null OCW financiert tweejarig onderzoek OU en TU/e naar ontwikkeling opgavenbank Java

INF_SERF_JAVA_14572_head_large.jpg
Data Science
OCW financiert tweejarig onderzoek OU en TU/e naar ontwikkeling opgavenbank Java
Het ministerie van OCW stelt geld beschikbaar voor de ontwikkeling van een opgavenbank Java in het kader van de jaarlijkse stimuleringsregeling open en online onderwijs. In de vierde ronde van deze regeling werden in totaal 39 projectvoorstellen ingediend, waarvan er 12 door de minister zijn gehonoreerd. Het voorstel van de Open Universiteit en Technische Universiteit Eindhoven binnen de pijler Open Leermaterialen is gehonoreerd.

Project SERF: Structured Exercise Repository with Feedback

De Open Universiteit (OU) en Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) gaan een open en online opgavenbank voor programmeeronderwijs in Java ontwikkelen. De opgavenbank is gestructureerd door middel van een voorkennisgraaf die het mogelijk maakt voor diverse onderwijsinstellingen de opgaven eenvoudig in te passen in hun huidige onderwijs. De leermaterialen worden ondersteund met tools voor het automatisch nakijken en het geven van directe feedback over de kwaliteit van de uitwerkingen van studenten.

Gevolgen van slechte kwaliteit software hebben steeds meer impact en kunnen soms rampzalige gevolgen hebben in onze maatschappij. Het goed onderwijzen van programmeren van software aan onze studenten is het begin van de weg naar betere softwarekwaliteit. Programmeren is echter een complexe vaardigheid. Om het onder de knie te krijgen moet veel geoefend worden. De waarde van het oefenen neemt toe als een student direct feedback krijgt op de kwaliteit van zijn of haar oplossing.

Aan de hoeveelheid beschikbaar oefenmateriaal en ook het krijgen van feedback, schort het echter in de praktijk. De OU en TU/e willen daarom door samenwerking en door middel van ontsluiting en hergebruik zo’n opgavenbank ontwikkelen voor het Java-programmeeronderwijs in de propedeuse, zoals dat gegeven wordt aan de Nederlandse onderwijsinstellingen. Opgaven zijn relatief onafhankelijk van de aanpak van programmeeronderwijs en zijn dus goed onderhoudbaar. Streven is dat andere opleidingen later door feedback en/of actieve deelname zullen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van zowel de opgavenverzameling als de tooling. Hierdoor verbetert de kwaliteit en is continuïteit gewaarborgd op een veel efficiëntere manier.

Projectinformatie

Het project start onder leiding van hoogleraar Software Engineering Tanja E. J. Vos, met Harrie Passier van de faculteit Management, Science & Technology van de OU en Ruurd Kuipers van de TU/e. Het project loopt van juni 2018 tot juni 2020.

Belang voor studenten

Tanja Vos: 'Onze wereld digitaliseert zienderogen en software speelt hierin een steeds belangrijkere rol. Bij de Open Universiteit hebben we programmeren van software als speerpunt geformuleerd. Dit project draagt er toe bij dat studenten, door veel te oefenen, meer kwaliteitsbewust worden en zo kunnen groeien in hun carrière als engineer, ontwerper, programmeur, consultant of manager.'

Portlet is temporarily unavailable.