Marketing
-
Managementwetenschappen
-
MB0712
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Inhoud
De cursus betreft een kennismaking met het vakgebied marketing. Niet op een traditionele manier, zoals: leer het boek, maak de oefeningen, leer 3000 begrippen en vul de hokjes in tijdens een meerkeuzetentamen. In deze cursus word je direct en voortdurend aan het werk gezet met realistische praktijkcasussen die via de cursussite worden aangeboden. Je maakt kennis met het marketingconcept, klantgerichtheid, strategieformulering, marktsegmentatie en doelgroepkeuze. Daarnaast ontwikkel je inzicht in positionering, consumentengedrag, de marketingmix en marketingplanning.
Bij je werk met problemen en uitdagingen in het vakgebied marketing zul je gebruik willen maken van zowel de theorie (begrippen, concepten, methoden en technieken) als praktijkcasussen. Dit sluit goed aan op de manier waarop (marketing)managers gebruikmaken van boeken en naslagwerken en de daarin aangetroffen theorie toepassen: eerst een totaalbeeld vormen van het probleemgebied en vervolgens de theorie vertalen naar en toepassen op een praktisch probleem. Het werken met casussen nodigt je uit om je in te leven in de rol van de verantwoordelijke manager en zo actief het leerproces te doorlopen. Op deze manier blijven verworven kennis en vaardigheden meer bij dan tijdelijke, eenzijdig ‘ingestampte’ feitenkennis.
Na afloop van de cursus beschik je over de vaardigheden om de betekenis en strekking van marketingmanagement te doorgronden. Je begrijpt de onderlinge samenhang tussen verschillende aspecten en deelgebieden, en kunt daardoor kritisch reflecteren op marketingmanagement in praktijksituaties. Bovendien kun je gefundeerde analyses uitvoeren en probleemgericht werken, waardoor je effectief kunt inspelen op uitdagingen in de marketingpraktijk. De opgedane kennis stelt je in staat om begrippen, methoden en technieken van marketing op verantwoorde wijze toe te passen in concrete praktijksituaties.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus en de cursussen Marketing (MB0702), Marketing (B05111) en de Basiscursus marketing (B05132) zijn wederzijds uitsluitend. Dit betekent dat zij wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.
Begeleidingsvorm
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Tentamendata
Tentamenhulpmiddelen
De online rekenmachine
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Cursusmateriaal
Als kennisdomein en naslagwerk wordt gebruikgemaakt van het tekstboek Grondslagen van de marketing (10de ed.) van Bronis Verhage, Noordhoff Uitgevers, Groningen/Houten.