Didactische bouwstenen voor blended leren

DDG_Didactiek_17571_head_large.jpg

Didactische bouwstenen voor blended leren

  • Onderwijswetenschappen
  • Contractonderwijs
  • Taal Nederlands
  • Certificaat
  • Alléén maatwerkprogramma mogelijk
  • circa 28 studie uren
  • Prijs op aanvraag
  • Volledig online
  • Voor dit product gelden ingangseisen
De didactische bouwstenen van online en offline instructie zijn in de basis hetzelfde, maar online en offline instructie kan een andere invulling hebben in de praktijk vanwege de verschillende omstandigheden en leeromgevingen waarin lessen plaatsvinden. Doe in deze cursus kennis op over evidence-based didactiek die aansluit bij het leerproces en leer deze didactiek te vertalen naar offline, online en blended leeromgevingen.


Inhoud

De basis van didactiek is dat je als docent met je instructie en werkvormen goed aansluit bij hoe je leerlingen/studenten leren. Dit zorgt er namelijk voor dat je een zo groot mogelijk rendement haalt uit je leeractiviteiten en daarmee de doelen behaalt die je voor ogen hebt.
 
Online en offline instructie en werkvormen verschillen uiteraard van elkaar. De didactiek die je offline in een klas of college gebruikt kun je vaak niet één-op-één vertalen naar een online situatie. De basis is echter hetzelfde: de manier waarop wij leren, de werking van ons geheugen is niet plots anders als we online leren. Ook de doelen die we met ons onderwijs willen bereiken veranderen niet online. Wat wél verandert zijn de omstandigheden waarin er geleerd en gedoceerd wordt. Het doel van deze cursus is daarom om kennis op te doen over evidence-based didactiek die aansluit bij het leerproces van de leerling/student en deze didactiek te leren vertalen naar instructie en werkvormen in offline, online en blended leeromgevingen. Om dit te realiseren zijn de volgende subdoelen geformuleerd:
 
De cursist:
  • kent de wetenschappelijk basis van het leerproces en kan een aantal centrale theorieën benoemen en uitleggen;
  • kent een twaalftal evidence-based didactische bouwstenen en begrijpt hoe en waarom ze werken;
  • kan op basis van deze bouwstenen de kwaliteit van instructie en werkvormen in offline, online en blended leeromgevingen beoordelen;
  • begrijpt de noodzaak van verschillende verschijningsvormen van didactiek in online, offline en blended leeromgevingen;
  • kan deze bouwstenen vertalen naar effectieve instructie en werkvormen in specifieke offline, online en blended leeromgevingen.
Ga aan de slag met je eigen onderwijs en maak dit geschikt voor online onderwijs. De nieuwe inzichten die je krijgt helpen je goed online onderwijs te ontwerpen.
 
Er zijn geplande online bijeenkomsten. Daaromheen kan de cursus zelfstandig in eigen tempo doorlopen worden aan de hand van een online leeromgeving. Je krijgt persoonlijke begeleiding door een inhoudsdeskundige docent. Je rondt de cursus af door het maken van een ontwerpopdracht die door de docent wordt nagekeken. Voertaal van deze cursus is Nederlands. Er kan wel gebruik gemaakt worden van Engelstalige literatuur.

Studieduur

Studieduur is 3 weken. Studiebelasting in totaal 28 uur.

Certificering

Bij voldoende uitvoering ontvang je een certificaat.

Ingangseisen

Hbo werk- of denkniveau. Enkele jaren relevante werkervaring.

Aanmelden

Deze cursus wordt niet meer aan individuele studenten aangeboden, maar alleen nog als maatwerkprogramma middels groepsinschrijving of een incompany traject. Voor meer informatie kun je contact opnemen met ons opnemen via de rode knop 'Contact' op deze pagina.

Bedoeld voor

Deze cursus is bedoeld voor onderwijsprofessionals en geïnteresseerden in online onderwijs.
Het is van belang dat je werkzaam bent op het gebied van opleiden en onderwijs.

Inschrijfvoorwaarden

Lees eerst onze inschrijfvoorwaarden.

Cursusmateriaal

Deze cursus maakt gebruik van het boek Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.
Dit boek wordt als pdf binnen de leeromgeving aangeboden en kan worden gedownload.
Indien een papieren versie gewenst is, dan zal deze zelf aangeschaft moeten worden.