Atelier
-
Onderwijswetenschappen
-
OM0323
-
7,5 EC
-
Vanaf € 594
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Inhoud
Dit doe je door een gedegen oriëntatie op een aantal relevante onderwijskundige thema’s (de onderzoeksthema’s van de faculteit Onderwijswetenschappen) om op basis daarvan een keuze te maken voor een van de keuzeblokken. Daarbinnen ontwikkel je meer specialistische kennis aan de hand van specifieke studietaken waaronder een eigen (korte) literatuurstudie. Een gemeenschappelijke studietaak is gericht op de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en attituden rond ethische aspecten die een rol kunnen spelen in onderwijskundig onderzoek en ontwerp. De cursus Atelier wordt afgerond met een authentieke taak. Afhankelijk van het specifieke keuzeblok kan het gaan om het schrijven van een onderzoeksvoorstel (gericht op een subsidieaanvraag), een adviesrapport of een ontwerp. De aangeboden keuzeblokken worden hieronder beschreven.
Keuzeblok ’Voorwaarden voor leren: brein, leefstijl, motivatie en emotie’
In dit keuzeblok staan de biologische en psychologische determinanten van leren centraal. Bij biologische determinanten gaat het om de invloed van leefstijlfactoren (beweging, voeding, slapen) op het functioneren van het brein en daarmee het leren. Daarnaast onderscheiden we psychologische determinanten (motivatie, emotieregulatie) die het leren beïnvloeden. Zo is motivatie een belangrijk onderliggend proces bij leren, dat inzet, volharding en diepgang bij leren verklaart. In dit keuzeblok maak je kennis met verschillende theoretische perspectieven rondom leren vanuit verschillende velden (neurowetenschappen, psychologie, gezondheidswetenschappen) en combineer je deze met het onderwijswetenschappelijk perspectief om kennis van leren te creëren en op basis van die kennis de onderwijspraktijk te verbeteren. Tevens maak je kennis met uiteenlopende methodologische benaderingen variërend van de sterk gecontroleerde laboratoriumexperimenten die kenmerkend zijn voor de neurowetenschappelijke benadering, tot onderzoek naar ‘leren’ in meer realistische settings. Je zult worden aangemoedigd kritisch te reflecteren op het huidig enthousiasme voor het op de breinontwikkeling ingericht onderwijs. Wat zijn mythen en wat zijn de veelbelovende richtingen?
Dit keuzeblok wordt afgerond met een onderzoeksvoorstel gericht op een subsidieaanvraag.
Keuzeblok Effectief leren: instructie, oefenen en toetsen'
Binnen dit keuzeblok ligt de nadruk op de individuele lerende, de (online) context waarin deze leert en het materiaal dat daarbij wordt gebruikt. De focus ligt daarbij niet zozeer op het leerresultaat (i.e., het cijfer), maar vooral op het proces van leren en hoe dit te optimaliseren. Als onderdelen van dit proces staan effectieve vormen van instructie, oefening en toetsing centraal. Het keuzeblok richt zich niet op labonderzoek maar besteedt aandacht aan authentieke leercontexten, inclusief online en blended leren aan de hand van de volgende thema’s:
- Effectieve instructie (ontwerpen van leertaken waaronder ook kennisclips, instructievideo’s).
- Effectief oefenen (waaronder effectieve leerstrategieën en deeltaakoefeningen).
- Toetsen (formatief en summatief, al dan niet met gebruik van multimedia).
Binnen dit keuzeblok komen de nieuwste kwantitatieve methodieken voor bestudering van het leerproces aan bod, zoals learning analytics en eye-tracking, maar is er ook aandacht voor kwalitatieve methoden, zoals hardop denk protocollen en dagboekmethodes.
Dit keuzeblok wordt afgerond met een onderzoeksvoorstel gericht op een subsidieaanvraag.
Ingangseisen
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus start 27 april 2026. We adviseren om uiterlijk zondag 12 april 2026 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 12 april 2026 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 26 april 2026.
Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
In alle keuzeblokken word je bijgestaan door enthousiaste docenten en werk je samen met medestudenten. Je geeft en ontvangt peer-feedback. In de verschillende keuzeblokken worden specifieke zaken rond de begeleiding, zoals virtuele klassen, beschreven.
Docenten
Voorwaarden voor leren: brein, leefstijl, motivatie en emotie
mw. dr. L. van Zutphen , dhr. prof. dr. R. Martens en mw. dr. K. Xu.
Effectief leren: instructie, oefening en toetsing
Mw. prof. dr. H. Jarodzka, dhr. prof. dr. G. Camp, mw. dr. L. Catrysse, mw. A. Kerckhoffs MSc en Dhr. dr. K. Banihashem
De volledige, actuele docentteams van de keuzeblokken worden via de website tijdig bekend gemaakt.