkomst
Week 5: geen bijeenkomst
Week 6: di 18-03-2025 / 18.00-21.00 uur
Week 7: zelf plannen
Week 8: zelf plannen
Week 9: zelf plannen
Week 10: di 15-04-2025 / 18.00-21.00 uur

N.B. Bij alle bijeenkomsten geldt een 100% aanwezigheidsverplichting, ook in de weken met zelf te plannen bijeenkomsten

Docenten

Mw. dr. Corrie Urlings (examinator) en dhr. dr. Jeroen Kuntze (plv. examinator)

Tentamenvorm

Digitaal individueel tentamen met meerkeuzevragen en een opdracht.

Tentamentoelichting

Studenten krijgen bij hun inschrijving 3 tentamenkansen voor het DIT binnen 12 maanden en kunnen deze naar eigen inzicht plannen binnen hun inschrijftermijn. Tentamenkansen die overblijven na afloop van de inschrijftermijn komen te vervallen. Over het inleveren van de opdracht maak je een afspraak met de docent.
Online leeromgeving
Na inschrijving kun je gebruikmaken van de online leeromgeving bij deze cursus. Hier kun je met medestudenten en docent informatie uitwisselen.

Tentamendata

Digitaal individueel tentamen: volgens afspraak.
Opdracht: volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

- reader
- aanvullend materiaal en oefenopdrachten in de online leeromgeving bij de cursus
Vanaf een kwartiel voor aanvang van de cursus ontvang je het cursusmateriaal en krijg je toegang tot de online leeromgeving van de cursus.

Digitale leeromgeving

Na inschrijving kun je gebruik maken van de online leeromgeving bij deze cursus. Hier kun je met medestudenten en docent informatie uitwisselen.