Nieuws- en achtergrondartikelen
89 Items
23 juni 2020

Open Universiteit sleutelfactor in Europese innovatie

De Open Universiteit mag zich sinds kort 'key Innovator' noemen in het Europese ICT-onderzoek. Dit prestigieuze label is toegekend door de experts van de Europese Innovation Radar, een instituut va...
8 juni 2020

Onderwijs ontwerpen om altijd en overal leren mogelijk te maken

Leren doe je niet alleen in formele onderwijssituaties, maar ook in professionele en privé omgevingen. Dat gegeven is het startpunt van Seamless learning. Het onderwijskundig ontwerp vanuit het Sea...
8 juni 2020

SURF kent subsidie toe aan OU-projecten rond sociale interactie en peer feedback

Twee projecten van de Open Universiteit, FROCOLE en PE(E)RFECT VAARDIG, hebben een subsidie toegekend gekregen van SURF. Ze vallen allebei onder de stimuleringsregeling Online onderwijs en Open lee...
26 maart 2020

Bordspel helpt onderwijsontwerp te verbeteren

Hoe kun je data over de manier waarop studenten leren (learning analytics), slim gebruiken om het ontwerp van onderwijs (learning design) te verbeteren? Die vraag stelt Marcel Schmitz zich in zijn ...
3 december 2019

Opleiden met virtual reality: OU en KPE onderzoeken de mogelijkheden

KPE, een opleider in de bouw- en vastgoedbranche onderzoekt samen met de Open Universiteit de mogelijkheden van opleiden met behulp van Virtual reality (VR). Studenten van het Hoger Technisch Insti...
20 november 2019

Let’s get digital: ouderen aan de social media

Hoe kunnen meer 65-plussers overtuigd worden van het nut van communicatie via sociale media? Met als doel: een betere aansluiting bij de digitalisering van de samenleving. Dit onderzoekt promovenda...
5 november 2019

Tweede Symposium Leren en Innovatie in Veerkrachtige Systemen herhaalt het succes van het eerste

Eind oktober 2019 organiseerde de faculteit Management Science and Technology de tweede editie van het internationale symposium Leren en Innovatie in Veerkrachtige Systemen (LIRS). De tweede editie...
1 oktober 2019

Download beschikbaar: Enjoyed or bored? Barriers to learning in MOOCs

De paper 'Enjoyed or bored? A study into achievement emotions and the association with barriers to learning in MOOCs' van dr. Maartje Henderikx (Welten-instituut), prof. dr. Marco Kalz (Managementw...
2 september 2019

Gratis online cursus: Ontdek de antieke Griekse en Romeinse steden

75% van de Europeanen leeft tegenwoordig in steden. Het stadse leven heeft een traditie die al duizenden jaren oud is. Al in de oude Griekse en Romeinse steden vonden mensen met verschillende cultu...
22 augustus 2019

Podcast over het eyetrackinglab: het lab staat op je neus

In de zevende aflevering van haar podcastserie Lab Leven gaat de Universiteit van Nederland op bezoek bij het eyetrackinglab van de Open Universiteit. Of nou ja, bezoeken... Het eyetrackinglab is n...
28 mei 2019

Didactische samenwerking Open Universiteit en ThiemeMeulenhoff

De Open Universiteit en ThiemeMeulenhoff bundelen de krachten in een alliantie. Doel van de samenwerking is om verdere kennis op te doen op het gebied van learning design en onderwijswetenschappeli...
21 mei 2019

Nadine Roijakkers spreekt op Promoting Online Training Opportunities for the Workforce in Europe

Dr. Nadine Roijakkers, programmadirecteur yOUrMBA aan de faculteit Management, Science & Technology, spreekt op 4 juni 2019 in Brussel, tijdens de conferentie Promoting Online Training Opportun...
20 mei 2019

Tanja Vos en Pekka Aho op voorjaarsevenement TestNet

Prof. dr. Tanja Vos, hoogleraar Software Engineering en dr. Pekka Aho, onderzoeker, beiden verbonden aan de vakgroep Informatica, presenteerden 'TESTAR, open source tool for automated GUI testing' ...
20 mei 2019

Tanja Vos en Stijn de Gouw presenteren paper op IEEE RCIS 2019 Brussel

Prof. dr. Tanja Vos, hoogleraar Software Engineering en dr. Stijn de Gouw, universitair docent, beiden verbonden aan de vakgroep Informatica, presenteren met Floren de Gier en Davy Kager op 29 mei ...
23 april 2019

Hoe ontwerp je e-learning over cultureel erfgoed?

Van 23 tot 26 april 2019 vindt in Aarhus de Spring School over Ancient Cities plaats. Doel van het Ancient Cities project is het opzetten van een digitale leeromgeving over het Europese cultureel e...
11 april 2019

Open Universiteit lanceert Gaming Fieldlab

Op gezamenlijk initiatief van de Open Universiteit en de RAGE Foundation is deze week in Utrecht het DGA Gaming Fieldlab geopend. Het Gaming Fieldlab wil game-onderzoekers en game professionals bij...
2 april 2019

RAGE-project voor serious gaming zeer succesvol afgerond

Zeven spellen en 45 componenten voor serious games ontwikkelden 150 medewerkers uit 19 landen sinds 2015 onder aanvoering van de OU binnen het RAGE-project. Dit vlaggenschip van het Horizon2020-pro...
31 januari 2019

Paper over scholieren en programmeren op SIGCSE Technical Symposium

Dr. ir. Fenia Aivaloglou van de faculteit Management, Science & Technologie presenteert haar paper 'Early Programming Education and Career Orientation: The Effects of Gender, Self-Efficacy, Motivat...
30 januari 2019

Open Universiteit en Erasmus School of Accounting & Assurance gaan samenwerken

De faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit gaat samenwerken met de Erasmus School of Accounting & Assurance (ESAA) om synergie te realiseren op specifieke onderzoeksterr...
22 januari 2019

Nadine Roijakkers spreker op de EU-conferentie Towards a European Education Area: Promoting Higher Education in Europe

Dr. Nadine Roijakkers, programmadirecteur yOUrMBA van de Faculteit Management, Science & Technology geeft een presentatie, voorlopig getiteld 'Professional Programs at the Open University of the Ne...
— 20 artikelen per pagina
Toont 1 - 20 van 89 resultaten.