Aanpak
Het project verkent, inventariseert en duidt wat er gebeurt op het gebied van programmeereducatie in het basisonderwijs. Daartoe zoeken de onderzoekers, waaronder Erik Barendsen van de Open Universiteit, verbinding met betrokken organisaties. Enerzijds zijn dat organisaties en experts op het gebied van computational thinking, programmeren, programmeereducatie en vakintegratie. Anderzijds wordt verbinding gezocht met de praktijk, om werkwijzen en visies in het basisonderwijs te verzamelen en te analyseren. Hiervoor worden verschillende bijeenkomsten georganiseerd.
Verwachte opbrengsten
Het onderzoek moet een eerste inzicht opleveren in de curriculaire visies op programmeren in het basisonderwijs. Daarnaast biedt het onderzoek handvatten voor basisscholen om programmeeronderwijs duurzaam te implementeren. Het project loopt tot juni 2020. In die maand vindt een symposium plaats waarop de resultaten worden gepresenteerd.
Partners
De partners in dit onderzoek zijn: Hogeschool Windesheim Flevoland, VHTO, Universiteit Leiden, Radboud Universiteit, Open Universiteit, diverse basisscholen en diverse lerarenopleidingen