Over leren, onderwijs en instructie
-
Onderwijswetenschappen
-
OB0012
-
5 EC
-
Vanaf € 396
Inhoud
Leerdoelen
Na het afronden van deze cursus ben je in staat om:
• op basis van empirische gegevens de effectiviteit van verschillende leerstrategieën te evalueren;
• kennis over leerstrategieën toe te passen in de onderwijspraktijk en hier kritisch op te reflecteren;
• de drie hoofdstromingen in de leerpsychologie (behaviorisme, cognitivisme en constructivisme) te beschrijven en te vergelijken in termen van hun kennisfilosofische achtergrond;
• de drie leerpsychologische hoofdstromingen uiteen te zetten aan de hand van daartoe behorende theorieën en modellen, en deze te herkennen in en toe te passen op praktijkvoorbeelden;
• opvattingen over leren en instructie te positioneren in termen van de leerpsychologische hoofdstroming waar zij uit voortvloeien en deze te herkennen in en toe te passen op praktijkvoorbeelden;
• de ontwikkelingstheorieën van Piaget, Vygotsky en Bruner uit te leggen en onderling te vergelijken;
• uiteen te zetten hoe verschillende theorieën motivatie in het onderwijs kunnen verklaren en voorspellen;
• enkele belangrijke theorieën rondom zelfregulatie uit te leggen en toe te passen in gegeven situatie.
Aan de hand van zeven studietaken worden de bovenstaande thema’s geïntroduceerd en verder uitgediept met behulp van verwerkings- en toepassingsopdrachten. Tijdens de cursus vindt er per studietaak een virtuele klas plaats, waarbij dieper wordt ingegaan op de thema’s in de studietaak, een aantal uitwerkingen van de opdrachten de revue zullen passeren en vragen van studenten zullen worden beantwoord.
Ingangseisen
Voor premasterstudenten (dit ben je na formele toelating tot de premaster Onderwijswetenschappen) en losse cursisten gelden deze ingangseisen niet.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus start 9 februari 2026. We adviseren om uiterlijk zondag 25 januari 2026 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 25 januari 2026 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 8 februari 2026.
Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Begeleiding vindt plaats in virtuele klassen en middels het beantwoorden van vragen op de daarvoor bestemde fora.
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
voor kwartiel 1: 13 november 2024, 5 februari 2025 en 9 juli 2025
voor kwartiel 3: 23 april 2025, 9 juli 2025 en 12 november 2025
Tentamendata
Tentamenhulpmiddelen
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Cursusmateriaal
- Schunk, D.H. Learning theories: An educational perspective (8th Edition).
Deze selectie wordt aangevuld met relevante literatuur.