Psychologische behandeling bij kinderen en adolescenten: wetenschap en praktijk
-
Psychologie
-
PM1902
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Inhoud
De theoretische kennis in deze cursus is gecentreerd rondom veelvoorkomende aanmeldproblemen in de kinder- en jeugdpsychologie. Verder staat de organisatie van de jeugdzorg, het werken volgens de nieuwste JGZ-richtlijnen (evidence-based-practice), en het toepassen van instrumenten en methodieken die door wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief zijn (NJI-interventiematrix) centraal. Ook leer je kritisch te reflecteren op de JGZ-richtlijnen en ethische dilemma’s rondom behandeling. De kennis pas je uiteindelijk toe in een casusopdracht. Hierin laat je zien hoe je binnen een multidisciplinair netwerk van professionals samen maatwerk kunt leveren voor kinderen en hun opvoeders (in een fictieve situatie). In de casuïstiek ga je oefenen om het behandelaanbod zo adequaat mogelijk te laten aansluiten bij de behandelbehoeften van een kind of jongere en diens ‘systeem’, en dit volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten.
Leerdoelen
Na afronding kun je:
- een vertaling maken van wetenschappelijke theorie naar praktijk en vice versa
- aantonen dat je inzicht hebt in de werkwijzen van multidisciplinaire teams
- een bijdrage leveren aan het op elkaar afstemmen van verschillende behandelingen/begeleidingsvormen (multidisciplinair werken) en dit toe te passen op complex casusmateriaal
- vanuit een systemische benadering redeneren waarbij het kind centraal staat
- aan de hand van casuïstiek behandelvormen beoordelen op effectiviteit op basis van wetenschappelijk onderzoek
- een onderbouwde mening vormen en presenteren over een evidence-based behandeling, toegepast op complex casusmateriaal
- verantwoorde ethische keuzes maken voor behandeling en begeleiding aan de hand van een aangeboden casus
- in een debat een ethische keuze verantwoorden ten opzichte van een tegenovergesteld standpunt.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus heeft een vaste startdatum in kwartiel 4.
Begeleidingsvorm
Zelfstudie met activerend onderwijs door middel van online begeleiding. Inhoudelijke vragen kun je via de online cursusomgeving of e-mail stellen aan de docenten. Eén online groepssessie voor de debatopdracht, begeleid door de docent; mondelinge feedback op de debatopdracht; schriftelijke feedback en beoordeling van de casusopdracht.
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Tentamendata
Mondeling tentamen: volgens afspraak.
Cursusmateriaal
- video-opnamen, podcasts
- (inter)nationale wetenschappelijke en professionele publicaties (met name Engelstalig)