14 december 2020
Video-opname dies natalis terugkijken
Op vrijdag 11 december 2020 heeft de viering van de dies natalis 2020 van de Open Universiteit volledig online plaatsgevonden. Het centrale thema was digitalisering. De sprekers tijdens de viering ...
1 december 2020
Martijn van Otterlo over digitalisering in het onderwijs
Het toenemende gebruik van AI – Artificial Intelligence – in de samenleving zorgt voor veel veranderingen. Steeds meer kan en gaat digitaal, ook in het onderwijs. Stichting Cubiss maakte zes video’...
9 november 2020
Internationaal onderzoeksproject TESTOMAT succesvol afgerond
Het internationaal onderzoeksproject TESTOMAT is na drie jaar succesvol afgerond. De Open Universiteit nam samen met 33 partners uit 6 landen deel. Doel van het project was testautomatisering naar ...
12 oktober 2020
Promotie: Herbruikbare spelelementen verbeteren positie serious games
Hoewel serious games potentie hebben als tool om te leren en onderwijzen, zijn de toepassingen in het onderwijs en bedrijfsleven nog steeds beperkt. Een belangrijke reden daarvoor is dat serious ga...
7 oktober 2020
Keynote eye tracking: Een kijkje in de toekomst van educatie
Eye tracking-technologie gaat de toekomst van educatie veranderen. Daarvan is OU-hoogleraar Halszka Jarodzka overtuigd. Ze geeft er in augustus 2021 een keynote over op het tweejaarlijkse Europese ...
6 oktober 2020
Gratis webinar Ontwerpen van Online Onderwijs op 29 oktober
Wil jij je als docent of leraar verder ontwikkelen om ook online goed onderwijs te kunnen geven? De Open Universiteit organiseert een gratis webinar om je daarbij te helpen. Online onderwijs vraagt...
16 september 2020
Bijdrage van RAGE aan ontwikkeling van onderwijsgames beloond met nominatie
Het toonaangevende vaktijdschrift Computable heeft het RAGE-project genomineerd voor de 2020 award in de categorie Digitale transformaties. RAGE is een Europees project, geleid door de Open Univers...
1 september 2020
Drie OU-initiatieven genomineerd voor een Computable award 2020
Het Ict-vakblad Computable reikt jaarlijks de Computable awards uit. Dit jaar zijn drie initiatieven van de OU genomineerd. Het platform voor digitale didactiek DDguide is genomineerd in de categor...
23 juni 2020
Open Universiteit sleutelfactor in Europese innovatie
De Open Universiteit mag zich sinds kort 'key Innovator' noemen in het Europese ICT-onderzoek. Dit prestigieuze label is toegekend door de experts van de Europese Innovation Radar, een instituut va...
8 juni 2020
Onderwijs ontwerpen om altijd en overal leren mogelijk te maken
Leren doe je niet alleen in formele onderwijssituaties, maar ook in professionele en privé omgevingen. Dat gegeven is het startpunt van Seamless learning. Het onderwijskundig ontwerp vanuit het Sea...
8 juni 2020
SURF kent subsidie toe aan OU-projecten rond sociale interactie en peer feedback
Twee projecten van de Open Universiteit, FROCOLE en PE(E)RFECT VAARDIG, hebben een subsidie toegekend gekregen van SURF. Ze vallen allebei onder de stimuleringsregeling Online onderwijs en Open lee...
26 maart 2020
Bordspel helpt onderwijsontwerp te verbeteren
Hoe kun je data over de manier waarop studenten leren (learning analytics), slim gebruiken om het ontwerp van onderwijs (learning design) te verbeteren? Die vraag stelt Marcel Schmitz zich in zijn ...
3 december 2019
Opleiden met virtual reality: OU en KPE onderzoeken de mogelijkheden
KPE, een opleider in de bouw- en vastgoedbranche onderzoekt samen met de Open Universiteit de mogelijkheden van opleiden met behulp van Virtual reality (VR). Studenten van het Hoger Technisch Insti...
20 november 2019
Let’s get digital: ouderen aan de social media
Hoe kunnen meer 65-plussers overtuigd worden van het nut van communicatie via sociale media? Met als doel: een betere aansluiting bij de digitalisering van de samenleving. Dit onderzoekt promovenda...
5 november 2019
Tweede Symposium Leren en Innovatie in Veerkrachtige Systemen herhaalt het succes van het eerste
Eind oktober 2019 organiseerde de faculteit Management Science and Technology de tweede editie van het internationale symposium Leren en Innovatie in Veerkrachtige Systemen (LIRS). De tweede editie...
1 oktober 2019
Download beschikbaar: Enjoyed or bored? Barriers to learning in MOOCs
De paper 'Enjoyed or bored? A study into achievement emotions and the association with barriers to learning in MOOCs' van dr. Maartje Henderikx (Welten-instituut), prof. dr. Marco Kalz (Managementw...
2 september 2019
Gratis online cursus: Ontdek de antieke Griekse en Romeinse steden
75% van de Europeanen leeft tegenwoordig in steden. Het stadse leven heeft een traditie die al duizenden jaren oud is. Al in de oude Griekse en Romeinse steden vonden mensen met verschillende cultu...
22 augustus 2019
Podcast over het eyetrackinglab: het lab staat op je neus
In de zevende aflevering van haar podcastserie Lab Leven gaat de Universiteit van Nederland op bezoek bij het eyetrackinglab van de Open Universiteit. Of nou ja, bezoeken... Het eyetrackinglab is n...
28 mei 2019
Didactische samenwerking Open Universiteit en ThiemeMeulenhoff
De Open Universiteit en ThiemeMeulenhoff bundelen de krachten in een alliantie. Doel van de samenwerking is om verdere kennis op te doen op het gebied van learning design en onderwijswetenschappeli...
21 mei 2019
Nadine Roijakkers spreekt op Promoting Online Training Opportunities for the Workforce in Europe
Dr. Nadine Roijakkers, programmadirecteur yOUrMBA aan de faculteit Management, Science & Technology, spreekt op 4 juni 2019 in Brussel, tijdens de conferentie Promoting Online Training Opportun...
—
20 artikelen per pagina