null Waarom grijp je naar een reep chocola als het even tegenzit?

PSY_Quest_Snoepen_head_large-eHviVEi3.jpg
Geluk
Waarom grijp je naar een reep chocola als het even tegenzit?
Een eenzame avond. Alleen op de bank met een zak chips, een reep chocola en een bak roomijs als enige gezelschap. Herkenbaar? Eigenlijk wil je helemaal niet al die caloriebommen naar binnen werken. Waarom doe je het dan toch?

Emoties en snackgedrag

Volgens Nele Jacobs van de vakgroep Levenslooppsychologie zoek je troost in snacks als een manier om met stress en emoties om te gaan. Jacobs en collega’s Lechner, Thewissen, Wouters en Duif doen onder andere onderzoek naar emoties en snackgedrag. Uit dat onderzoek blijkt dat de dagelijkse kleine baalmomenten zorgen ervoor dat we eerder grijpen naar een reep chocola. Jacobs en haar collega’s volgden dagelijks de emoties en het snackgedrag van 270 proefpersonen. Daar ontwikkelden zij een speciale app voor. Hiermee kregen proefpersonen een aantal keer per dag een pushbericht met een aantal korte vragen. Op die manier werd geregistreerd hoe ze zich op dat moment voelden, wat ze aan het doen waren en wat ze rond die tijd snackten. Uit de studie blijkt dat calorie-inname vooral piekt wanneer mensen even flink balen. Bij kleine, alledaagse tegenslagen, zoals je koffie omgooien, per ongeluk een belangrijk mailtje weggooien of de bus missen. ‘Zo’n kleine tegenslag kan een aanleiding zijn om even naar een snack te grijpen,’ zegt Jacobs.

Artikel Quest

Nele Jacobs vertelt over het onderzoek in een artikel op Quest.nl. Quest heeft er ook een korte video over gemaakt (zie hieronder). Het onderzoek naar emo-eten is een van de onderzoeksprojecten van de onderzoeksgroep Levenslooppsychologie. Nele Jacobs houdt op 23 juni 2017 haar oratie 'Levenslooppsychologie: over wetenschap en het leven van alledag'. De oratie wordt voorafgegaan door een symposium getiteld Living life tot te fullest: sturen op geluk en positieve emoties. In dit symposium laten drie gerenommeerde sprekers hun licht schijnen op dit actuele topic.

Meer over het onderzoek levenslooppsychologie

Bekijk het Snackimpuls-onderzoek in één minuut: