Relatie of transactie? Onderzoek hoe multinationals in Nederland omgaan met druk vanuit de publieke omgeving (nu beschikbaar in open access)
Non-Market Strategic Management
Strategisch management houdt zich traditioneel bezig met veelal financiële en commerciële prestatiedoelen, terwijl niet-marktstrategieën (non-market) sociale, politieke en juridische afspraken bevatten die verder gaan dan pure marktdoelstellingen. Deze niet-commerciële zaken beïnvloeden – alhoewel niet direct gerelateerd aan de markt - de prestaties van een organisatie en het concurrentievoordeel (denk bij voorbeeld aan de eisen vanuit de politiek, die in strijd kunnen zijn met prestatiedoelen van een organisatie). Non-market strategieën kunnen prestaties en concurrentievoordeel beïnvloeden, in het bijzonder daar waar de wisselwerking tussen nationale en supranationale instellingen deze vaak tegenstrijdige eisen versterkt. Het boek Non-Market Strategic Management introduceerde een manier om concurrentievoordeel te behalen of te behouden.
Multinationale ondernemingen in Nederland: relatie of transactie
Het onderzoek onder multinationale ondernemingen in Nederland biedt een systematisch overzicht van de factoren die ten grondslag liggen aan de druk vanuit niet-marktgerichte instellingen en welke strategie bedrijven hanteren om deze druk te managen. Uit het onderzoek blijkt dat organisaties investeren in een transactionele of een relationele strategie om met deze druk om te gaan. Bij niet-marktgerichte instellingen op het gebied van regelgeving en normen hanteren multinationals met name een transactionele strategie. Is er sprake van druk vanuit de politiek, belangengroepen of de media, dan kiezen de bedrijven veelal voor een relationele strategie.
Cosmina Voinea: 'Kijkend naar de maatschappelijke discussie rondom het al dan afschaffen van dividendbelasting, een uiterst actueel thema.'
Over de Auteurs
Cosmina Lelia Voinea werkt als assistent-professor in strategie en International Business bij de faculteit Management, Science en Technology van de Open Universiteit. Haar onderzoek richt zich op markt- en niet-marktstrategieën die door multinationals worden gebruikt om te reageren op de invloeden van verschillende actoren van het bedrijfsleven, waaronder stakeholders, instellingen, niet-gouvernementele organisaties (NGO's), belangengroepen en de media. Ze richt zich ook op strategie en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in opkomende economieën. Hans van Kranenburg is hoogleraar bedrijfsstrategie aan de Nijmegen School of Management, Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is gespecialiseerd in strategisch gedrag, marktontwikkeling, internationaliseringskwesties voor bedrijven en strategische media issues.
Lees of download het artikel Feeling the Squeeze: Nonmarket Institutional Pressures and Firm Nonmarket Strategies (in open access).