null Revolutie! Politieke en culturele omwentelingen in historisch perspectief

Revolutie! Politieke en culturele omwentelingen in historisch perspectief

  • Cultuurwetenschappen
  • CB5802
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

‘De bestorming van het Amerikaanse Capitool maakte één ding glashelder: een land krijgt de revolutie die het verdient’, aldus de Correspondent op 12 januari 2021, een kleine week na de ongeregeldheden in Washington. Het was een van de vele reacties waarin dit recente voorval als een ‘revolutie’ werd getypeerd. Visueel werd dit bekrachtigd door foto’s van de rellen op één lijn te stellen met iconische beelden van de bestorming van de Bastille (1789) en van het Winterpaleis in Sint-Petersburg (1917), respectievelijk het begin van de Franse en Russische Revolutie. Het vlagvertoon van de Trump-aanhangers riep bovendien herinneringen op aan de beginperiode van de Amerikaanse Revolutie.

In deze cursus plaatsen we het fenomeen revolutie in een historische context om zo inzicht te krijgen in de patronen die ten grondslag liggen aan maatschappelijke en culturele omwentelingen in de moderne tijd. Wanneer spreekt men van een revolutie? Wat is het verschil tussen een politieke en een culturele revolutie? En hoe wordt revolutie gerepresenteerd in literatuur, beeldende kunst, film en games?

Na een inleiding over het concept revolutie (vanuit onder meer begripshistorisch en filosofisch perspectief) volgen drie blokken, die achtereenvolgens gewijd zijn aan 1. de Franse revolutie als hét voorbeeld van een politieke omwenteling, 2. de roerige jaren zestig als voorbeeld van een culturele revolutie en 3. de representatie van revoluties in media als literatuur en beeldende kunst. De cursus wordt afgesloten met een digitaal groepstentamen met open vragen.

Twee maal per jaar wordt een bijeenkomst in een studiecentrum georganiseerd die vooral uit activerende werkvormen bestaat: enerzijds discussie over de stof en anderzijds een voorbereiding op het tentamen. Daarnaast wordt er vóór het tentamen ook steeds een online vragenuur georganiseerd.

LeerdoelenDoor het volgen van deze cursus:
- verwerf je inzicht in de functie van ‘representatie’ binnen het cultuurhistorische onderzoek,
- verwerf je kennis over politieke en culturele revoluties in de 19e en 20e eeuw,
- verwerf je inzicht in wetenschappelijke discussies over politieke en culturele revoluties in de 19e en 20e eeuw,
- kun je kennis en inzicht in de historische ontwikkeling van het revolutiefenomeen toepassen in open
tentamenvragen.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

De inschrijfduur van 12 maanden start 14 dagen na de verwerking van je aanmelding voor deze cursus. Aanmelden voor het tentamen kan pas nadat je inschrijfduur gestart is.
Houd daarom bij het aanmelden voor deze cursus rekening met de aanmeldtermijn voor de tentamens, de tentamendata van de cursus en met de data van eventuele begeleidingsbijeenkomsten.

Begeleidingsvorm

Deze cursus kan je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.



Begeleidingsbijeenkomsten


Online-bijeenkomsten
Variabel startmoment - begeleiders: dhr.dr. M. van der Burg en dhr.dr. J. Oosterholt
1. wo 18-09-2024 / 19.00-21.00 uur
2. di 29-10-2024 / 15.00-17.00 uur
3. vr 24-01-2025 / 10.00-11.30 uur
4. wo 05-03-2025 / 19.00-21.00 uur
5. do 17-04-2025 / 15.00-17.00 uur
6. vr 20-06-2025 / 10.00-11.30 uur

Tentamenvorm

Digitaal groepstentamen met open vragen.

Tentamentoelichting

Tentamendata 2022-2023: 6 februari 2023, 25 april 2023, 10 juli 2023.

Tentamendata

03-02-2025 14:00, 23-04-2025 19:00, 07-07-2025 14:00.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een digitale reader en een cursussite in de digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student kan je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen gaan. Hier kan je met je medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.