null Over leren, onderwijs en instructie

Over leren, onderwijs en instructie

  • Onderwijswetenschappen
  • OB0012
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Deze cursus biedt een introductie in de onderwijswetenschappen en begint met een studietaak over hoe je effectief kunt leren en studeren. Er volgt een taak over leertheorieën, leren en kennisopvattingen. Daarna volgen drie studietaken waarin de drie hoofdstromingen in de leerpsychologie uitgebreid behandeld worden: het behaviorisme, informatieverwerkingstheorue en het (sociaal) constructivisme. Als onderdeel van de studietaak over het (sociaal) constructivisme bespreken we ook theorieën van een drietal belangrijke theoretici (Piaget, Bruner en Vygotsky). Daarna behandelt de volgende studietaak de rol van motivatie bij leren.Ten slotte is er een studietaak met een focus op zelfregulatie in het onderwijs. De nadruk in de cursus ligt op het opdoen van belangrijke theoretische kennis. Aanvullend is er een focus op het aan elkaar verbinden van inzichten uit verschillende theorieën en het toepassen van deze kennis in de onderwijspraktijk.

Aan de hand van zeven studietaken worden de bovenstaande thema’s geïntroduceerd en verder uitgediept met behulp van verwerkings- en toepassingsopdrachten. Tijdens de cursus vindt er per studietaak een virtuele klas plaats, waarbij dieper wordt ingegaan op de thema’s in de studietaak, een aantal uitwerkingen van de opdrachten de revue zullen passeren en vragen van studenten zullen worden beantwoord.

Ingangseisen

Bachelorstudenten moeten de cursus OB0902 Leren in Beeld hebben afgerond of hier een lopende inschrijving voor hebben. Daarnaast gelt de volgende ingangseis:
OB02602 Ontwikkelingspsychologie: van theorie naar onderwijspraktijk afgerond of lopende inschrijving. Voor premasterstudenten gelden deze ingangseisen niet.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.

Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.

Voorkennis

Er wordt verwacht dat je over een goede vaardigheid in het begrijpend lezen van Engelstalige wetenschappelijke teksten beschikt.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Tentamenvorm

Digitaal groepstentamen met open vragen.

Tentamentoelichting

Deze cursus heeft twee cursusruns. De tentamendata in het academisch jaar 2024-2025 zijn:
voor kwartiel 1: 13 november 2024, 5 februari 2025 en 9 juli 2025
voor kwartiel 3: 23 april 2025, 9 juli 2025 en 12 november 2025

Tentamendata

05-02-2025 19:00, 23-04-2025 19:00, 09-07-2025 19:00.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit geselecteerde hoofdstukken uit:
- Schunk, D.H. Learning theories: An educational perspective (8th Edition).
Deze selectie wordt aangevuld met relevante literatuur.

Digitale leeromgeving

Als student van deze cursus kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.