null Hybridisering, technologie en cultuur

Hybridisering, technologie en cultuur

  • Cultuurwetenschappen
  • CM1803
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 594
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat.

Inhoud

Hoe verhouden wij mensen ons tot de nieuwe digitale technologie die we de afgelopen decennia hebben ontwikkeld? Deze vraag staat de cursus ‘Hybridisering. Mens, technologie en cultuur’ centraal. Sinds de digitale revolutie beweegt onze leefwereld steeds meer naar een ‘hybride’ bestaan met digitale technologie, waarbij de grenzen tussen fysiek en digitaal lijken te vervagen. Ons denken en onze creativiteit ligt ten grondslag aan de AI-technologie die we inmiddels gebruiken om ons te uiten, we gebruiken robotprotheses die via digitale technologie kunnen helpen om lichamelijke functies weer uit te gaan voeren, en digitale technologie is in ons emotionele leven gekropen door middel van sociale media.
Over hoe mens en technologie zich tot elkaar verhouden wordt al langer nagedacht. De komst van digitale technologie en AI heeft dit debat aangescherpt, en voorzien van nieuwe concepten zoals cybernetics, cyborgs, infosphere, inforgs, phygital, HMI (human-machine-interaction). In deze cursus leer je deze en andere concepten kennen en inzetten om het hybride karakter van onze relatie met- én door digitale technologie te kunnen duiden.
Je leert de hybridisering van onze samenleving van verschillende kanten te bekijken en te onderzoeken. Hierbij worden casussen uit de zorg, erfgoed en media gebruikt om de lesstof uit de cursus concreet te maken. Het doel hiervan is een dieper inzicht te krijgen in onze relatie tot elkaar en tot de hedendaagse technologie in een steeds verder gedigitaliseerde samenleving.

Leerdoelen
Na afloop van de cursus:
• Begrijp je hoe processen van digitalisering en mediatisering leiden tot nieuwe hybride relaties tussen mens en technologie in zorg, erfgoed en media.
• Kun je de theorieën en concepten over hybridisering uitleggen, vergelijken en in een historisch perspectief plaatsen.
• Kun je hedendaagse vraagstukken rond hybridisering in zorg, erfgoed en media analyseren.
• Kun je reflecteren op de cultureel-maatschappelijke significantie van de rol van hybride fenomenen.
• Kun je een cultuurwetenschappelijk onderzoekvoorstel opzetten
• Kun je onderbouwende feedback geven op het werk van medestudenten
• Kun je een goed onderbouwde argumentatie formuleren in de vorm van een onderzoekspaper over een praktijkvoorbeeld rond hybridisering.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 9 februari 2026. We adviseren om uiterlijk zondag 25 januari 2026 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 25 januari 2026 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 8 februari 2026.

Deze cursus is onderdeel van de track Digitale cultuur, media en communicatie in de master Kunst- en cultuurwetenschappen.

De cursus geeft praktische verdieping op het thema hybridisering, en bereidt de studenten voor op het schrijven van een academische tekst zoals voor de MA-scriptie gedaan moet worden.

Voorkennis

Ter voorbereiding op deze cursus wordt sterk aangeraden om de introducerende cursus ‘Digitalisering en mediatisering’ (CM0902) te volgen.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat.

Standaard begleiding en twee bijeenkomsten:
Week 1: bijeenkomst 1 (online)
Week 17: bijeenkomst 2 (hybride)

Tentamenvorm

Tentamenvorm is nog niet bekend.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een digitale reader met artikelen/teksten en een cursussite met studeeraanwijzingen en zelftoetsen.

Digitale leeromgeving

Als student kunt u via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kunt u met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.