Competitive Supply Chains
Ketens concurreren, niet bedrijven individueel!
Supply chain-innovatie kan zich richten op de fysieke stromen van materialen, onderdelen en producten, maar ook op informatiesystemen, planningsoptimalisatie, dienstverlening en zelfs financiële modellen. Complicerende factoren liggen vooral in toenemende verstoringen, bijvoorbeeld door geopolitieke spanningen, wat leidt tot resilience-oplossingen zoals ‘backshoring’; het terugbrengen van productielocaties naar landen/continenten die dat ooit uitbesteed hebben aan bijvoorbeeld China. Risicomanagement is om die reden ook steeds meer een onderdeel van supply chain management.
Waarde(n)creatie toepassingen
Een goed beheerde supply chain kan helpen bij het waarborgen van consistente kwaliteit van de hele leverings- en retourketen. Er ontstaat inzicht en daardoor mogelijkheden voor innovatie door het gebruik van nieuwe technologie en het toepassen van duurzaamheidsmaatregelen. Hierbij kan het opbouwen van samenwerkingsverbanden tussen leveranciers, producenten, distributeurs, recyclers en klanten (co-creatie) leiden tot een gezamenlijke waardecreatie. Voor de industrie geldt - en blijft gelden - dat economische waarde gerealiseerd moet worden, echter daarbij moet steeds meer rekening gehouden worden met klantwaarden en maatschappelijke waarden op het gebied van milieu, vitaliteit van werknemers en mensenrechten.
Belangrijk is dat supply chain management ook op overheids- en non-profitorganisaties van toepassing is. Er wordt bijvoorbeeld steeds meer aandacht besteed aan zogenaamde 'missielogistiek' van ngo’s en krijgsmachten. Hierbij komen weer andere waarden in het spel, zoals veiligheid en rampenbestrijding. Ook zijn er andere spelers bij betrokken, hoewel industrieketens steeds meer geïntegreerd worden met missieketens.
Rol van de supply chain manager
Door het ontwikkelen en implementeren van een sterke supply chain-strategie heeft een organisatie een goed inzicht in haar sterkten en zwaktes ten opzichte van de omgeving waarin ze functioneert. Er kan sneller geschakeld worden bij nodige veranderingen omdat duidelijk is wat een verandering kan betekenen in het hele proces.
Voor het beheer van deze complexe en dynamische processen zijn flexibele managers nodig met een groot probleemoplossend vermogen. Strategisch denken is een van de eigenschappen die het mogelijk maakt om langetermijnstrategieën te ontwikkelen die aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen, samenwerkingen en een concurrentievoordeel bieden in de commerciële markt, bij de overheid of voor maatschappelijke instellingen. Nieuwe technieken als 3D, big data, planningsoptimalisatie, low carbon solutions, etc. moeten slim worden ingepast. De supply chainmanager beweegt zich daarbij gemakkelijk tussen verschillende belanghebbenden en toont leiderschap door helder te communiceren over de gestelde doelen en deze gezamenlijk met inzet van de hele keten te kunnen bereiken. De supply chain manager kan op die manier helpen een werkcultuur met ruimte voor innovaties te creëren en daardoor meer tevredenheid bij zowel personeel, ketenpartners als klanten op te leveren wat de concurrentiepositie in de markt – inclusief arbeidsmarkt- kan vergroten.