null Omgaan met tegenslag: een kwestie van goed managen?

MW_MarjoleinCaniels_Veerkracht_17388_head_large.jpg
Samenleving
Omgaan met tegenslag: een kwestie van goed managen?
Ruzie met een klant, een belangrijke afspraak verprutst of een kapitale rekenfout gemaakt? We kampen allemaal wel eens met tegenslag op het werk. Maar niet iedereen gaat er hetzelfde mee om. Bij wie kun je terecht als er iets misgaat? Beïnvloedt je manager hoe je omgaat met nare dingen op de werkvloer? 'Goed voorbeeld doet goed volgen,' stelt Marjolein Caniëls, hoogleraar aan de faculteit Managementwetenschappen. Zij onderzoekt de wisselwerking tussen leidinggevenden en hun werknemers.

'We kennen ze allemaal wel: mensen die bij het minste of geringste uit het veld geslagen zijn. Daar staan degenen tegenover die zelfs bij de ergste pech nog een positieve insteek zien. Hoe goed je met tegenslag om kan gaan wordt deels bepaald door je karakter en opvoeding. Dit deel blijft veranderen door de jaren heen, maar dat gaat wel langzaam.'

Veerkracht

'Bij tegenslag zien we in gedrag van mensen niet altijd hun karakter terug. Zo kan iemand die van nature heel veerkrachtig is, toch op het werk geen uitweg meer zien als het even tegenzit. Of juist andersom, je voelt snel teleurstelling, maar werkt toch met volle overtuiging aan een oplossing. Dat komt door de omgeving waarin je werkt. Managers hebben een grote invloed op hoe medewerkers omgaan met tegenslag.'

Leidende rol

'Hangt een baas het motto 'Fouten zijn er om van te leren!' aan? Dan blijven de meeste medewerkers minder hangen in nare gevoelens. Een manager die zich veerkrachtig gedraagt, ontlokt dit gedrag ook bij medewerkers. Helaas werken negatieve voorbeelden ook door. Een baas die bij fouten lang boosheid of teleurstelling ervaart, sleept medewerkers hierin mee. Maak je dit vaker mee? Dan gaat de knop steeds moeilijker om.'

Lieve collega’s

'Heb je dan gewoon pech als je een manager hebt met een pessimistische inslag? Dat hoeft niet. Naast een positieve manager kun je ook steun ondervinden van collega’s. Even je verhaal kwijt kunnen helpt al enorm. Het scheelt als er binnen je bedrijf aandacht is voor informele contacten. Bedrijfsuitjes zijn er dus echt niet voor niets. Je bouwt dan makkelijker een band op met mensen op de werkvloer. Dat maakt steun zoeken veel laagdrempeliger.'

Al doende leert men

'In sommige beroepen zijn ook trainingen doorslaggevend. Bij de politie leer je bijvoorbeeld kalm te blijven bij agressie. Ook bij een klantenservice leren medewerkers omgaan met boze klanten. Dat helpt enorm om positief te blijven als je op een dag steeds weer vervelende telefoontjes moet plegen. Of als in je bedrijf ineens alles anders moet, omdat er een pandemie is.'

'We hebben tijdens corona allemaal positieve voorbeelden gezien. Van creatieve horeca-ondernemers tot videobellende kappers, in elke sector staken ondernemers boven het maaiveld uit. Zijn dit de ondernemingen die ook de andere uitdagingen van de toekomst aankunnen? En krijgen degenen voor wie de tegenwind te hard is niet te lang steun?' Dat is de centrale vraag die Marjolein in het onderzoek 'Resilience at work' recent heeft opgestart.

Meer weten?