null Ear Coach for Teachers app maakt feedback tijdens onderwijsactiviteit mogelijk

OW_Oortelefoon_14301_head_large.jpg
Digital Learning
Ear Coach for Teachers app maakt feedback tijdens onderwijsactiviteit mogelijk
In de lerarenopleiding is het geven van feedback op het handelen in de klas heel belangrijk. Meestal gebeurt dat in een gesprek vooraf of achteraf. De 'Ear Coach for Teachers' app maakt het mogelijk om tijdens een onderwijsactiviteit feedback te geven. Dat gebeurt via een 'oortje' en een app. We noemen dit real time coachen. De app is ontwikkeld door het lectoraat van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) en het Welten-instituut van de Open Universiteit in opdracht van het samenwerkingsverband Academische Opleidingsschool Limburg (AOSL).

Onmiddellijk onderwijsgedrag

Traditioneel geeft een begeleider coaching of feedback vóórdat of nádat de leraar in opleiding de onderwijsactiviteit uitvoert. Dit veronderstelt dat die leraren in spe tijdens de les bewust handelen én dat ze bovendien hun doen en laten vooraf of achteraf kunnen verwoorden en uitleggen. Maar veel onderwijsgedrag vindt vaak helemaal niet zo weloverwogen plaats: in de klas moet je vaak onmiddellijk reageren en heb je geen tijd om na te denken over wat je doet.

Feedback in trefwoorden

Met de Ear Coach for Teachers app kan de begeleider direct reageren op wat er gebeurt in de onderwijssituatie. Vóór de les maken begeleider en leraar afspraken over de aandachtspunten waarop gecoacht wordt. Tijdens het lesgeven heeft de leraar een oortje in. De begeleider gebruikt de app om via zijn tablet of smartphone korte feedbackberichten in te tikken in de vorm van trefwoorden. De app zet die berichten om in spraakberichten en stuurt ze door naar het oortje. Na afloop kijken beiden in een nagesprek terug op de coachsessie.

Ervaringen van gebruikers

App en oortje zijn getest in twintig AOSL-scholen en zowel leraren in spé als begeleiders vinden ze gemakkelijk én waardevol in gebruik. De eersten noemen als voordeel dat ze direct hun gedrag kunnen aanpassen in plaats van te moeten wachten tot een volgende les. Het oortje geeft hen bovendien het gevoel er niet alleen voor te staan. Zoals iemand zegt: 'Soms zie of hoor ik dingen die in de klas gebeuren niet. Door af en toe de Ear Coach in te zetten lukt dat nu steeds beter.' Begeleiders zien direct resultaat van hun feedback. 'Met de Ear Coach kan ik studenten een extra zetje in de rug geven om gemaakte voornemens echt om te zetten in concreet gedrag in de klas', aldus een van de begeleiders. De Ear Coach is geen vervanging van feedback voor- of achteraf, maar wel een belangrijke aanvulling.

Gratis download

De app Ear Coach for Teachers kan gratis gedownload worden vanaf de app Store en is voor zowel iOS als voor Android beschikbaar. Om de app te gebruiken moet de gebruiker zelf een 'elektronisch oortje' aanschaffen. Dit oortje wordt via bluetooth draadloos verbonden met het mobiele apparaat waar de app op is geïnstalleerd.

De app is ontwikkeld door een ontwikkelteam bestaande uit dr. Frank Crasborn (lector Fontys Lerarenopleiding Sittard), dr. Karel Kreijns, dr. Kamakshi Rajagopal en Maurice Smeets (Med). Inspiratiebron voor de ontwikkeling van de Ear Coach vormden het onderzoek van Coninx (2014) en Hooreman (2008) over real time coachen van (aanstaande) leraren.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de app.